The Walking Dead: The Telltale Definitive Series

Wow.
Jag hade spelat säsong 1 & 2 på Xbox 360 när de var nya men kom aldrig längre, trots att jag tyckte de var fantastiskt bra. Men jag satt för ett par veckor sen och kollade igenom PS store för nånting nytt att spela och hittade hela serien med alla säsonger i Telltale Definitive Series, så jag såg över min ekonomi för tillfället och trots att ett nytt spel för 500 spänn inte var i min budget tvekade jag inte särskilt länge med att trycka på köp och ladda ner. :D

Var börjar man. Grafiken är fin, menad att efterskapa serietidnings-looken tror jag, eftersom TWD är en serietidning från början. Det gör i min mening spelet lite mer "odödligt" än om det hade eftersträvat en mer realistisk look eftersom att realistisk grafik ofta kan åldras dåligt.

Spelet är uppbyggt som ett "peka och klicka-spel" med interaktiv dialog och story-val (Jag kan ha fel men jag tror att Heavy Rain var bland de första spelen som hade en sån stil. Iaf i moderna spel. Jag gillar det. Jag gillar att valen av vad man säger formar relationerna med karaktärerna så att deras attityd och val speglar hur du uppfört dig och att deras val i sin tur påverkar din framtida situation. Och jag gillar att de ofta svåra valen man måste göra (och oftast med tidspress) styr handlingen med olika små variablar framåt. Jag vet att många inte tycker det är nåt märkvärdigt men jag har gillat det uplägget sen första stund. Det blir lite som en interaktiv film ibland. Det är även många quicktime events där du kan förlora i spelet och måste börja om från checkpoint, vilket såklart ger spelet lite spänning vilket kan behövas på sina ställen. Spelet är ofta i lugnt tempo med mycket utforskande och dialog. I slutet av varje avsnitt får man en överblick med en precentsats om vad andra spelare gjorde för val i de mest signifikanta stunderna under det avsnittet vilket jag tycker är en liten men rolig detalj.

Karaktärerna är mycket väl designade och intressanta, och relationen mellan Lee och Clementine i säsong 1 (som präglar hela resten av säsongerna) är hjärtskärande, åtminstonde för mig som kan bli en riktig crybaby av känslomässigt berörande filmer och spel. Och TWD är känslosamt. Mycket tragedi och sorg, vilket inte är så oväntat med tanke på att det handlar om jordens undergång på ett mycket morbidt och brutalt sätt. Det är en mörk värld. Med små ljusglimtar som man hoppas ska få vara, men som ofta splittras. Vid ett par tillfällen i spelet fick jag till och med en chock som kändes i bröstet. Så skoningslöst kunde det vara vid tillfällen.

Det är trots allt bara en "tecknad" och fiktivt historia men den lyckas ta tag i mig och fånga mig på ett sätt utvecklarna bör vara stolta över. Ett mycket bra spel och jag är glad att jag tog mig tid att spela färdigt hela serien till slut så att jag inte missade resten efter säsong 2. Definitive Series innehållar även en dlc som heter Michonne men den är tydligen inte en del av huvudstoryn så den sparar jag tills senare. Efter lite över två veckor med ett avsnitt varje natt har jag blivit lagom mätt på spelet, och ja, som sagt, jag älskar det! :D

Samlat betyg: 10/10
1
2