Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Handkontrollen glider av svett. Tungan är rätt i munnen. Blicken stenhård, fokuserad. På skärmen utspelar sig ett brutalt skådespel i kulörta världar. Men skenet bedrar. Under den mysiga ytan bubblar det av något som bör klassas som aktivt självplågeri. Snart gör det mig till vansinne. Vrål, skrik, illa koordinerade gester av ren frustration avlöser varandra. Det här är Donkey Kong: Tropical Freeze, ett spel som på riktigt kommer att pröva ditt tålamod, fingerfärdighet och värdighet som gamer. Ett spel som också råkar vara alldeles underbart!

För egen del håller Donkey Kong en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Donkey Kong Country var det allra första spelet som jag ägde till mitt Gameboy Advance som liten sexåring. Det var spelet som satte de första fröna till det spirande intresse som mitt spelande innebär. Dock var det brutalt svårt för en liten kille i min ålder och både farsgubben och den äldre kusinen hjälpte mig idogt, oftast till deras egen frustration när de dog lika många gånger som jag. Dessa minnen med favoritprimaten håller jag varma än idag.

Därmed var jag ordentligt taggad inför nyreleasen av WiiU-spelet Donkey Kong: Tropical Freeze till Nintendo Switch. Och det tar mig bara en bana innan jag inser att arvet ifrån Rare till Retro Studios har gjorts med största tillförsikt och respekt för originalet utan att tumma på egna fräscha inslag. Det tar både nytt och gammalt ifrån de tidigare klassiska plattformsiterationerna och blandar det till en härlig cocktail som heter duga.

Jag spelar några banor till och märker snart att svårighetsgraden ökar spikrakt uppåt. Vad som först ger intrycket av att vara ett ruggigt snyggt och detaljerat spel som kan spelas på egna, avslappnade villkor förvandlas snabbt till att bli rena dödsfesten. Jag dör, dör igen, dör en gång till och så dör jag igen. Sådär håller det på. Utmaningen är ruskigt hög och jag tycker nästan synd om de föräldrar som går i den gulliga fällan och köper det här spelet till sina barn. De kommer nämligen inte att ha en chans, men jäklar vad uppfriskande det är.

Dör du så är det alltid ditt fel. Det går inte att skylla på spelet om man går i graven. Tajmingen kan alltid bli lite bättre, perceptionen alltid lite mer alert och fingrarna kan alltid trycka lite snabbare. Några (få) gånger använder sig Donkey Kong: Tropical Freeze sig av Trial and Error och blir då fruktansvärt irriterande då det överhuvudtaget inte finns en mänsklig chans att klara banan. Lyckligtvis går de inslagen att räkna på fem fingrar.

Banorna är brutalt svåra att klara av bara dem, men vill man ge sig på att avkräva varje bana på de otaliga hemligheter de bjuder på så går svårighetsgraden vertikalt uppåt. Det är sliskigt svårt då det är mycket detaljer på de vackra banorna som behöver undersökas. Många gånger går det också ganska fort, så det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun.

Den grafiska biten håller hög klass. Det är skarpt, färgglatt, händer mycket på skärmen och designmässigt är det en fullträff. Grafiken och designen lirar också sömlöst fantastiskt bra med spelets musik där kompositören David Wise gör bejublad comeback. Det svänger hejvilt i djungeln och jag märker snart att jag kastar mig mellan repen i takt till musiken. Såhär bra soundtrack var det längesedan jag lyssnade på och låtarna trallas det vidare på även när jag slutat spela.

Variationen är på topp och gemensamt för allt är att det genomgående är kul att spela. Det finns egentligen inte en enda bana som faller utanför ramen. Utmaningen, designen, grafiken och musiken förhöjer varandra genom spelets gång och det är helheten som etsar sig fast i minnet när konsolen väl stängs av.

Något som också bör nämnas är spelets bossar. Dessa är spelets verkliga höjdpunkter och briljerar med både fiffig design och fantasifulla framföranden. De är stöpta i gamla skolans regler för hur bossar fungerar. Man vet helt enkelt aldrig vad som kommer härnäst i deras beteende och det gäller att noggrant studera minsta lilla avvikelse i deras mönster. Undan för undan lär man sig sedan hela deras rörelsemanövrar för att till slut besegra dem. Bossar som till en början verkade helt omöjliga att klara av. Behållningen ligger verkligen i tillfredsställelsen du får av att klara av den höga men rättvisa svårighetsgraden.

Dessutom är det buggfritt, flyter på som rinnande vatten och håller en jämn, hög nivå rent tekniskt genom hela spelet.Det är renodlad, genomarbetad underhållning och plattformsglädjen av högsta klass får spela i centrum.

Sammanfattningsvis så går det bara att jubla åt att Donkey Kong: Tropical Freeze har fått en ny chans på Nintendo Switch. Det här spelet förtjänar den största möjliga publik det kan få. Så bra är det. Glöm Mario, Rayman och Shovel Knight för en stund och inhandla det bästa plattformsspelet till Nintendo Switch!

Samlat betyg: 9/10
1
2