Titan Quest: Anniversary Edition

Skrivet av: Tribe   2018-12-19

Titan Quest - Anniversary, THQ Nordic:s uppdaterade version av sitt mästerliga och för sin tid mycket grafiktunga ARPG, har fått en välkommen expansion med viking-tema. Jag har passat på att på att spela om och recensera spelet i sin helhet.

Vikings - Wolves of Midgard var en rejäl besvikelse på nästan alla punkter. Grafiken var inte i närheten av det man lurades till att tro av att se trailers och skärmdumpar, omspelningsvärdet var ickeexisterande och man kändes sig som en klen liten fjant snarare än en mäktig vikingahjälte. Som en skänk från ovan gjorde istället Titan Quest comeback och gav oss ett vikingaäventyr i ARPG-form värt namnet.

Du är en hjälte med okänd bakgrund som anländer i en liten grekisk by med många problem att få ordning på. Det visar sig att källan till plågorna är en grupp uråldriga gudaväsen kallade Telkine som orsakat att människornas länk till att kontakta gudarna brutits. Din uppgift i spelets första tre ursprungliga kapitel blir att jaga dessa gudaväsen och ställa allt till rätta. Spelets fjärde kapitel som tillkom i och med Immortal Throne-expansionen går ut på att stoppa Hades från att attackera de levandes värld. Den senaste expansionen Ragnarök går i sin tur ut på att stoppa världens undergång som den beskrivs enligt den fornnordiska och Germanska mytologin.

Fem kapitel totalt, alla med många spännande resemål under spelets gång. Titan Quest med alla expansioner tar en rejäl stund att klicka sig igenom, speciellt för den som är ny för spelet, och när du klarat det låser du upp nästa svårighetsgrad, Epic, och när du klarat den Legendary. När du levlar upp tilldelas du ett antal attribute points och skill points och det gäller verkligen att tänka till och planera utifrån vilken typ av karaktär du i slutändan vill ha men också, och i betydligt större utsträckning än i exempelvis Diablo-spelen, utifrån vilka behov din karaktär har för stunden. Att respeca går bra men blir snabbt dyrt och kan få oväntade konsekvenser om den nya poängfördelningen inte går väl ihop med din uttrustning. De många olika klasser och spelstilarna gör att spelet har gott omspelningsvärde, och det finns även möjlighet att installera custom maps och att spela online. Spelet glänser i single player-läget och kampanjen är den bästa jag upplevt i ett ARPG.

Spelet är utmanande, roligt, har fantastiska miljöer och story och en mängd olika fiender hacka, spränga, bränna eller elektrifiera beroende på vad du väljer för klass och egenskaper. Det är också komplext nog för att du med noga planering och eftertanke ska kunna hitta din egen väg och bygga en unik karaktär som passar just din smak. Det är också en värdefull lektion (eller uppdatering om du redan är insatt) i grekisk och fornnordisk mytologi i spelbart format.

Ragnarök-expansionen blåser nytt liv i spelet och ger oss det många av oss väntat länge på: ett riktigt rolig och välgjort vikingaäventyr i ARPG-format.

Spelbarhet: 10
Klicka dig fram, tryck på kortkommandon och undvik de starkaste attackerna från bossar och Hero-klass fiender. Kan det bli bättre?

Grafik: 7
Action-RPG-spelens svar på Crysis när det släpptes. Har åldrats något sämre än jag hade hoppats och de buggiga extraeffekterna (som går att stänga av) tillför inte mycket. De vackra miljöerna och snygga partikeleffekterna väger upp rejält.

Ljud: 6
Stämningsfull musik och bra ljudeffekter. Inget uppseendeväckande men heller inget att anmärka på.

Hållbarhet: 9