Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Skrivet av: Sigata   2018-09-23
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det har kommit ut en del animespel till PC under 2018, någonting som gör min inre weeb väldigt glad. Japanerna har börjat locka till sig spelare med karaktärsanpassning, någonting jag fullkomligt älskar i spel, men frågan är ju om det finns roande gameplay under den lekfullt färgskiftande fasaden.

I år släpptes Sword art online: Fatal Bullet och Attack on Titan 2 till PC, båda hade karaktärsanpassning som en av sina centrala säljpunkter. Tanken om att göra sin egen karaktär i dessa världar lockar givetvis weebs och RPG-entusiaster. Shinobi striker har överlägset bäst karaktärsanpassning jämfört med Fatal Bullet och Attack on Titan 2, efter den respektabla grundanpassningen så finns det 4000 plagg att låsa upp i form av överdelar och underdelar men även i form av misc-utrustning som inkluderar masker, svansar och andra accessoarer. Det finns väldigt många olika kombinationer och de flesta spelare jag sett har gjort skapligt unika karaktärer, även om det definitivt finns en stor grupp människor som är besatta av akatsuki.

När man är klar med sin karaktärsanpassning så får man en liten introduktion, man befinner sig alltid i en hub när man inte gör missions eller spelar mot andra spelare. I hubben tar man alla missions och startar alla matcher. Det finns även en affär där man identifierar sina scrolls man får efter missions och matcher, när scrollsen identifierats så får man plagg och vapen.

Jag har lite blandade åsikter om scrollsen i Shinobi striker, det finns inga mikrotransaktioner vilket jag är glad över men samtidigt så gör systemet med scrolls att upplåsningen av plagg blir väldigt slumpmässigt. Anledningen till att detta blir problematiskt är att plaggen inte enbart är kosmetiska, de har även effekter som ger små bonusar. Jag skulle inte påstå att bonusarna är särskilt stora, det handlar om små procent i ökning av exempelvis attackhastighet och varaktighet på olika jutsus. När allt är sagt och gjort så kommer nog de flesta bara att ta de plagg som de tycker ser bra ut snarare än de plagg som ger mindre övertag.

Själva gameplayen i Shinobi striker är intressant, det är lite svårt att definiera vilken typ av spel det verkligen är. Jag skulle vilja kalla Shinobi striker för ett fighting moba, man har simpla kombos med light och heavy attack men man har även 2 jutsu och en secret technique som fungerar som en ult i exempelvis Overwatch. Det finns olika roller men det går att blanda dessa lite hur man vill i sina lag, det är inte satt i sten att du behöver en av varje. Rollerna är attack, ranged, defense och healer. Olika roller har tillgång till samma plagg men olika jutsu och secret techniques. Varje roll har en respektabel mängd jutsu med bra variation, jag skulle även vilja påstå att all jutsu känns användbar även om det är några som är mer populära än andra.

Jutsus lär man sig från olika karaktärer från animen, det är tyvärr något som tar lång tid. Du kommer behöva använda dig av oerhört begränsade jutsus i början medan du gör missions och får din XP som krävs för att låsa upp nästa nivå hos din "mentor". Det går sakta och även om variationen på missions är respektabel och man även kan få plagg från missions så känns det lite väl trögt. I början vill du förmodligen inte ge dig ut i pvp heller eftersom du kommer ha tillgång till ynka 2 jutsus per roll.

Man rör sig väldigt mycket, man springer på väggar och kastar en slags grappling hook för att vira in sig till väggar. Alla har även tillgång till en panik-knapp som gör att man teleporterar en bit bort när man blir skadad av en annan spelare. Det blir lite kaotiskt ibland, vilket gör att lock-on systemet blir viktigt. Tyvärr är detta system ganska undermåligt i Shinobi striker, det finns en mjuk lock-on som alltid är igång, denna funkar okej men man måste alltid titta rakt på den man vill anfalla. Sedan finns det hård lock-on och denna är inte särskilt bra, den låser inte din blick på målet bra alls och kameran krånglar i många lägen.

Annan kritik jag måste ge shinobi striker har med servrarna att göra, det är inte särskilt vanligt men det förekommer att matcher är laggiga eller att matchen bara kraschar och folk tappar anslutningen.

I mina ögon känns det som en missad möjlighet att inte ha lite mer story i spelet, jag är övertygad om att det finns en stor skara människor som hade offrat sina kusiner för att få spela igenom en story i Narutos universum som sin egen karaktär. Det enda vi får i Shinobi striker är VR missions som bara är små scenarion utan riktig story. Spelet har alltså mest fokus på pvp och karaktärsanpassning.

Jag ser på Shinobi Striker som ännu ett trappsteg mot att få ett animespel som är på Persona-nivå. Men vi är inte riktigt där ännu, Shinobi Striker är bra men inte ett mästerverk.

Så sammanfattningsvis skulle jag säga:
Positivt