Assassin's Creed Origins

Så, Assassin's Creed har gått in på ett helt annat spår nu än tidigare spel i serien, är detta för det bättre eller är det motsatsen? Vi ska se.

På plus sidan så är spelet riktigt bra, miljön är inte den mest varierande men den är stor och väldigt verklighetstrogen, det känns som man verkligen är i det gamla Egypten.
Bara basspelet utan DLC:er är riktigt stort, flera områden att utforska, gömda platser, pyramider och andra gravar att utforska lite överallt, vilket är ett av det roligaste man kan göra, utforska gravarna och lösa lite pussel, inte allt för svåra tyvärr.

Historien i spelet är också bra tycker jag, den är lite annorlunda än vad man har sett tidigare, både från tidigare spel i serien och filmer överhuvudtaget. Du spelar som Bayek, du och din fru, Aya, har förlorat eran son, det är en historia om hämnd och du har personer som du vill ha död på men medans du jagar dessa personer så märker Bayek att dessa personer är en del av nånting större och att allting är mer komplicerat än det från början såg ut som.
Under denna resa genom Egypten så kommer du få stöta på flera kända personer, de mest kända är Kleopatra och Julius Caesar som du kommer få uppdrag av och du kommer få se flera historiskt kända händelser äga rum. På tal om kända saker så får vi inte glömma alla platser du kommer kunna besöka och se, en sak som man kommer kunna se som egentligen ingen har sett sen det mitten av 1400-talet är fyrtornet i Alexandria, fyren på Faros, den står stor och ståtlig utanför Alexandrias hamn. Giza pyramiderna, Sfinxen med mera.

Det kom en gratis uppdatering till spelet där du har en tour som du kan ta som tar dig genom alla historiska platser i spelet, du väljer vilken tour du vill göra och sedan får du gå genom det området och se flera historiska platser medans någon berättar om platsen. Väldigt fint tillskott till spelet enligt min mening.

Nu till striderna i spelet. Detta är ett mer minus för mig. Inge fel på utförandet i sig, de fungerar väl även om de kan vara frustrerande ibland. Striderna är mer likt The Witcher 3 eller Dark Souls där du får attackera, ducka, attackera, ducka rätt ofta. De har tagit bort kontringsattackerna som har varit med i de tidigare spelen så att stå still och vänta på att dina fienden ska attackera för att sedan ta ned dem med en attack är borta nu. För mig så har det tagit bort Assassin's Creed delen i spelet, striderna var det som gjorde spelet så unika och i många fall roliga för mig. Jag känner mig inte lika unik i spelet som jag gjorde tidigare, nu är jag bara en skicklig soldat som kan dö om jag får 4-5 fienden på mig samtidigt, underskatta inte fienden i detta spel, de kan döda dig. Många verkar gilla denna typ av strider i spelet men inte jag, för mig har det tagit bort lite av andan som de tidigare spelen hade.

Men är man intresserad av spelet så är striderna inte en anledning att säga nej till det.
En annan sak som jag inte gillar är hur Assassin's Creed spelen har börjat gått mot ett RPG håll, förstå mig rätt nu, jag älskar RPG spel, Star Wars Knights of the Old Republic, Skyrim, bland de bästa spelen jag har spelat men Assassin's Creed är inte RPG spel. Att de har ett skilltree kan jag acceptera men jag vet inte riktigt. Sen har vi ett levelsystem vilket kan vara kul, ger en känsla av progression men områdena i världen är level baserade, alla områden har en minimum level, vapen har en level, vapen har olika kvalitéer med olika förmågor som att de orsakar brännskada eller gift och liknande, life on hit. Assassin's Creed Odyssey har ju tagit detta steg längre med att du har förmågor att använda som påminner väldigt mycket om Dragon Age: Origins. Jag vet inte hur jag ska känna för detta. För mig kommer det nog aldrig komma ett lika bra Assassin's Creed spel som Black Flag.

Som ett sista punkt så kan jag lägga till att DLC:erna, The Hidden Ones och Curse of the Pharaohs är värda att betala lite extra för. De är långa och lägger till flera timmar till spelet. De kan nog jämföras med Heart of Stone och Blood & Wine DLC:erna till Witcher 3: Wild Hunt där de är ungefär lika långa och historien i dem är ungefär lika engagerande även om Blood & Wine har en bättre story än alla.

Samlat betyg: 8/10
1
2