Ninety-Nine Nights

Skrivet av: nap_exe   2007-11-28

Mycket kan sägas om denna typ av spel, antingen hatar man dem eller så älskar man dem. Det finns inget mellanting. Jag måste erkänna att jag tillhörde det förstnämnda ett riktigt långt tag, jag rynkade pannan åt det ytliga i spelen och lyfte ögonbrynen till den mediokra grafiken dessa spel vanligtvis brukar dras med, för att inte tala om den kassa handlingen och låga svårighetsgraden. Det brukar ju allt som oftast röra sig om att smiska tusen och åter tusen fiender på samma skärm som alla faller som furor och aldrig verkar ha hört talas om artificiell intelligens. De skulle lika gärna kunna kasta sig på mitt svärd för att bespara mig att behöva trycka på en och samma knapp en miljon gånger för att likvidera samtliga popcornskallar och förhoppningsvis klara spelet. Men min avsky skulle bli ett minneblott när jag väl satt mig med Dynasty Warriors tillsammans med en vän, så kul har jag inte haft med ett TV-spel på riktigt länge och min syn på denna typ av spel var för alltid förändrad.

Till skillnad från ovannämnda Dytnasty Warriors utspelar sig inte Ninety-Nine Nights i det feodala Japan utan i en fantasymiljö fullproppad med ilskna goblins, troll, orcher, mörkeralver och annat oknytt som på löpande band måste likvideras omgående för att världen inte ska gå under. Ett krig har uppstått i landet och två sidor slåss om en magisk sten som delats i tu, därav har världen delats i två läger, den mörka och den ljusa. Människorna tillhör såklart den ljusa och i centrum för denna står de blåblodiga syskonen Inphyy och Ashparr. Som inledning spelar man som Inphyy och när väl hennes kampanj är slutförd blir Aspharr spelbar och allteftersom blir fler karaktärer spelbara som är sju till antalet allt som allt och alla bjuder på varierande gameplay samt olika sidor av storyn. Kan ses som lite fattigt jämte Dynasty Warriors som har långt fler spelbara karaktärer.

Som jag nämnt tidigare har spelet sju olika spelbara karaktärer som blir spelbara allt eftersom man kommer längre i spelet. Alla har de olika stilar när de slåss och bjuder på en variation den här typen spel verkligen behöver. Vi har en magiker, som är klen i närstrid och lätt dukar under efter bara några slag. Det är då upp till spelaren att kunna utföra karaktärens specialattacker för att kunna klara sig och döda sina fiender på håll. Tycker man om att vara mitt i gröten och vispa finns det såklart karaktärer för det med och spelet inriktar sig såklart mest på denna typen av spelstil. Det finns även upplåsbara karaktärer från den mörka sidan som ger en inblick i hur de ser på hela kriget vilket bidrar till att man vill klara spelet med alla för att få en helhetsbild av vad som verkligen sker. Något som tyvärr känns lite trist är att alla karaktärer inte alls är lika genomarbeta som andra, då Inphyy har uppåt åtta uppdrag i sin kampanj finns det andra som enbart har tre vilket kan få spelet att kännas lite fattigt på innehåll.

Gameplayet är enkelt, döda allt och alla på skärmen och klara uppdraget. Det handlar allt som oftast om ofattbart omogna odds där du som ensam krigare ska mosa tusen och åter tusen av fiender helt på egen hand med hjälp av dina extraordinära färdigheter på slagfältet. Sjukt ytligt upplägg kan tyckas men det levererar och underhåller. Buttonmasharen kan klara sig en längre stund genom att bara hamra på en och samma knapp men spelet blir så mycket roligare när man bemästrar samtliga karaktärers specialattacker som kräver knappkombinationer. De är båda feta, förödande och roliga att se på. Något som också kan utlösa riktigt förödande attacker är när man samlat på sig nog med röda sfärer som alla döda fiender tappar, då kan man med hjälp av en enkel knapptryckning utföra en überattack som fäller det mesta. Alla som kolar under denna attack tappar blåa sfärer som kan triggra en ännu fetare attack när nog många är samlade.

Precis som i Dynasty Warriors finns rollspelmomenten där, man kan samla på sig både bättre equipment och man går upp i level. Med högre level kan man braka loss fetare attacker och ha på sig mer equipment. Man är inte heller helt ensam på slagfältet utan har också en armé till sitt förfogande som mer är där för att slagen ska se mäktigare ut än att de är till någon hjälp. Innan varje uppdrag kan du välja vilken typ av armé du vill ha med dig och när det väl bär ut på uppdrag kan man hojta ut order till dem. Det kan låta som en rolig ide på pappret men fungerar i praktiken helt värdelöst. Oftast i slutet eller mitt i ett uppdrag får man möta en eller flera bossar, dessa skulle kunna ha gjorts långt bättre då det bara brukar handla om att ställa sig bakom de stackars satarna och hamra tills de är döda. Samma artificiella intelligens som de sedvanliga fienderna alltså. Något som tyvärr ger spelet ett riktigt stort minus är att det inte stödjer multiplayer, alls. Q Entertainment och Phantagram måste helt ha missat att sådana här spel gör sig som bäst när man är flera och att halva glädjen går bort om man bara mosar miljontals fiender helt själv.

Denna typ av spel är inte direkt omtalat för att ha supersnygg grafik och Ninety-Nine Nights är tyvärr inget undantag. Dock kan jag inte låta bli att bli imponerad av att spelet faktiskt håller en jämn fin grafik trots att så många gubbar trängs på en och samma skärm och enda gången spelet segar är när superattacker pungas ut. Musiken blev jag faktiskt positivt överasskad av och den hjälper verkligen till att inge den där mäktiga känslan när man ser tusentals fiender marschera mot en över slätten, där slagfältet äger rum, för att banka in skallen på samtliga av ens mannar och man senare visar majoriteten av dem vem som verkligen bestämmer.

Dynasty Warriors är inte spel som gillas av alla, och det samma gäller nog Ninety-Nine Nights. Man måste gilla känslan av att ensam mosa en hel armé och vinna mot omöjliga odds och inte heller vara rädd för ett otroligt repetitivt upplägg. Men är ni som jag och mer än gärna vässar vapen för att bana efter bana hamra sönder hjärndött motstånd och ser charmen i det hela, ja då är detta verkligen spelet för er.

Samlat betyg: 7/10
1
2