Ratchet & Clank

Skrivet av: ses   2008-01-16

Varför älskar jag Ratchet and Clank? För att det är det första spelet som har förtrollat mig, förvandlat mig och förändrat mig. Det här är spelet som fick in mig i spelvärlden.

Men det är inte bara därför jag ger spelet en tia. Jag älskar det så outhärdligt mycket att jag t om har klippt ut gamereactornummret med Clank på och satt framsidan inuti en ram som hänger där på väggen.

För det första älskar jag designen. Varje bana är så fullsmockad med färg och myspys att jag fortfarande blir varm i kroppen av att se det. Särskilt dem roliga bilarna som svävar omkring i hundratals. Det är en av dem bästa sakerna med spelet. Att förundras över världen Insomniac har skapat. Det är rent magiskt och underbart. Blade Runner kommer alltså tvåa på rymddesign från ovan. Vattnetfysiken är också väldigt bra och alla banor där man får simma mer eller mindre är underhållande. Jag vet att alla inte gillar designen men med allt från regniga krigszoner till Hawaiistränder måste jag säga att detta är genialiskt.

Fiendedesignen är den bästa i spelvärlden, jaa Super Mario Galaxy har fantastiskt charmiga fiender men när det gäller att designa faror vet insomniac hur man gör. För vem gillar inte arga rymdgubbar iklädda rymddräkt som skriker "Hey" varje gång dom skjuter. Eller varför inte små robotdinos med mantlar som springer omkring och piper innan dem biter ihjäl en. Sådant kommer hela tiden och det är svårt att inte skratta när landhajarna gör entreé likaså gråta när man har dödat en.

Ljudet är underbart, särskilt effekterna. Sci-Fi ljud kommer från alla håll, robotar brummar, rymdskepp gasar allt i en underbar mix av lycka och förödelse. Vapnena låter dock bäst. Det är utskjutande missiler, peppror, minor och allt du kan tänka dig i en gyllene skiva. Varenda liten millimeter av ljuden från vapnena är alltså perfekta.

Musiken är minst lika bra och jag nynnar fortfarande på låten när man får använda swingshoten på Aridia. Inte i klass med Zelda men någonting riktigt minnesvärt och trevligt. Eftersom att det fins en stor spellista var ungefär alla låtar är bra kan jag helt enkelt inget annat än säga att Insmoniac har lyckats perfekt med varenda liten melodi. Grattis.

Vapnen är det bästa med spelet och det som jag fastnade för. Dom 15 skjutdonen som spelet erbjuder är genialiska på alla sätt och bjuder på många skratt undantaget Drone device.
Till exempel finns det ett vapen som förvandlar fienderna till hönor; Och är dom för långt bort varför inte skjuta ut en missil som du själv styr med L3-spaken? Nu ska jag inte babbla på om vapnena hela tiden för det finns mer att lyfta hos denna plattformspärla.

Plattformsmomenten är superba och bjuder på en enorm variation. Men dem är i två olika sorter. Det fösta är klassisk plattformshoppning. Men med en robot som bär helikoptrar på ryggen behöver man inte oroa sig över att hoppa över en klyfta eller flyga väldigt långt. Du kan till och med skjuta medan du flyger! Det är ett väldigt vågat men bra val som gör spelet till mer än skitkul plattformande. Nyskapande plattformande.
Det andra är prylartade utmaningar. Swingshoten som jag nämnt skjuter en laserkrok på svingsaker och tillåter dig att förflytta dig snabbt och effektivt. Visst det är en rip off av Zelda clawshot men detta spel är långt ifrån en rip off.

Prylarna är förresten det bästa i spelet efter vapnen. Du kan gå på metallväggar, åka på rälsar, framkalla..eh..alienrobotsrymdisar medmera.Prylarna bjuder också på en fantstisk uppvisning i pusselklurande. När du fått vattensugen tror du först att det blir tråkigt men nej. Du får lov att suga ut vattnet så att du kan döda fiskarna i vattnet vilket möjliggör att du kan skruva en skruv som du måste nå till genom att spruta ut vattnet igen för att därefter suga upp vattnet igen så att du kan använda ditt höghopp som inte går att göra när du är i vattnet. Låter det tillräckligt komplicerat?

Humorn är också något speciellt med spelet och du får anstränga dig om du har tänkt att låta bli att skratta under hela spelturen. Som när Ratchet bemöts av ett stort rörmockararsle och säger
-Ough Plumbers Crack
-What did you just say?
-oh i mean the plumbers back!
Saker som sådant dyker upp mer än ofta och ger ett spel med fullspäckad ironi och svarthumor.

Det tillsammans med underbara bosstrider, perfekt spellängd, svinsnygg grafik och filmsekvenser så bra att du är engagerad i att titta på dom gör detta till det bästa spelet till PS2, det nästbästa plattformspelet och något som definitivt är värt att köpa för 299 kr:-.

Och även om du kommer att få känslor av att ha bedragit Insomniac efteråt så har du fått uppleva det enligt mig nästbästa spelet som finns på vår jord.

Grafik: 10
Design:10