Toy Story 3: The Video Game

Skrivet av: Leorio   2019-10-17

Spelet som visar att spel baserat på filmer kanske inte är en sådan dålig idé trots allt. Här är Toy Story 3: The Video Game!

När jag frågade runt efter underskattade spel och gömda guldkorn dök Toy Story 3: The Video Game upp rätt ofta i konversationen. Men ärligt talat, det är ett spel som bygger på en film - hur bra kan det vara? Riktigt bra visade det sig.

Toy Story 3: The Video Game är två spel i ett. En story-drivet 3D-plattformspel och en öppen värld sandlåda. Om du har spelat Avalanche Software senare Disney Infinity-spel så kommer du att känna igen dig, för det här är i mångt och mycket en föregångare till Disney Infinity-spelen. Ett mindre, mer fokuserat Disney Infinity som enbart utspelar sig i Toy Story universumet.

Och det är det här som gör Toy Story 3: The Video Game till en sådan underbar upplevelse: det känns precis som Toy Story ska göra. Du spelar inte som några billiga härmapor; du spelar som Woody, Buzz Lightyear and Jessie. Toy Box-läget är definitivt spelets starkaste kort. Det exploderar av skoj, medan story-läget inte är lika underhållande.

En bra sak med story-läget är att det inte bara är de viktigaste scenerna i filmen som förvandlats till banor. Spelet tar för givet att du är bekant med filmen, och varje bana levererar ett sidouppdrag, så att säga, till filmen; saker som inte visas i filmen, men som händer omkring huvudstoryn. Så det bästa sättet att njuta av spelet är förmodligen att göra som jag gjorde: att se om filmen och sedan kasta dig direkt in i spelet. Toy Story 3: The Video Game har skapats för att vara något extra, något speciellt, ett vänskapligt tillägg till filmen. Det är som att köpa en låda med lyxiga leksaker som har baserats på filmen, och det fungerar alldeles utmärkt.

Banorna i story-läget är oväntat oförlåtande. Det finns massor av checkpoints och ett trevlig tips-system, så du kommer aldrig att fasta, men jag dog om och om igen. Plattformsspel som fokuserar på upptäckande, stämning och lättsam pussellösning brukar vara mer förlåtande än plattformsspel som bygger på skicklighet och att ta sig förbi svåra hinder, men hoppar du en enda millimeter fel i det här spelet så kommer du att dö. Det känns inte riktigt rätt att ett sådant avslappnat spel som det här ska straffa varenda litet misstag på det sättet.

De få timmar story-läget varar är det varierande och underhållande. Inte "Jag måste genast spela mer av det här!" underhållande, men "Jag har betalat för det här, och det är ganska kul att spela det" underhållande. Men Toy Box-läget, åh, Toy Box-läget, det är något helt annat. Det är otroligt skoj!

Denna sandlåda i en öppna värld är spelets stora attraktion, och det är verkligen ett party. Det är riktigt kul att dra omkring i den fina vilda västern staden med alla dess märkliga förorter och göra uppdrag och utmaningar. Spelet revolutionerar precis ingenting, men det gör allting rätt. Världen är färgrik, levande och inbjudande. Okej, så vissa uppdrag har uppdragstexter som kunde vara lättare att förstå och det finns ingen karta. Så ibland har man ingen riktig idé om vad man ska göra, och bara en pil som pekar i en allmän riktning till sin hjälp, men dessa tillfällen är inte särskilt vanliga. 95 procent av tiden är det rena festen, när du köper nya hus till staden och nya medborgare och gör alla dessa tokiga uppdrag. Du kan till och med designa om husen och medborgarna precis som du vill ha dem. Eller sparka omkring invånarna. Du kan dessutom spela två spelare på delad skärm. En välkommen funktion för familj och vänner förstås.

Toy Story 3: The Video Game är ett kort men skönt spel, som aldrig har haft tanken att stå på sina egna ben. Det är något extra, något speciellt för fansen av filmerna. Men då andra sidan - vem älskar inte Toy Story?

Fördelar: Toy Box-läget är fantastiskt, fångar den rätta Toy Story-känslan, Woody, Buzz Lightyear and Jessie är alla spelbara, story-läget bidrar till filmen snarare än upprepar den, stor variation

Nackdelar: story-läget är något för oförlåtande, ingen karta skapar förvirring i den öppna världen ibland, nästan för mycket saker att samla

Samlat betyg: 7/10