Gamereactor Close White

Batman: Arkham Knight

Facebook
TwitterReddit

Spelad version PS4/PAL

Var Batman.

När de samlade krafterna från Gothams superskurkar tar kontroll över staden, släpper den mörka riddaren lös sin nya förvandlingsbara Batmobil i den explosiva finalen av Arkham-trilogin. Batman: Arkham Knight är den ultimata & kompletta Batman-upplevelsen.

Det här är alltså den avslutande delen i en speltrilogi som startade på PS3:an, med Arkham Asylum & City, vilka var två mycket bra titlar och etablerade Rocksteady som mästarna av spel grundat på superhjältar. Att det skulle vara Batman som tog dem dit var kanske inte självklart, men DC Comics skurkgalleri visade sig vara ett vinnande koncept, det är väl bara Spindelmannen & hans antagonister som kan konkurrera. I den här delen, den första på PS4:an, med allt vad det innebär i förbättrad grafik & produktionsvärden, får vi dessutom köra Batmobilen för första gången, på gott & ont enligt mig.

Historien följer nio månader efter händelserna från Arkham City. Utan att avslöja för mycket av ploten, så är en av huvudskurkarna borta ur bilden, men indirekt fortsätter att påverka både händelseförlopp samt vår käre Läderlapps psyke. Istället är det gamle Fågelskrämman som återkommer efter att ha blivit sidosatt under förra spelet. Han var ju en av de roligaste fienderna att möta i Arkham Asylum, men tyvärr når hans slutstrid inte samma höjder i denna titel. Fågelskrämman vill släppa lös ett hallucinerande nervgift och får hjälp av en massa superskurkar, framförallt av en ny bekantskap, självaste Arkham Knight, vars identitet länge hålls i dunkel. Dock blir det efterhand mer & mer uppenbart vem som gömmer sig bakom masken och när avslöjandet kommer är det mer ett "vad var det jag sa"-ögonblick, än överraskande.

Grafiken är precis som i sina föregångare välgjord, med mörka & skitiga miljöer där det alltid är natt. Det är ju första Arkham-spelet på denna generations konsol och bilden är väldigt högupplös & fin. Staden känns minst lika stor denna gång, med olika sorts typologier, och med olika höjdnivåer. Dels nere i tunnlar, bland stadskärnans höghus samt inuti flygande zeppelinare. Allt detta ger en imponerande variation och det flyter på sömlöst. Det är bara vid dödsfall och vid in- & utgång från byggnader som laddningstid uppstår.

Ljudet är utmärkt, musiken fint orkestrerad och röstinsatserna perfekta. Rocksteady fortsätter att samla Hollywoods främsta röstskådespelare, vad sägs om ett axplock: Troy Baker, Jonathan Banks, Kevin Conroy, John Noble, Nolan North, Tara Strong och så klart Mark Hamill! Och precis som i förra spelet får Hamill sjunga under eftertexterna, denna gång "Look Who's Laughing Know" och återigen är det suveränt.

Spelkontrollen är fortfarande bra men jag har återigen svårigheter med slagsmålen, och nu har dessutom rattandet av Batmobilen tillkommit, vilket inte heller den är den mest intuitiva. Vid smygande, hoppande & flygande så är Batman en fröjd och spelet är förlåtande när det gäller landning på gatlyktor, hustak och byggkranar. Men som vanligt har jag problem med Rocksteadys stridssystem, det finns exempelvis en utmaning där man skall träffa 50 underhuggare i rad utan att bli träffad. Tror det tog mig över tre timmar med upprepade försök innan jag lyckades. Dessa utmaningar var ofta en pina för mig överlag & jag hade invändningar mot dessa i tidigare delar med.
När det gäller Batmobilen är det likadant, att styra den som en pansarvagn var riktigt jobbigt, men även Jokerns biltävlingar gjorde mig frustrerad mest hela tiden. Dessutom var det enklare & snabbare att flyga fram i staden, så jag lämnade allt som oftast bilen på backen och begav mig upp i skyn.

Hållbarheten har bara blivit bättre & bättre genom serien. Grundstoryn är ett par timmar längre än förra spelets, ca 14-15 timmar, det finns en massa sidouppdrag med superskurkar att klara av men framför allt finns Gåtans troféer & gåtor utspridda över staden, över 240 stycken. Det blev nästan terapeutiskt att samla in dem alla till slut!
Sen finns det ett nytt utmaningsläge: AR Challenge, där AR står för Augemented Reality, men precis som hos föregångarna fann jag personligen inget nöje med att samla stjärnor i dessa utmaningar, vilka även inkluderade Batmobilen några gånger.

Sammanfattningsvis: Batman Arkham Knight är ett bra spel som tar serien in i denna generation. Mycket av det som var bra från föregångarna finns kvar och det är mer av mesta. Det finns många, nya superskurkar att möta, men tyvärr är boss-striderna de sämsta i serien. Med hela Gotham att härja runt i, både till fots, flygande eller i den nya Batmobilen, finns det mängder att göra & utforska. Om ni kan komma överens med bilstyrningen & slagsmålen, vill säga.

Samlat betyg: 6.7/10
1
2