Jag vet inte vad det är, men jag slutade gilla strategispel efter jag spelat igenom Warcraft 3. Visserligen är det inte samma sak som Advance Wars: DS, men spelstilen över huvud taget har aldrig varit ett intresse för mig, så varför kan jag inte sluta spela Advance Wars: DS?
Spelet har blivit som eln frisk fläkt i ett tråkigt vinterlandskap som tidigare bara levererat tråkiga vindar med plagierat material. Istället för att göra exakt som alla andra gör så går Advance Wars emot alla dagens moderna strategispel. De tar istället ett steg tillbaka i tiden, både på gott och ont. Spelet hör till genren turbaserad strategi, vilket betyder att man har en runda på sig att göra sina drag, ungefär som ett schackspel, fast mer avancerat. Är man ute efter ett strategispel där dött tänkande inte är en valmöjlighet så kan detta vara något för dig. Visst, arsenalen är inte enormt stor men ger å andra sidan ett bättre balancerat system. Alla kan vinna med rätt strategi.
Den största nyheten är dock att man i det här spelet kan använda två stycken befälhavare samtidigt, vilken leder till nytt strategiskt tänkande. I de första spelen till GBA kunde man använa sig av en CO Power som gav ett smärre övertag beroende på hur full mätare man hade som fylldes på över tiden. Med två befälhavare kan man nu Välja att kombinera deras krafter eller helt enkelt använda en för sig, beroende på vad som faller en till smaken.
Tråkigt nog kan jag dock inte ge ett alldeles för givmilt betyg trotts att spelet fått mig att döda många tråkiga timmar på resor och annat. Det är perfekt att kunna spara mitt i en strid och sedan återuppta kampen vid ettannat tillfällle. Hur som helst så kan det ändå till slut bli rätt så långtråkigt. Banorna har inte någon speciell design i ett muliplayer läge och man kan inte heller köra en strid med bara ett kort, bara tråkiga småbanor med ett annat tema som inte alls egentligen hör till genren strategispel.
Spelet är annars som sagt var en frisk fläkt i strategispelsgenren. Bättre än så här blir det knappast på en bärbar konsoll och som turbaserat strategi.