Destiny

Skrivet av: zibbz95   2014-12-01

Destined to disappointment?

En recension på Destiny är kanske inte aktuell just nu då första expansionen Crotas End är i språngmarsch, men får jag inte det sagt så spricker jag. Detta spelet är en riktigt "bad" romance.

Till att börja med så bjuder Destiny på en massa gott, speciellt för dig som älskar att spela ihop med dina vänner. Det är smockfullt med häftiga abilities, rollspelsinslag, vertikala slagfält och levereras med pompa och ståt al'a Martin O'Donnel. Det mest episka tillfälle jag och mina vänner upplevt är då vi under ett uppdrag på Venus ska inta The Fallens stora rymdskepp som ligger stationerat i någon form utav ravin. På vägen ner för berget så blir vi beskjutna och medan våran Titan banar väg så hoppar jag högre upp och plockar ned fiendernas krypskyttar och mjukar upp resterande styrkor för honom. Allt detta till soundtracket "Deactivating the Mesh" och det är så man får rysningar i hela kroppen. Det lilla gänget på tre personer tjuter om mer när vi är på väg till The Tower. Det är även då vi inser att det roliga i Destiny var lätt kommet och lätt förgånget.

För att förklara vad Destiny är för spel räcker det med att säga hybrid. Det är snarare ett Halo med inslag utav Borderlands. Det är stort till ytorna, proppat med abilities och vapen, varierat i miljöerna, smarta fiender och har stora bossar. Det är dessutom enkelt att ansluta sig till sina lagkamrater genom att bara gå in på dem. Korta laddningstider och snabba menyer gör det oerhört bekvämt att bli en del utav ett fireteam. I det hela är Destiny egentligen så oerhört perfekt att det blir lättare att peka ut vad som drar ned spelet än att lyfta det.

Vad som sänker spelet i mitt tycke är egentligen den brist på mening vi fått i spelet. Istället för en fördjupning i universumet så får vi fördjupa oss i vart man farmar fram ett visst vapen, allt för att återupprepa samma process om och om igen. Nu är det visserligen det spel såsom World of Warcraft går ut på (att farma), men där ges liksom ett motiv till att göra det. Vi har flera olika bossar att farma, instanser, raider osv medan Destiny bara har en enda raid att komma med. Ärligt talat är det inte ens värdigt att jämföra med låt oss säga World of Warcraft (vilket är ett spel vars anda Bungie uppenbarligen sneglat mycket åt).

Vad Destiny nu borde erbjuda istället är härligt FPS med en riktig handling, roliga uppdrag och återspelningsvärde. Där faller Destiny direkt för hade det inte varit för att jag alltid haft ett fireteam som pratat i mun på varandra under mellansekvenserna, så hade jag troligtvis tagit en kaffe för varje gång dem börjat rulla. Dem är trista, meningslösa och precis allt med dem känns så oerhört forcerat. Medan vi spelar så undrar hela gänget istället: vad är det vi håller på med egentligen? Eller frågor som "Har inte vi redan spelat igenom det här uppdraget?". Mycket riktigt är det just det vi gjort, att du går igenom precis samma rutt (bort från den öppna spelvärlden) som en av spelets instanser (kallat Strikes) eller att vår Ghost (vår guide och den enda dialogen under uppdragen) som vanligt ska öppna en dörr eller hacka en panel.

Också fienderna blir oerhört repetiva. Knappt två timmar med vardera fraktion räcker för att lära sig deras taktiker utantill. Också de flesta bossarna är oerhört tråkiga då det egentligen bara är en större figur med kraftfullare livmätare, starkare skott och att han inte kan gå efter dig vart som helst. Oftast är det bossens fotsoldater som blir själva utmaningen. Dessutom kommer du köra om varje boss onödigt många gånger och för dig som verkligen inte ser någon underhållning i att göra om samma sak flera gånger så finns det verkligen inget att hitta för dig. Återspelningsvärdet blir dessutom lägre då uppdragen är bombastiskt meningslösa vad gäller story och avsaknad av dialog.

Något annat som jag saknar är ett samarbete mellan karaktärklasserna. Det finns egentligen ingen mening med att vara ett fireteam där alla tre inte är exakt samma klass. Visserligen blir det någorlunda smidigare ifall en utav er är Hunter och kan hoppa till en högre höjd, eller Warlock och kan kasta starkare granater. Det finns däremot inget som säger att ni kommer behöva en eller ens två utav en annan klass då ingen karaktär verkar ha förmågor som är för att understödja varandra. Teamwork i form utav Halo där en utav er kör Warthog och den andre manövrerar kulspruta i ett uppdrag hade räckt gott och väl för att tillföra lite mer teamplay.

Så vad menar jag med bad romance då? Om Bungie inte hade gjort ett så pass horribelt jobb med handling, uppdragsvariarion och dialog så hade detta spelet blivit magiskt. Även om många utav ytorna i spelet är ständigt återkommande och uppdragen ganska linjära, så är banorna oftast vertikala. Det finns klippor att använda som nyckelpunkter om fantasin inte sätter gränser. Kontrollen är som skräddarsydd för just det här spelet. Den atmosfär vi får är fenomenal. Problemet är att det är så pass kul att skjuta sig fram att man så hårt önskar att spelet höll kvar dig. Det är inte det att spelet är dåligt, utan att man vill ha mer utav det. Fast mer utav vad Bungies potential lovar. Åtminstone en raid till, dialog och spännande uppdrag. Redan genom första genomspelningen så kommer jag på mig själv sittande och väntandes på att det ges någon form utav syfte till att ens bry sig om den till ytan pompösa atmosfär som målas upp eller en känsla utav att varje Fallen jag fäller är för protagonistens mål. Efter några timmar är det istället plötsligt slut. Spelet bygger upp dig för en jättestor boss som slutar i ännu en mellansekvens som stinker antiklimax.

Det är just detta som får Destiny att stundvis kännas så oerhört dåligt men samtidigt så underhållande att man inte riktigt vet vilken inställning man har till det längre. Nu tre månader senare så vet jag dock precis vart jag har det, årets besvikelse för min del. En underbar spelkontroll, lagspelsidéer och atmosfärsiks musik som kastats bort på farmande, hemsk dialog och brist på entusiasms för sin skapelse likt en förstörd fredagkväll.

För att involvera PvP:n lite så drar jag även den kortfattat. Här finns egentligen inget speciellt att hitta. Det känns som något i stil med Cal of Duty fast med alla abilities. Det är lagom underhållande och tillsammans med Raiden det enda som får dig att återvända till spelet ibland. Fler spellägen och riktiga fordon hade varit en perfekt krydda i soppan för att göra det mer underhållande. Ett plus i kanten får spelet för spelläget Control där ni erövrar och håller flaggor samt Salvage som erbjuder riktigt lagspel.

Vad Bungie behöver göra för att rädda detta spelet är antingen att ge spelet mer handling och syfte eller göra det mer multiplayerorienterat. Fler raider, PvP-kartor och spellägen och först då kanske detta kan bli förlåtligt. Just nu är detta en stor besvikelse och brutna löften om revolution i spelvärlden.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 6.5/10
1