Need for Speed Carbon: Own the City

Skrivet av: Zanna   2007-12-14

Själv har jag aldrig varit så jätteförtjust i bilspel, om jag ska vara ärlig kanske jag inte spelat så hemskt många heller för den delen. Jag sitter hellre timmar framför ett beroendeframkallande rollspel som tar all min tid plus lite till. Men också en anledning till att jag var något skeptisk när jag höll spelet och läste baksidan på elgiganten. Bilder på när ett ds-spel spelas blir inte så bra, oftast fult pixliga och avskrämande. Men jag gav trots allt spelet en chans ändå, den kostade mig trots allt bara 99kr.

Need for speed carbon: own the city på nintendo ds lade sig faktist över min förväntning. Både grafikmässigt och spelmässigt. Meningen i spelet är att du ska tävla i s.k gaturace och vinna dom för att tjäna poäng eller låsa upp bilar, fälgar, bilstereos och så vidare. Det är faktist en ganska rolig sak i spelet att designa din bil. Med hjälp av pekskärmen kan du måla vad du vill på bilen för att göra den extra personlig. Racen kan bli väldigt tråkiga, eftersom det är samma sak nästan hela tiden. Det finns bara två olika "tävlingar", antingen ska man bara raca och vinna eller så finns det en annan "gren" där man ska knocka dom andra motståndarna för att få poäng, om du själv blir knockad får du minuspoäng o.s.v. tills mål då poängen sammanställs och den som fått mest vinner. Det är nog därför jag inte gillar bilspel så mycket, för enformigt. Jag behöver omväxling!
Angående bilar, så finns det 15 olika bilar att välja mellan. Några väldigt tråkiga men också några som var ganska fräscha. Bland annat en Ford GT, Mercedes SL65 AMG, Aston Martin DB9 mm.
Däremot blir jag ganska besviken på tillbehör och utrustning man ska pimpa bilen med. Det är en ful layout på det och väldigt simpelt. Det hade blivit ganska mycket roligare om man kunnat jämföra prylarna på ett vettigare sätt, men icke.

Det finns ett multiplayerläge på spelet där du kan koppla upp dig till ett annat ds via wi-fi för att köra ett race. Dock inte över hela världen, utan bara i samma rum. Jag har inte testat detta men det hade säkert varit kul.

Annars är spelet ett medelmåttigt spel för heliga Nintendo DS.

Grafik: 7
Spelbarhet: 5