Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo 3

Skrivet av: nap_exe   2007-11-28

Himlen är bäckmörk och kransas av otaliga stjärnor, det är knäpptyst. Något faller från skyn och rusar mot marken i en otrolig fart, Cortanas välkända stämma tar till orda och jag ryser i hela kroppen. Master Chief kraschar på marken efter att ha hoppat från det Forerunnerskepp han använde sig av för att ta sig till Jorden för att avsluta det han påbörjat, för att avsluta alla strider. Aldrig har såhär mycket varit på spel, och nu är vi vid vägens ände, striden vi 2001 fick påbörja ska nu avslutas och det är med blandade känslor jag först tar kontroll över Master Chief. Men en sak är säker, såhär mäktigt har TV-spel aldrig varit, någonsin.

Bungie måste verkligen ha tagit till sig all den kritik de fått av fans världen över som påpekade att Halo 2 hade på tok för instängda och ointressanta miljöer. För i trean slår de på stort, här blandas övergivna baser, djungler, sönderbombade städer och motorvägar med intressanta Forerunnerkonstruktioner. Det hela känns inte alls lika instängt eller ointressant som i tvåan, inte ens i närheten. Man ställer sig allt som oftast för att bara se sig omkring, insupa känslan och låta allt smälta. Så mäktigt är spelet, som en 90 procents chokladbit som är för mäktig för att ta i en tugga. Man måste stanna upp, låta saker smälta. Låta rysningarna ta slut.
Men visst kan jag medge att spelet inte känns fullt lika genomtänkt rakt igenom, vissa banor skulle jag gott kunna vara utan och det är tyvärr bara två tredjedelar av spelet som inger den episka känslan bara ett Halo-spel kan åstadkomma. Halo 3 tappar tyvärr en del mot slutet men gör inte spelet dåligt för det, och det bra väger med råge över det lite mindre bra. För inget är dåligt, bara mindre mäktigt.

Ett av mina favoritmoment med tvåan var att spränga den gigantiska Scaraben, trean är fullproppat med sådana moment och jag får åka på min Mongoose mellan den gigantiska Scarabens fötter för att sedan hoppa ombord på den, oskadliggöra samtliga passagerare för att sedan skjuta sönder Scaraben inifrån och springa därifrån innan den sprängs. Allt ackompanjerat av otroligt stämningsfull musik och hela scenariot gör att man verkligen känner sig som en del av det hela, striden blir mer personlig. 2001 började det, nu ska det avslutas. Men där Halo 3 kan vara ruggigt mäktigt och adrenalinpumpande kan det också vara lugnt och vackert, jag kan komma på mig med att springa runt i den inledande djungelbanan och bara insupa atmosfären, eller stå och titta på det olycksbådande svampmolnet på Tsavo Highway och inse vad som ligger framför mig.

Halo är ett fenomen, av kosmiska proportioner. Master Chief kom från ingenstans och frälste en hel spelvärld, han erövrade spelmarknaden på helt egen hand och blev Microsofts räddning. Och lika sant som att Halo är Microsoft, så är Microsoft Halo. För utan succén med Halo-spelen genom åren är det tvivelaktigt om Microsoft varit vart de är idag i spelvärlden, och detsamma gäller nog Bungie som tack vare Microsoft nu är bland de största och mest hyllade spelföretagen i världen. Allt började på en ringvärld, mitt ute i det stora svarta universum, där våran älskade Master Chief skulle landa och ge oss spelare en näst intill religiös upplevelse. För nog kan det vara svårt att sätta fingret på vad som exakt gör Halo så speciellt, man måste vara där och uppleva det för att förstå.

Det första Halo visade inte bara att fps kan avnjutas minst lika bra med kontroll som med mus och tangentbord och alla PC-ägare runt om i världen vart gröna av avund. Halo visade också att first person shooters inte nödvändigtvis behövde gå ut på hjärndött kutande och skjutande, nej Halo hade mer djup än så. Bakomliggande story i bokform och hur mycket som helst att fördjupa sig i gjorde ringvärlden mer intressant än många av spelvärldarna därute. Men det var inte bara storyn som lockade, de många fordonen, de balanserade vapnen och de öppna ytorna som fick agera arenor för storslagna strider mellan människor, covenanter och the flood. Det är inte utan anledning alla företag som gör first person shooters idag siktar på Bungies sjukt högt ställda ribba, och kallar sina nya spel för "Halodödare". För ska man sikta på att göra ett bra fps, ska man snegla på Bungie och åtminstone försöka överträffa deras storverk. Så är det bara.

Och Halo 3 har såklart precis lika exakt styrning som de andra delarna och allt sitter som ett smäck efter att ha spelat sönder de två andra delarna. Vissa knappar har fått nya funktioner och man kan numera ladda om sina vapen individuellt om man har två stycken. Man kan även använda sig av utrustning som kan vara allt från en bubbelsköld, som kan skydda dig i knepiga situationer, en shield drainer som suger ut skölden på alla i dess närhet, till minor som du kan lägga framför annalkande fordon. Dessa nytillskott gör gameplayet mer intressant och roligt, speciellt i multiplayer där man lätt kan kasta in en shield drain där ett gäng motståndare sitter och trycker i sin bas.

Fordonen har också varit något omtalat i Halo-universumet och de är exakt lika roliga att ratta som vi minns dem, och bland gamla klassiker som Warthogen finner vi nytillskott såsom Brute Choppern som blev en favorit riktigt snabbt. Jag menar vem gillar inte att ratta runt i motorcykelliknande sak á la Harley Davdison, tänkte väl det. Sa jag förresten att den hade vapen fastmonterade längst fram och en thruster som kan få den att åka snabbare korta sträckor?

Halos vapenarsenal har också varit en plattform för många diskussioner, vissa påstår att de är allmänt tråkiga, andra att de är en perfekt balans. I Halo 3 återkommer en gammal goding i form av assault rifle, först med i ettan men konstigt nog petad i tvåan, som fått en välbehövd extreme makeover och som nu gör betydligt mer skada. Andra har blivit mer balanserade och inte fullt så imba som de var i exempelvis tvåan. Hade man plasma pistol och en battle rifle var man näst intill odödlig när det vankades dödsmatch i Halo 2, men inte i Halo 3.

Dödsmatcher är det som verkligen lyfte upp del två, något Bungie kände svårigheter att överträffa. Att folk än idag sitter och nöter sönder Halo 2 i otaliga dödsmatcher säger ju en del om hur komplett det var. I Halo 3 tycker jag att de gjort ett riktigt bra jobb och med nya fordon, ny arsenal och omgjorda vapen, lyckas dödsmatcherna bli riktigt roliga, både första gången och tusende. Det är i alla fall tanken. Banorna är inte fullt så många som i tvåan men känns här mer genomtänkta och dukar upp för mer taktik och samspel än innan. Men Bungies multiplayerdel skulle må riktigt bra av en expansion inom den senaste framtiden då många nog kommer tröttna på de existerande banorna efter att ha nött dem in absurdum. Fler spelsätt skulle inte heller vara fel då man allt som oftast stöter på samma flera gånger i rad, vilket kan bli lite tröttsamt.
Överlag klår dock Halo 3 allt som finns på marknaden gällande mutliplayermatcher. Möjligheten att kunna spela upp till fyra spelare i storyläget är också det ett stort plus. Något som ger mervärde till kampanjläget är möjligheten att kunna köra med poäng, vilket bidrar till mer tävlingsinriktade spelomgångar i co-op med roligt tävlande om vem som får mest kills, headshots, grenadestucks eller beatdowns

Frågan är vad som kommer hända med arvet Halo 3 lämnar efter sig, vi vet redan nu att spinoffspelet Halo Wars är på intåg, vilket ser riktigt lovande ut. Jag skulle inte heller bli förvånad om vi får se en del fyra om ett par år. För nog lämnar Halo 3 en stor tomhet efter sig när man väl har "finished the fight" och sett eftertexten rulla förbi. Just då, skapar Bungie magi, att man har en sådan relation med en såpass anonym spelfigur är bortom mitt förstånd, men relationen finns där. Och avskedet av Master Chief har varit bland det mest känsloladdade jag varit med om i spelväg, nu tar vi äntligen farväl, och det har varit ett par goda sex år. Som tur är har jag massvis av nötande i Halo 3:s dödsmatcher framför mig, för inget går emot att med ett gäng väl valda spelare smiska folk från hela världen i capture the flag, slayer, odball och territories.

Det ni nu undrar är om Halo 3 lever upp till hypen. Till viss del, skulle jag vilja säga. Kampanjen är mäktig men har tyvärr sina brister, men lyckas ändå vara det mäktigaste man idag kan uppleva i ett TV-spel. Multimatcherna är minst lika kul som i Halo 2, vilket inte är fy skam. Möjligheten att kunna spara filmklipp, ta bilder och dela med sig med alla på Xbox Live ger Halo en ny dimension. Om man nu väljer att spara klippen på matcher eller kampanjen för att skryta eller slipa på sin taktik, ja det är upp till er.

Summa summarum, Bungie lyckas än en gång leverera ett episkt spel och alla missar i tvåan är nu glömda och förlåtna. Bungie visar varför de just nu är störts och om du inte redan skaffat en Xbox 360 för att kunna uppleva detta magnifika spel, är det hög tid nu.

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10