Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

Xenoblade Chronicles 2

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jag är ungefär 45 timmar in i spelet och tycker det än så länge är ett bra spel. Många vackra och mysiga miljöer, vacker musik, roliga och intressanta karaktärer men även en fängslande och välskriven story. Spelet är dessutom fullproppat med innehåll och har man lust så kan man förmodligen med lätthet komma upp i över 200 timmars speltid.

Om jag ska nämna några nackdelar så hade jag först och främst lite problem att lära mig combat-systemet till en början. Det var mycket information som kastades i ansiktet på en via "tutorials" som kunde kännas lite överväldigande. Mycket av den informationen gav sig dock med tiden.
Dessutom var det rent allmänt mycket information via handledningar, som även följde med långt in i spelet.

Något annat som jag tycker är lite tråkigt är att huvuddelen av spelet är ganska linjärt, där det i stort sett handlar om att ta sig från punkt A, via en grotta/plats (där iaf jag försöker undvika monster och fiender så långt det är möjligt) till B där man möter en boss. Sedan kommer en animerad mellansekvens som för handlingen vidare (som i vissa fall kan bli lite väl utdragen a la Metal Gear Solid 4). Detta upprepas i stort sett genom hela spelet. Det som antagligen ska minska detta linjära upplägg är ju att det finns stora möjligheter till att göra sidouppdrag men om man som jag bara gör ett fåtal sidouppdrag och mest är intresserad av att klara ut huvudstoryn så kan spelet som sagt kännas ganska linjärt och därmed bli enformigt i längden. Men jag får väl helt enkelt göra lite fler sidouppdrag för att råda bot på det antar jag.

Sedan så vill jag även kommentera det faktum att spelet har flera olika karaktärsdesigners. Många av huvudkaraktärerna i spelet är designade av ett team, som då är typiskt anime-lika till utseendet. Sedan har vi flertalet av de onda karaktärerna, Torna, som är designade av ett annat team (Tetsuya Nomura från SquareEnix). Dessa är mer traditionellt människolika till utseende. Dessutom är många NPCs i spelet, som jag förstår det, designade av ett tredje team som gör att även dem har ett tredje utseende (mer likt karaktärerna i det första Xenoblade Chronicles till Wii).
Detta tycker jag skär sig något enormt och ser nästan lite oproffsigt ut. Ska de ha anime-figurer i spelet så kör på det till 100 %. Det blir bara konstigt om de blandar. Var för sig ser iaf de två förstnämnda designerna bra ut men när de blandas ser det istället enligt mig, väldigt B ut. Att NPCs har en annan (tråkigare) design kan jag köpa då det skulle krävas så mycket mer arbete om alla karaktärer i spelet skulle få lika mycket kärlek. Men det skär sig även där då dessa inte heller är typiskt anime-lika.

Slutligen så tycker jag spelet är lite väl sexualiserat där många av de kvinnliga karaktärerna har smaklösa, sexiga outfits och överdrivna proportioner. Känns både lågt och gubbsjukt.

Det där är väl min främsta kritik mot spelet som jag annars tycker är bra. Jag har som sagt inte klarat ut spelet ännu så jag borde kanske egentligen inte dela ut ett betyg eller skriva en recension, men jag tycker att jag spelat så pass många timmar att jag tänker göra det ändå. Det blir en svag 8:a.

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10