skate. Tänk att en liten bokstav och en punkt kan få ett ord synas så mycket. Språkpajasen inom mig har dock lite för svårt med det, men det är bara en av sakerna som Electronic Arts gjort för att få spelet att skilja sig från mängden. De har nämligen tittat på den stora konkurrenten Tony Hawk och valt ut en del saker som de ville förbättra, och namnet är bara början.
skateSkate har valt att gå en helt annan väg, och har frångått arkadupplägget till förmån för en tyngre och mer verklighetstrogen upplevelse. Det har främst gjorts genom att dra ned kameran i knähöjd samt att själva bildkvaliteten känns lite grynig och filmad, så att det känns som att man tittar på en skateboardvideo. Ljuseffekterna i spelet känns också lite filmiska, med sköna skuggor och en varm sommarkvällskänsla.
skateDen andra riktigt stora nyheten i Skate är styrmetoden, som tar avstånd från invecklade knappkombinationer. Här används den vänstra spaken till att styra kroppen och den högra spaken till att utföra trick. Dra spaken nedåt och sedan uppåt i olika riktningar (eller uppåt och sedan nedåt) så utför du en ollie, kickflip eller något annat roligt. Det tar en liten stund att lära sig, men sedan sitter det som berget. Det känns extra kul att det är just det strömlinjeformade storföretaget EA som har skapat något nytt.
skateAndra trevliga smådetaljer är de handritade pilarna som visas runt om i staden San Vanelona så att man kan se vilka skejtare som vill ge en uppdrag, samt att det börjar spelas musik när man kommer till intressanta platser. Det är ett subtilt sätt att vägleda spelaren till hemliga områden. Men det absolut bästa är nog att man kan sätta ett bokmärke på en plats och omedelbart tas tillbaka dit med en knapptryckning. Det innebär att man kan försöka med ett trick gång på gång utan att behöva ta sig tillbaka till ursprungsplatsen, vilket är något som jag brukar störa mig på något oerhört. Det här är en funktion som skulle fungera helt perfekt i jättemånga spel, och känns som konsolvärldens svar på quicksave-funktionen i PC-spel.
skateElectronic Arts har skapat en ny typ av skateboardspel, som ibland är lite för nytt för sitt eget bästa. För det är stundtals väldigt svårt, och trots att den nya kontrollmetoden är intuitiv så är det inte helt enkelt att bemästra det. Ibland tycker jag att jag gjort ett visst trick, medan kontrollen uppfattar mina rörelser på ett annat sätt, vilket givetvis medför problem. Sedan så spelar ju det enkla faktum att jag inte är helsåld på genren en viss roll, så jag har svårt för att bli alldeles för engagerad. Det ska dock bli väldigt intressant att se vad EA lyckas göra med nästa upplaga av spelet. Med Skate har de visat Activision att de kan göra ett bättre skateboardspel än dem, och nu gäller det bara att finslipa konceptet och dra ifrån på allvar. Kampen om brädan kan börja.