Jurassic World Evolution

Jag vaknar en morgon. Sätter på datorn och startar ett spel som jag senast såg var för femton år sedan: Jurassic Park: Operation Genesis. Köttätarna har brakat loss ur sina inhägnader och går lös på besökarna. I flera år har jag längtat efter ett liknande spel men som kunde slå det gamla och vara snyggare och bättre. Och gissa vad? Nu har vi fått ett sådant spel. Jurassic World: Evolution är alltså ett managment/simulator som går ut på att du ska genom fem öar (plus sex om man räknar in Nublar) bygga fullt fungerande dinosaurieparker och samtidigt hålla koll så att ingenting går helt åt skogen. Men lyckligtvis så är ju det inte så enkelt. Här så bjuds vi på en ganska bra medelsvår simulator som man inte kan få nog av.

Jag vill snacka om grafiken och hur spelet egentligen är. Jo, det är hur fantastiskt som helst. Jag har aldrig sett ett så snyggt dinosauriespel sedan jag var 7 bast. Här kan du bygga enorma inhägnader (beroende på öns storlek) och fylla dem med skräckinjagande urtidsdjur som antingen kan bryta sig ut och gå bärsärk på besökarna. Räkna med att bli bankrutt då. Själva grafiken är ju hur otroligt fantastisk som helst. Miljön och dinosaurierna gör att man får en inlevelse om hur dessa djur kan ha levt och man får den sanna jurassic-känslan som i filmerna. Dinosaurierna är ju också otroligt genomförda och väldetaljerade. Beväpnad med Artificiell intelligens (AI) så kan djuren göra exakt vad dem vill, när dem vill och när dem känner för det. Du kan inte kontrollera dem eller manipulera dem. Här så styr dem sig själva.

Själva spelet då? Jo, vid ett tillfälle så hade jag en Rex kämpades mot en Triceratops. Men sen vid stridens slut så besegrade predatorn den lugne växtätaren med ett nackbett som jag hörde knaka högt och tydligt. Då går spelet från långtrist till briljant! Jag har aldrig sett så detaljerade dödsfighter mellan djur förut. I Operation Genesis så stod dem stilla och bet på varandra (jag vet, det har inte åldrats väl).

Minuskontot då? Jo, mitt största klagomål (och jag har väldigt få med det här spelet) är att det finns väldigt få buggar som man knappast bryr sig om men ändå så stör det mig. Spelet, som kom från en av dem bästa simulatorskaparna i världen har några sådana men hoppas att dem kan fixa det i sinom tid. Mer då är att priset som spelet ligger på är väl lite för högt. Jag skaffade Deluxe Edition som var vid 600 och det var nog lite för mycket. Men för er som vill vänta tills det blir lägre kan jag rekommendera att testa detta. Det är otroligt beroendeframkallande och väldigt kul att spela. Men se upp för dinosaurierna! Seriöst, hörni....

Plus: Otroligt bra AI, ursnygg grafik, dinosaurierna är otroligt verklighetstrogna,
nostalgin, musiken, möjligheterna, belönande, stabilt, väldigt roligt.

Minus: En del buggar, svårt att hålla vissa dinosaurier nöjda, fler uppdateringar för framtiden.