Svenska
MEDLEMSRECENSION

Monster Hunter Freedom

Skrivet av: FMO   2007-12-01

Efter ha spelat "Monster Hunter Freedom" i väl över 200 timmar har jag kommit fram till detta:

"Monster Hunter: Freedom" är ett välgjort rollspel...
Inte in i minsta detalj. Men fortfarande välgjort.

Allt börjar med att du får skapa din egen karaktär Man eller kvinna.
Namn, ansikte, hår, röst och hårfärg är dina möjligheter när du skapar sin avatar.
Inte allt för detaljerat, men ändå så att man kan bli nöjd.

Du vaknar upp en dag och du har bestämt dig för att bli monsterjägare. Du snackar med "the Village Elder" som är ex-monsterjägare och han ger dig lite pengar, 4st nybörjarvapen, samt tips & trix under hela spelet.
Där efter sätter äventyret igång.
Resten av byn består av en smedja, 2 handelbodar, en trädgård, ditt hus, guildhall och övrigt folk som ger lite ledtrådar.

Grafiken i spelet håller hög klass och utnyttjar verkligen PSPns "kraft". Jag har aldrig sett det ha några problem med bilduppdatering eller lagg även om det är 8 monster på
bilden + en av de stora. Din karaktär rör sig på ett troligt sätt och är mycket detaljerad.
Även omgivningarna är stora och detaljrika.
Eventuella osynliga väggar blockerar din framfart ibland vilket leder till att du dör när du slåss i dessa utrymmen.
Men man lär sig var man ska stå och inte ska stå efter en stund.
Långa laddningstider är också lite jobbigt.

Du har total kontroll över din gubbe.
Den gör precis vad du vill men detta räcker inte till ibland då kameran hamnar i fel läge.
Men när man väl har lärt sig använda kameran på rätt sätt så är det inga större problem.
För den som orkar komma upp till denna punkt då man kan hantera kameran blir spelandet roligare.
Det finns 7 olika vapen att välja på.
Svärd med sköld, Storsvärd(typ Cloud storlek),lans med sköld, hammare, dubbelsvärd samt light/heavy Bowgun.
Alla vapen går bra att spela med om man lär sig använda dem.
Men till och börja med så går det alldeles utmärkt att fokusera sig på ett av dem till man har tillräckligt med pengar och material att skapa nya och bättre vapen.
Varje vapen har tyvärr bara 3-4 attacker samt några kombos och det kan kännas lite för upprepande ibland.
Varje gång du dödar ett monster/drake/wyvern eller vad de nu vill kalla dem får du Material du kan använda till rustningar och vapen.

Till hjälp under äventyret har du de vanliga sakerna som te.x Herbs (som capcom gillar att
ha i sina spel av någon anledning) och dylikt för att återställa din hälsa och stamina etc.
Dessa hjälpmedel kan du kombinera på löjligt många sätt och du kan till och med skapa bowgun ammunition.
Förutsatt att du har rätt material.
Dock så får man komma på de flesta saker själv då de inte avslöjar några direkta kombinationer (förutom potion).
De flesta kombinationer är relativt logiska och det finns ledtrådar om man kollar på informationen om saken i fråga, men vissa mer avancerade är ibland mycket konstiga och man får känslan: "Hur i H*****e skulle jag kunna lista ut det".
Du har även möjligheten att ha ditt eget lilla kök där man hyr in kockar.
Om man får en bra måltid så hjälper den dig i nästa uppdrag med tex mer stamina, hälsa,
styrka och försvar. Väldigt bra boost i svåra fighter.

Spelets fiender tillhör dock de mest störiga spelfiender som någonsin skapats och man svär till slut varje gång man stöter på dem. Man får dock en ljuv hämnd på dem när man har skapat tillräckligt bra vapen för att döda dem med ett slag.

Ljudet och musiken i spelet är bra, plus om man har ordentliga hörlurar så kan en ordentlig "bossfight" kännas riktigt mäktig då en drake kommer in i området sätts mer
hetsig musik igång och man rycks in i striden på ett grymt bra sätt.
Man kan till och med höra rustningen rassla till när man springer samt rör på sig
(beroende på vilken rustnings typ man har).
Övriga ljud som kommer in är tex monsterljud och byborna som "pratar" som inte känns lika
genomtänkta och det slutar oftast att man stör sig på dem.

Hela spelet är uppdrags baserat och det finns nyckel uppdrag som driver storyn framåt under tiden de andra uppdragen är mest för att samla på sig saker.
Varje uppdrag har även en tidsbegränsning som varierar från 20-50minuter beroende på svårighetsgrad och typ av uppdrag.
Det finns olika uppdrags typer, de vanligaste är; Döda monster, samla saker och lämna,
fånga monster, Skada monster och flytta ett tungt objekt (ägg och stenar) till baslägret.
Den sista är klart den mest enerverande då det tar längst tid och när som helst kan det komma ett störigt litet monster som nuddar en så man tappar objektet.
Efter man har total slaktat(min normala reaktion) det lilla monstret i ren vrede är det
bara att börja om och hämta ägget eller stenen igen.
Varje gång som man stöter på ett nytt slags monster kommer det oftast en liten in-game film som man kan titta på när man vill men även för-renderade filmer.
Det finns även ett träningsläge där man kan slåss mot monster med förutvald utrustning.
Klarar man utmaningen så kan man bli belönad med videoklipp bland annat.
Här dyker monster upp efter hand som du kommer fram i huvuduppdragen.

Visst tröttnar man på spelet efter ett tag, men av någon anledning vill man ha den där tuffa rustningen eller det där grymt coola svärdet för att sedan spöa det monstret som man inte kunde döda innan. När man väl kommit förbi inlärningskurvan som ligger på en rätt bra stund blir spelet ett rent nöje att spela.
Beroende på hur villig man är att fortsätta.
Men en sak är säker, har du dödat ett stort monster... Törstar du efter mer.

(Spelet har även en multiplayer funktion som jag mer än gärna hade testat men eftersom folk jag känner inte äger en PSP eller MonsterHunter:Freedom så ser det ut som jag får spela
detta i min ensamhet...)

Grafik 9/10
Ljud 7/10
Spelbarhet 7/10
Hållbarhet 9/10

Samlat betyg: 8.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10