Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

A Hat in Time

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

"Ännu ett indieplattformspel".

Ja, det kanske stämmer. Vi minns ju det blandade mottagande av Yooka-Laylee så det kanske inte är konstigt att A Hat in Time har hamnat lite i skymundan. Men det kanske också beror på att det släpptes väldigt nära inpå 2017 års mest storslagna 3D plattformspel.

Men hur är spelet då? I skrivande stund har GR Sverige inte brytt sig om en recension och inte heller en enda medlem så jag tar väl mig på det ansvaret. Första recensionen här till och med. Observera att betyget är grundat i min upplevelse av spelet.

Recensionen kommer att delas upp i kategorier som känns relevanta för mig i spelsammanhang. I slutet kommer jag göra en sammanfattning. Spelet är spelat på PC med tangentbord och mus. I min erfarenhet skulle jag rekommendera en bra handkontroll. Mindre spoilers kanske förekommer men jag har försökt att göra recensionen så vag som möjligt samt att det här är inte direkt ett spel som bygger tungt på berättande.

Introduktion:
Du är någon flicka, en mänskligt-liknande varelse som åker igenom galaxen i sitt rymdskepp påväg hem. Men på vägen blir ditt rymdskepp saboterat och du måste nu samla ihop tillräckligt med bränsle för att ta dig hem.

A Hat in Time är ett spel som inte är blyg med att visa sin kärlek och influenser till de klassiska 3D plattformspel som många av oss uppväxta med. Super Mario 64, Donkey Kong 64, Banjo-Kazooie, Spyro the dragon, Sly Cooper, Zelda och säkert en hel del många fler. Men spelet har också en del moderna influenser, den som jag tycks vara mest uppenbar är från spelet Undertale. Men som sagt, säkert inte det enda.

A Hat in Time bygger på att du besöker olika världar och ska samla in ditt "bränsle". För att göra klara av en nivå ska du också göra lite mindre saker för att nå ditt mål. Plattformsuppdrag, hämta det och lägg det på en ny plats, klå upp en boss. Sådana saker.

Grafik:
Okej, jag säger det direkt. A Hat in Time är inte det spelet som för dig att säga "WOW". Det är inte anledningen till att köpte en ny stationär dator. Spelet ser inte dåligt ut om jag får säga det själv men grafiken är ingenting som du kommer bli imponerad över.

Animationerna som jag kommer lägga i den här kategorin är inte heller något att hänga i granen, särskilt i mellansekvenserna.

Design:
A Hat in Time är väldigt färglatt och varierat, och det här menar jag i alla dess meningar. Spelet är charmigt som inget annat. Fienderna är av en hyfsat rolig design men många av dem kanske inte har en sådan variation i sitt attacksätt.

Ljud:
Ljudet är inte dåligt. Men inte heller något speciellt. Det låter som det ska helt enkelt.

Musik:
Här kommer den delen där A Hat in Time fullkomligt lyser igenom. Jag är nämligen en av dem personerna som är en stor musikfantast och sätter stort värde på musik i mina spel. Jag tycker att musiken i spel har en väldigt stor roll, mycket större än vad många andra skulle tycka. Halo skulle inte varit spelet det är idag om det inte varit för dess musik. Musik betyder mycket för mig helt enkelt.

Musiken i det här spelet är helt och hållet fantastisk och självklart passande för situationen spelaren befinner sig i. Musiken fyller en med en sådan varm och glad känsla som jag inte har känt sen jag var 5 år och spelade Super Mario 64 för första gången sådär 20 år sen eller nåt.

Det går helt enkelt inte att beskriva med ord hur mycket jag älskar soundtracket till A Hat in Time, välj ut ett valfritt spår själv och hör med egna öron.

Spelbarhet:
Hattjejen kontrolleras väldigt bra. Hon gör vad man vill när man trycker på knappen. Hattjejen har simpla kontroller som fungerar väldigt bra. Ett enkelt fightingsystem finns som påminner lite om Zelda-spelen även fast jag inte har spelat dem.

Bossar/Slutet på spelet:
I slutet på varje zon kommer du få träffa på en boss eller två. Bossarna i spelet är någorlunda varierande men definitivt hyfsat utmanande och roliga att spela emot.

Slutet på spelet är något du kommer vara bekväm med efter att ha spelat igenom spelet och slutet i sig är något som jag garanterar att du kommer le dig igenom.

Multiplayer:
I dagsläget finns det inget multiplayer till PC. Men i kommande uppdateringar kommer det komma ett samarbetsläge om jag kommer ihåg det rätt.

Annat:
A Hat in Time är enkelt för det mesta. Det är nästan som om det vore designat för barn(hmm). Men samtidigt har barn i nutiden säkerligen inte vuxit upp med 3D plattformsspel som vi har. Det är nästan som om utvecklarna gjorde ett spel som skulle ha släppts för 10-20 år sedan.

Spelet är också väldigt kort. Kanske runt 10-15 timmar kort.

Sammafattning.
A Hat in Time är ett plattformspel som gör plattformsdelen väldigt bra samt spelar dina nostalgisträngar oerhört bra. Musiken är för min del det som gör spelet mest. Det är ett varmt, mysigt och underhållande spel som jag tycker du måste spela om du har bra minnen från att spela liknande spel.

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10