Resident Evil 2

Skrivet av: AG Jati   2020-04-21

Huset som gud glömde har nu spridit sin skräck till ett polishus.

Det kändes väldigt länge sen man satte gaddarna i ett Biohazard/Resident Evil-lir. Måhända var det förgående inget dåligt spel men det missade mycket av potentialen genom att lägga större fokus på det tekniska. Visst, vi befinner oss en mycket framåtanda generation där allt ska testa tills sina brister men det behövs även lite substans. Lite komiskt ändå. Spel nummer sju fick en sjua. Men nu är det nya tider och för att gå framåt, har man blickat bakåt för att gå framåt.

I nuvarande lir har man tagit tillbaka elementen från de tidigare. Borta är den uttjatade förstapersonsvinkel och har istället ersatts med den mer uppskattade tredjepersonsläget. Vilket jag uppskattar rejält för att man på så sätt gjort spelets två huvudkaraktärer betydligt mer nakna och ömtåliga. Den underbart ostiga dialogen gör comeback och det finns mycket återkommande element som får även det mest trogna fan att fnissa som en liten flicka.

För det är precis vad som gör precis detta lir så älskvärt för många. Många delar är som ett kärleksbrev för fansen. Den mystiska karln som jagar en envist och de bisarra effekterna från viruset som chockar än på många plan. Höjdpunkten är utan tvekan atmosfären. Man kommer vid flera tillfällen känna sig jagad och samtidigt sjukt stressad över att slita åt sig ogräs samtidigt som man hackar sönder ilskna horder.

Just därför är det så otroligt synd att utvecklarna tog en smärre lunchrast kring spelets nästa del som leder till det viktigaste slutet på story. Bortser man från introduktionen vid gravstenarna osar det mycket copy paste. Kort och gott vill spelet att du kör samma spel två gånger. Det är en oerhört tråkig trend som tyvärr många stora utvecklare kör på i dagsläget för att släppa spel snabbare. Så bortkastat, för här fanns det potential till att flytta spelet till nästa nivå.

Jag må ha njutit mer av numero dos än i den smått besvikna förgående delen men det betyder inte att jag är helt nöjd. Tills nästa gång Capcom, se till att bjuda på er lite mer. Ni kan så mycket bättre. Bortkastat, bortkastat, bortkastat...

Samlat betyg: 7.5/10
1
2