Toy Story 2

Skrivet av: AG Jati   2015-12-24

Min klara favorit från barnsbenen. Nostalgin är bara ett faktum

Vi har alla det spelet som vi just växer upp med då vi är som minst. Just det spelet som är en bit av vår barndom och något som vi behåller i hjärtat ett bra tag framöver. Oavsett om spelet hade så många svagheter som många kritiker påstod så gjorde det absolut ingenting. Vi fullkomligt älskade spelet. Kan hända att vi älskade det så himla mycket att vi just kör det spelet än idag för att få, just det: Nostalgi!

Bara speltiteln gör en så otroligt hypad att spela den här kultklassikern: Toy Story 2. En av världens bästa animerade filmer som någonsin existerat! Den andra filmen i serien där vi följer cowboyen Woody och rymdhjälten Buzz. Det var inte det enda Disney/Pixar-filmen som blev just till ett spel. I slutet av 90-talet och framåt fick vi spel baserat på Kalle Anka, Aladdin, Ett Småkrypsliv, Tarzan med mera. Alla mina kompisar minns någon utav dessa spel för att få, just det: Nostalgi!

Precis som den mästerliga filmen tar spelet sin början i Andy's Hus. Spelet fungerar som ett klassiskt plattformsspel, fast med en liten tvist. För att gå vidare till nästa nivå måste du klara av ett valfri uppdrag. Ty uppdragen belönar med spelets viktigaste resurs: polletter! Polletter kan samlas genom att samla upp valfria objekt, besegra en boss eller en hitta en "gömd" pollett som ligger någonstans gömd på en nivå. Ack, man minns de polletter och vad de ger för belöningar, just det: Nostalgi!

Spelet har aldrig några linjära moment. Oavsett vilken nivå man befinner sig i så introduceras man alltid till något nytt. Vissa nivåer har dessutom en viss koppling med filmen såsom trädgården, leksaksbutiken och t.o.m. flygplatsen. Varje nivå är dessutom sjukt detaljerad för sin tid och det är väldigt sällan man ser några buggar. Nivåerna har inga checkpoints, vilket kan vara lite utmanade för en litet barn. Man måste se till att man även samlar på så många liv som möjligt för att göra sin spelrunda så enkel som möjligt. Ah, vilka tider med spel utan checkpoints, just det: Nostalgi!

När man styr Buzz märker man genast att det känns som att styra en leksak. Det är en mycket klumpig kontroll som gör att spelet känns mer äkta. Även fiender beter sig väldigt leksaksaktigt. I början brukar man mestadels stöta på zurg-bottar som oftast hoppar eller bara flyger runt. När man gått vidare nivå efter nivå så börjar man stöta på de mer utmanande gevärs-männen och de sjukt irriterande fåglarna. Åh, alla denna frustration, just det: Nostalgi!

Något som alla spelare har i minnet från detta spelet är den sjuuuukt bra musiken! Det känns nästan som filmisk musik och i den stationära elektroniska musiken man brukar höra i ett plattformsspel. Även om jag är ett stort fan av edm-genres så känns det sjukt uppfriskande att höra orkester-musik istället för vanliga electro/techno-synthar. Bäst är det då man kommer till boss-segmenten då man får sjukt oemotståndlig krigsmusik på köpet! Ack, det var ren örongodis då, just det: Nostalgi!

Om jag ska poängtera en dålig del med spelet så måste det vara den fruktansvärda kameravinkeln. Jag vet absolut inget spel som har haft en sådan kantig kamera som i Toy Story 2. Det tar flera sekunder för kameran att vrida då man vänt Buzz mot ett annat håll. Detta kan innebära väldigt stora frustrationsmoment, speciellt då man befinner sig riktigt högt upp och blir träffad av en fiende som skickar ner en mot avgrundens djup. Ja, denna frustration man minns, just det: Nostalgi!

I överlag så är detta en trevlig nostalgi-tripp så bjuder på mycket nostalgi. För mig så är Toy Story 2 nostalgispelens nostalgikung och ett spel som är lika briljant som filmen själv.

Nostalgi-Betyg

Nostalgi-Känsla: 10/10