Svenska
MEDLEMSRECENSION

Relicta

Relicta är pusselperfektion

En bit in i det nyligen utkomna Relicta kände jag att spanska indieutvecklaren Mighty Polygon gjort sitt första spel speciellt med tanke på mig. Det är nämligen precis den här typen av pusselspel jag älskar!

Relicta är ett fysikbaserat pusselspel i förstapersonsvy. Enkelt uttryckt går det ut på att placera magnetiska kuber på tryckplattor och ta sig förbi olika kraftfält.Genom att på distans magnetisera kuberna och manipulera gravitationen tar man sig igenom banor med stegrande klurighet. Handlingen i spelet ger jag i sanning inte mycket för... Spelaren är en ensam kvinnlig forskare på rymdstationen Chandra Base. Via dialog med en artificiell intelligens förmedlas det lilla i storyväg som finns. Det är ingalunda som berättelse eller äventyr Relicta briljerar. För egen del slutade jag att ens bry mig om storyn ganska tidigt då pusslen är kärnan och det som engagerar i spelet.

Om du gillar The Talos Principle eller Q.U.B.E. 2 är Relicta ett måste! Det känns väldigt belönande varje man når målet på en bana - utan att ha fuskat! Designen är nog så trevlig, med bra variation i miljöerna (man färdas via tåg mellan olika delar av en måne) och varje nytt område bjuder på alltmer intrikata pussel med fler och fler komponenter, som t.ex. svävande plattformar och avmagnetiserande drönare. De allra första pusslen må kännas så enkla att en chimpans klarar av dem, men utmaningarna ökar snart i svårighet.

Ett spel som Relicta gör man inte i en handvändning. Att designa logiska pussel där alla komponeneter fyller en funktion, som pjäserna på brädet i ett schackproblem, kräver en hel del och Mighty Polygon har arbetat med spelet i fem år.

Deras debut är ett spel du inte bör missa om du vill bränna några små grå!

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy