Forza Horizon 4

Skrivet av: Leorio   2018-12-04

Är du redo för spelet som belönar dig vad du än gör? Här är Forza Horizon 4!

Huvudfokuset i Forza Horizon 4 är varken bilar eller racing: det är frihet och belöningar. Det här är ett spel där du kan göra precis vad du vill och vad du än gör så blir du belönad. Vare sig du kör snabbt och rent eller kör rakt av banan och kraschar genom landskapet så belönar spelet dig. Kom först eller sist, eller ändra inställningarna i alla lopp i spelet som du vill, och du levlar upp ändå.

Spelvärlden i Forza Horizon 4 är full av liv på ett sätt som jag tidigare bara upplevt i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Att mållöst köra omkring genom spelvärlden är otroligt kul. Den brittiska landsbygden visade sig vara en vacker och fascinerande spelvärld, och vart jag än kör eller vilken bil jag än väljer så finns det alltid en massa varierande, engagerande och belönande saker att göra inom räckhåll.

Du får snart massor av bilar i ditt garage. Hundratals bilar. Jämför det här spelet med Street Fighter V - ett girigt spel som nästan aldrig belönar dig med de saker du vill ha - och Forza Horizon 4 belönar dig precis hela tiden på massor av olika sätt. Det är pengar till uppgraderingar och det är kläder och löjliga danser till din avatar, men den viktigaste belöningen är förstås nya bilar, och nästan alla av dem är en glädje att styra.

Då det är ett servicespel så vill Forza Horizon 4 att du ska komma tillbaka till det varje vecka, och det är något som jag med glädje gör. Varje torsdag så ändras den brittiska landsbygden från vår till sommar, eller sommar till höst, hela året runt. Vintern är förstås den årstid som skiljer sig mest från de andra. Snö och is bjuder på hela nya utmaningar i varje race. Det är en spänning att återvända till samma tävlingar och samma platser i alla de fyra årstiderna och uppleva hur olika de är, såväl spelmässigt som utseendemässigt.

Vi har vant oss vid det faktum att nya storspel har en massa problem de första veckorna, och Forza Horizon 4 var inget undantag. Men vid det här laget har nästan alla buggar och designmisstag patchats bort. Det tar inte längre tjugofem minuter att hitta en ett Team Adventure online, men två till tre minuter och det är förstås en stor förbättring av spelupplevelsen.

Grunden som gör de flesta bra spel så underhållande och beroendeframkallande är att utmaningar leder till feedback och belöningar. Om alla spel gjorde som Forza Horizon 4, och lät mig levla upp som det inte fanns någon morgondag även när jag kommer sist så skulle jag snart tröttna på det. Men det finns plats för ett spel som Forza Horizon 4 i mitt schema, ett spel som belönar mig med bilar och kläder vad jag än gör i en spelvärld som lever och andas.

Forza Horizon 4 försöker att sudda ut väggen mellan single-player och online, och lyckas bra med det. Forzathons är bron som binder samman single-player och online. Att klara av enkla uppdrag tillsammans med andra spelare online under en generös tidspress låter som inget speciellt, men i själva verket är det väldigt beroendeframkallande och underhållande. Det är det här som är spelets refräng: saker som på förhand verkar vara helt okej visar sig vara otroligt underhållande och beroendeframkallande så snart du ger dig in i dem.

Men medan single-player är fläckfritt, med all sin variation, generösa inställningar och fantastiska bandesign, så finns det fortfarande ett par detaljer online för spelmakarna att ta hand om. Det största problemet är Freeroam Rush - ett spelläge utan checkpoints där du tävlar från en punkt i den öppna världen till en annan. I teorin finns det ett risk-reward-system här: följer jag den säkra men inte snabbaste vägen som är utstakad på kartan eller chansar jag och kör rakt genom skogen? I verkligheten så blir dessa race ren gambling. Om du inte har ett minne som en dator så har du ingen aning om hur spelvärlden ser ut bortom nästa kulle, och antingen så kör du rakt in i ett träd eller så kör du inte in i ett träd och alltihop är ganska fånigt och dumt.

Ett annat problem är att den på förhand hajpade klubb-funktionen är värdelös: du kan inte ens spela med någon annan i din klubb, så vad är egentligen poängen? Onlinemästerskapen som byts ut varje vecka är också ganska förvirrande och belönar dig inte som resten av spelet gör, så varför ska jag spela dem egentligen?

Men de övriga nittioåtta procenten av spelet är fantastiska. Den första månaden spenderade jag nittio timmar i spelet: ett nytt rekord i speltid för ett spel under en månad för mig. Jag kan inte sluta att jaga de inspirerande achievementsen eller göra ännu än Forthazon med andra spelare online. Jag tävlar så bildelar ryker online i Team Adventure online, och jag uppgraderar och målar min bilar. Jag jagar skill scores genom att göra galna stunts, jag försöker desperat att äntligen lära mig drifta och jag kör bara planlöst omkring i den vackra spelvärlden och gör vad som faller mig in i ögonblicket. Medan jag samlar på mig alla de där härliga belöningarna förstås.

Fördelar: alltid massor med engagerande och omväxlande saker att göra, en levande och ombytlig spelvärld, fantastisk färgrik grafik, utmärkt baddesign, Forzathons, bra och trovärdiga radioröster, inspirerande achievements, veckoutmaningar är roliga att göra varje vecka

Blandat: de första timmarna är mer som ett traditionellt bilspel

Nackdelar: Freeroam Rush är tråkigt, veckomästerskapen är förvirrande, klubb-funktionen är värdelös

Samlat betyg: 7.3/10