The Golf Club

Golf till den här generationen, ett golfspel som inte gjorts av EA och har Tiger Woods i titeln? Skeptikern inom mig sa nej, men golf i form av tv-spel har alltid tilltalat mig och det blev ett oundvikligt köp till min Xbox One.

Såhär idag, efter femtio 18-håls rundor ångrar jag inte mig. Det lär bli femtio rundor till, minst. Spelets namn "The Golf Club" är otroligt passande. Det känns inte som att man köper ett spel. Det känns nämligen snarare som att man blir medlem i en enormt stor golfklubb.

Själva spelet ute på banorna är i princip som i EA:s golfspel. Man läser av väderförhållandena, ställer in var man ska sikta. Sen slår man sina slag genom att dra höger (eller vänster om man så vill) spak bakåt och för den sedan framåt så rakt man kan, sedan ser man bollen slungas iväg och förhoppningsvis har man utfört momentet tillräckligt bra för att bollen ska få en fin bana och landa där man önskat. Man kan modifiera sina slag på flertalet sätt, du kan; slå fade, draw, pitch, punch, flop, chip, du kan ändra tillslagsloft med mera. Puttningen är styrd likadant med spak, dock är puttningen riktigt svår och det tar sin tid att lära sig tempot och att läsa greenerna. Man har inte alls samma möjligheter som i EA:s spel att få en preview av den exakta bollbanan, utan här gäller det att öva och lära sig, bli frustrerad och gråta lite, sen öva ännu mer. För när man väl börjar få grepp om det, då är det få saker som går upp emot känslan när man sänker en svår birdieputt och börjar knappa in på ledningen i en av alla tourer eller turneringar.

Tourer och turneringar spelas online. Enbart. Och de spelas mot alla möjliga, på alla möjliga banor på alla möjliga sätt. Vem som helst kan skapa en turnering eller tour på nästan vilka villkor man än känner för. På alla möjliga banor.

Och banor finns det gott om. Om jag förstått det hela rätt så hade spelutgivaren inte rättigheter till särskilt många verkliga, officiella banor och har därför slängt in en enormt bra "Course Creator" i spelet. Den är både lättlärd och djup. Du kan i princip göra en mer eller mindre exakt kopia av valfri verklig bana så som den ser ut i verkligheten. Du kan självklart även göra rena verk av fantasin om du så vill. Jag gjorde exempelvis en av banorna jag spelar på ofta, efter en kort upplärning av editorn tog det två timmar. Sen hade jag min version av banan i spelet publicerad och delad med vem som än vill spela den. I skrivande stund finns det 34 000 banor att välja och vraka mellan, vilket betyder att du kan spela detta spelet non-stop i säkert tio år och aldrig behöva spela samma bana två gånger. Det finns givetvis dåliga banor, men det är lätt att undvika då alla banor betygsätts av alla som provar dem.

Det finns alla variationer av banor och i olika miljöer. Från superlätta banor för nybörjare till banor som är helt omöjliga. Banor i alpina berg, skogar, öken och seasidebanor.

Till skillnad mot dom flesta andra golfspel så finns här inget karriärläge att tala om. Här spelar alla på exakt samma villkor. Man väljer en av sex karaktärer, väljer färg på kläderna och sen kör man igång. Det finns inga levels. Precis alla i hela världen slår sin drive med en carry distance på 265 yards. Spelet är precis likadant för alla och man kan inte uppgradera någonting. Det är inte alls ett minus i mina ögon, då jag tycker dessa uppgraderingar kan gå till överdrift i vissa spel. Där ute på touren är alla lika, alla spelar på samma villkor och för att ha en chans gäller det att verkligen spela på topp.

På minussidan ligger grafiken och ljudet. Grafiken känns last-gen a la 2011. Menymusiken är samma pianoslinga om och om igen som är något huvudvärksframkallande. Ute på banorna låter slagen och bollträffarna visserligen bra, men tillkommer gör en kommentator som efter cirka tre rundor sagt alla repliker ur sitt manus.

Sammantaget är det ett riktigt bra spel om man gillar golf. Själva spelandet är väldigt roligt och när man väl börjar bli bra så blir man beroende och då kan man sitta timmavis. Drar ner betyget gör som sagt grafiken och ljudet, men det hade varit skoj om det funnits ett offlinebaserat karriärläge på något sätt. Så om ni är sugna på ett golfspel, tveka inte, bli medlem i golfkubben!

Samlat betyg: 8/10
1
2