Hotel Dusk: Room 215
Efter den fullkomligt lysnade debuten med Another Code: Two Memories är nu Cing tillbaka. Men kan Hotel Dusk verkligen leva upp till sin föregångare?
I och med Another Code introducerades jag till en genre som var helt obekant för mig - peka och klicka. Jag vet, det kan låta löjligt, och nu i efterhand kan jag inte fatta att jag inte upptäckt det innan.
Another Code blev snabbt ett favoritspel, och på jakt efter liknanade spel stötte jag på Phoenix Wright-serien, vilket till slut gjorde att nästan hälften av mina DS-spel bestod av "peka och klicka". Och nu är äntligen skaparna till spelet som fick mig att öppna ögonen för hela konceptet tillbaka, men frågan är om förväntningarna kanske är för höga?
Handlingen kretsar kring f.d polisen Kyle Hyde. Året är 1979, och för cirka 2 år sedan sköt Kyle sin poliskollega som vi får lära känna som Bradley. Omständigheterna kring dådet är vid spelets början okända, men ju längre spelet går dessto mer får man reda på... En sak som man däremot vet är att Kyle Hyde fick sparken, och nu lever det glamorösa (NOT) livet som dörrförsäljare för företaget Red Crown. Så, på väg till ännu ett jobb stannar Kyle till vid Hotel Dusk för att leta reda på några föremål till sin "kund". Då vet han inte att just detta hotell kan vara nyckeln till Bradleys svek...
Men det börjar inte bra. Efter att ha checkat in hotellet får jag en rad med sega och fullkomligt ointresanta uppgifter som får mig att vilja stänga av. Om man ska jämföra med Another Code (vilket Cing lär ha förstått att många kommer göra) så har föregångaren är betydligt bättre start där allt händer direkt. I Hotel Dusk är det först i slutet som det börjar "hetta till", vilket är på både gott och ont. Personligen gillar jag det inte alls, men förstår att ju mer karaktärer ett spel innehåller dessto svårare att skapa en bra story.
Om vi ska börja med det positiva så har Cing lyckats avsevärt mycket bättre med hållbarheten den här gången. Det fortfarande inte ett långt spel, men definitivt "okej" långt vilket är ett stort plus. Att spelet sen har noll i återspelningsvärde är synd, men det är den stora nackdelen med ett sådant här spel.
Det som fått många att öppna ögonen för Hotel Dusk är den speciella karaktärsdesignen. Jag vet inte hur man ska beskriva det, men karaktärerna är liksom gjorda så dem ser ut att vara skissade. Det ger hela spelet ett mysigt och trevligt intryck, vilket är spelets starka sida. Synd att Cing inte la ner lika mycket tid på det andra grafiska, för om man bortser från karaktärerna så är Hotel Dusk verkligen fult.
Men tyvärr är det på tok för mycket negativa saker jag kan komma på. Ta till exempel storyn, visst storyn är okej, men när det gäller ett spel, vars hela existens kretsar kring den så måste den vara bättre! Sedan skadar det inte med lite humor... Om Cing funderar på ett tredje spel i samma genre skulle jag rekomendera att titta lite mer på Phoenix Wright, vars story är betydligt mer välskriven.
Så kort och gott... Jag skulle vilja utfärda en liten varning till det här spelet. Har du spelat Another Code och gillade det köp, men bara om du verkligen gillade det. Om du aldrig spelat peka-klicka innan rekomenderar jag dig att köpa Phoenix Wright Ace Attentory istället, eller helt enkelt köpa Cings föregångare. Jag kan inte garantera att du blir helt nöjd med Hotel Dusk, men det kommer skänka dig åtminstone 10 timmar spelglädje. Sen är det upp till dig hur kräsen du är... Så, slutbetyg? En väldigt, väldigt svag 7:a!
Plus:
· Blir bättre ju längre man spelar
* Betydligt längre än Another Code: Two Memories
* Intressanta och välgjorda karaktärer
* Tillmestadels bra pussel
Minus:
* Segt i början
* Halvtaskig grafik
* Dåligt återspelningvärde
* Storyn borde varit bättre
* Skulle inte skadat med lite mer humor
Betyg: 7/10