Uncharted: Drake's Fortune

Wow, vilken resa. Jag har precis spelat färdigt Uncharted: Drake's Fortune, det första PlayStation 3-spelet från Jak & Daxter-utvecklarna Naughty Dog, och jag är glad ända in i själen.

Uncharted: Drakes FortuneUncharted är en helt underbar äventyrsupplevelse som tar med spelaren på en fantastisk resa med hjärtat i halsgropen från början till slut. Skattletaren Nathan Drake har gett sig ut på jakt efter vad som hände hans förfader Sir Francis Drake för över 400 år sedan, och resan tar honom, reportern Elena och hans gamle vän Sully till en bortglömd ö i Stilla havet. Den välskrivna och framförallt roliga dialogen plockar upp så gott som alla klyschor som finns från äventyrsfilmer som bl.a. Indiana Jones och Den vilda jakten på juvelen och använder dem så fort tillfälle ges. Tack vare den otroligt medvetna driften blir spelet en hyllning till sköna matinéfilmer, med råa men hjärtliga män, vitsig dialog och knaserier som ubåtar som hittas mitt ute i djungeln.

Uncharted: Drakes FortuneSjälva spelet är ett plattformshoppande äventyr med stor betoning på action. Det förekommer även en del andra spelmoment, som problemlösning och lite fordonsåkande, men det mesta kretsar ändå kring eldstriderna mot piraterna och alla andra som står i din väg. Som tur var så har Naughty Dog skapat ett robust stridssystem som baseras mer på att ta skydd än att bara stå och peppra, och mängden taktik gör att dusterna känns väldigt tillfredsställande. Fiendernas rörelsemönster imponerar dessutom väldigt stort, och förutom att de tittar fram bakom sin betäckning när de ska skjuta så kastar de även handgranater, kryper fram längs marken och slänger sig i skydd när du skjuter mot dem. Blir man själv träffad så tappar skärmen färg gradvis för att indikera skador, och har man en DualShock 3 så kan man dessutom känna sitt hjärta slå när man har ligger illa till. Vibrationsfunktionen används genom hela spelet, och man kan känna av allt från att landa efter ett hopp till tryckvågen från explosioner. Vad gäller vapnen så är deras olika styrkor välbalanserade. Det finns gott om pistoler som kräver ca 3 skott för att döda en fiende, medan kraftfulla pistoler som Desert Eagle och prickskyttegeväret finns i en mer begränsad utsträckning.

Uncharted: Drakes FortuneBåde Nathans och alla andras animationer är både varierade och naturliga, och det märks inte bara under striderna. När Nathan hoppar omkring och klättar upp för torn och längs med avsatser så rör han sig mjukt och naturligt. Visst är det nästan övernaturligt hur han rör sig, men det hör ändå till äventyrskänslan. Inspirationen från spel som Prince of Persia: The Sands of Time, Naughty Dogs första spel Crash Bandicoot och Amiga-klassikern Flashback känns väldigt påtaglig, men fördelen är den att spelet bara har tagit det absolut bästa från dem och har skapat något helt nytt utan att behöva göra direkta plagiat. Rent grafikmässigt så är Uncharted en ren fröjd. Så gott som allt är grymt snyggt och fullt av små detaljer, allt från vattendragen där Nathan skapar ringar på vattnet och får blöta kläder till hur grässtrån viks undan när du går genom dem. På avstånd ser bakgrunderna ut som akvarellmålningar, vilket bara bidrar ytterligare till filmkänslan. Ska man klaga på något så är det väl att vissa vatteneffekter (som när man plaskar) inte är helt klockrena, samt att folks ansikten kan se lite vaxiga ut. Men det är mest småsaker som man märker eftersom de inte är på samma höga nivå som allt det andra.

Uncharted: Drakes FortuneDet tog mig lite knappt tio timmar att spela klart Uncharted: Drake's Fortune och i början kändes det helt enkelt som ett roligt och välgjort äventyrsspel. Men någonstans ungefär halvvägs genom spelet så satte det igång på allvar och blev riktigt spännande, med vändningar var och varannan scen. Det gav spelet nytt liv och gjorde att jag glatt körde vidare. När spelet lite senare började få lite otäcka inslag så förstod jag att Naughty Dog lyckats skapa ett spel som påminner om många saker men som ändå lyckas stå för sig själv. Att ta steget från fantasifigurerna Jak & Daxter och skapa ett verkligt spel som utspelas i vår värld kan inte ha varit lätt, men det är något de har lyckats med oerhört väl, och jag ser verkligen fram emot att spela nya äventyr med Nathan och Elena. Det är lustigt att deras före detta VD Jason Rubin lämnade företaget för att han ville se ett större samarbete mellan film och spel. Uncharted lyckas ju nämligen alldeles ypperligt med det, så jag har ärligt talat svårt att förstå varför han stack över huvud taget.

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 8.9/10
1