Need for Speed Heat

Skrivet av: AG Jati   2020-01-07

Världens mest nyanserande racingserie har aldrig varit bättre än så här.

Fem. Fem år har jag tagit en paus från en av mina absoluta favoritserier, Need For Speed. Orsaken har jag nämnt så många gånger nu att det flesta av er redan vet. Men nåväl. Denna serie är inte bara viktig för mig. Den är min barndom. En oträffbar nostalgi som alltid kickar igång när man tänker på de oändliga rundor "klassiskt nfs 1-4" man kör sönder med storebrorsan. Numera har serien haft en långsam upp och nerförsbacke där mycket prövas och det mesta misslyckas, förrän nu.

Vi får introduktion i lite mer av den "klassiska NFS-stilen" där en tårta fyllds med mycket ostigt skådespel och väldigt överdrivna bilar, något jag är ett mycket stort fan av. Racingspel ska inte behöva vara stela simulatorer. Arkadracing behövs i dagsläget för att roligheten ska vara kvar i spelen. Just därför är det briljant att ta tillbaka korrupta konstaplar och kaxiga streetracers. Back to basic så att säga. Det är en sorts unik minimalism som gjorde den här racingserien så briljant "back in the days".

När man kört ett par race i början så får man snabbt smaka på spelets många risker och lockande belöningar. Jag får lite gammaldags High Stakes/Road Challenge känsla när jag förlorar precis allt jag kämpat av efter att blivit prejad och manglad av en småsur polisbil. För första gången på länge känns det som att man verkligen måste veta av konsekvenserna och utnyttja spelets värld mycket smart. Polisen är svår(duh) men det gör en sjukt motiverad till att testa sina gränser.

Något av den bästa featuren i spelet är möjligheten att hoppa från dag till natt på ett par sekunder. Eftersom lirets onlineläge flyter på bra så går det väldigt snabbt att lämna sitt garage eller hoppa direkt in i ett race. Största höjdpunkten för min del är då man får möjlighet till att köra så kallade "Heat Race" där man måste samla ihop tillräckligt mycket Heat-poäng för att kunna starta racet. Pulsen höjs till hundra när man nått högsta heat nivån och ska köra till ett "Heat 5 Race". Men i slutändan lönar det sig för den feta check pengar man får i slutändan.

Bilutvalet är klockrent. Från klassiska ikoner till hypermoderna vrålåk. Det märks att utvecklarna bakom spelet lade mycket hjärta i bilarna man får välja. Fick närapå en hjärtklappning när jag såg att den legendariska Diablo:n var med i listan. Anledningen är att jag och storebrorsan brukade köra mycket Diablo i de "klassiska nfs 1-4". Just därför är det en fröjd att få ratta denna stora hingst i spelets branta och underbara höstklara bondgårdsvägar. Med tanke på att spelet också flirtar med lite off-road kultur så har man också klämt i några oförglömliga jeepar.

Ja...det är med en stor min på läpparna som att man kan konstatera att NFS är här för att stanna. Nu och för alltid. Vi behöver denna serie i dagens spelklimat. Utan tvekan: Ett mästerverk.

Samlat betyg: 10/10
1