The Hunter: Call of the Wild

Skrivet av: henke i   2017-10-06

Till att börja med bör ni känna till att jag inte är någon jägare privat. Äger inget vapen och jagar heller inte. Jag har inte heller något större intresse av jakt, men gillar stora öppna spelvärldar där jag kan härja fritt i mitt eget tempo. Därför tycker jag att detta spel är förbannat bra!

Mina förväntningar innan spelet var inte jättehöga då jag läst flera recensioner som varit kritiska(främst på tempot, men även glitches). Dessa recensioner är från början av året då spelet släpptes till PC. De recensenter som varit mest positiva är de som själva jagar, eller är väldigt intresserade av jakt. Jag varken jagar eller har ngt jaktintresse, därför var detta spelköp ngt av en chansning.

Spelet består av två gigantiska reservat. Ett i Centraleuropa- och ett i USA:s nordvästra hörn. Båda spelområdena är vackra och varierande. Jag spelade på respektive bana i 3-4h innan jag beslöt mig för att fokusera på den nordamerikanska banan. Skälet till det är att jag relativit tidigt fick några spännande möten med svartbjörn samt att miljön kändes ngt mer exotisk och spännande.

När du inleder spelet har du till tillgång till en bössa, en kikare, en kamera, två lockropsmackapärer och en mobiltelefon. I telefonen kan du sen ta emot uppdrag och följa upp spår som du funnit. Uppdragen är ett helt OK inslag som ger lite extra liv till spelupplevelsen, men är inte på ngt sätt bärande för spelet i sig. En riktigt snygg flört med verkligheten är att man lagt till en birollskaraktär som är identisk med den lite galna björnälskaren Timothy Treadwell (som vi fick följa i den oscarbelönade dokumentärfilmen Grizzly Man). Men spelets bäring och tyngd ligger i friheten. Att bara ge sig ut i ur och skur med sin bössa på axeln och sin kikare och kamera i ryggsäcken. Senare i spelet kan du även ha handeldvapen samt pilbågar. Du kan välja om du vill ta dig fram till fots. Du kan springa(nåja, jogga är väl en bättre beskrivning), gå eller gå hukad. Om du springer kommer du definitivt inte se några vilda djur som du kan försöka skjuta eller fotografer. Om du går kan du ha turen att komma relativt nära vissa djur, om vinden är i rätt riktning. Ni hajar. Avvägningar måste göras. Sen finns det fyrhjulingar att tillgå vid varje stuga som du låser upp access till. Dessa är mkt smidiga och snabba att ta sig fram med. Men de låter ju ngt förbannat, vilket innebär att du aldrig kan ta dem ända fram till dina byten, utan att du alltid måste ställa fordonet på behörigt avstånd från där du ska jaga. Du får med andra ord alltid göra avvägningar gällande hur du vill ta dig fram i spelvärlden.

Något som fungerar mkt bra är faktumet att du kan hoppa upp på stenar, stockar och andra objekt i naturen. Ljudet ändras beroende på underlag och var du befinner dig. En ngt överdriven vind finns också hela tiden där, skickligt ljudsatt av skaparna till spelet. Alla kanske inte gillar den, men jag tycker den tillför extra stämning. Överlag är känslan fri och bra och jag kan verkligen rekommendera spelet till alla som gillar stora öppna spelvärldar som kan avnjutas i ett lugnt tempo. Nästan helt befriat från våld, även om en stor del av spelet faktiskt består av att döda djur. För mig är detta årets stora överraskning!

I skrivande stund har jag ännu inte hunnit testa multiplayerdelen, utan den får jag skriva några rader om vid ett senare tillfälle. Nu har jag inte tid med detta skrivande längre då jag ska utforska Mount Leviathan, en häpnadsväckande vacker plats.

Grafik: 8.5 (Oerhört vackert och levande. Djuren är välanimerade och ger ett verkligt intryck. Tyvärr finns fortfarande några buggar i form av grafiklåsningar samt svävande djur, när man fällt ett byte. Dock inget som förekommer ofta och som förhoppningsvis patchas bort. Flyt och bilduppdatering finns inget att anmärka på).
Ljud: 9 (Väldigt verkligt ljud som ger liv till de platser du befinnar dig på. Läten hos djuren är autentiska och detta bidrar till en extra bra upplevelse)
Spelvärde: 9 (Efter snart 40h spelande känner jag fortfarande ett stort sug efter att utforska ännu mer i den spelvärld jag befinner mig. Att jag sen har lika mkt till kvar att utforska på den andra kartan är rent fantastiskt. Mkt spel för pengarna - gillas!)

Samlat betyg: 9/10
1
2