Halo 3

Skrivet av: Marfy   2008-01-29

Den sista delen av Halo-trilogin är också den bästa. Och ja, du får avsluta striden.

Halo 3 fortsätter där Halo 2 slutade. Du landar på jorden och måste rädda allt och alla, precis som det ska vara i spel. Explosioner, utmaning och action non-stop är precis vad Halo 3 bjuder på.

Grafiken i 1080p är vacker, mycket vacker. De små detaljerna skiner och man fastnar verkligen i skönheten. Det må inte vara lika tekniskt som Gears of War eller Lost Planet, men det är utan tvekan fantastiskt vackert.

Gud skapade dolby-surround för en anledning. Halo 3. Det är wow rakt igenom. Har man surround system av hög kvalité så kommer Halo 3 att leverera något som du aldrig upplevt tidigare. Ljudet är perfektion till minsta detalj. Skjuter du vattnet låter det som det ska. Skjuter du träd låter det som det ska. Skjuter du metall låter det som det ska. Allting låter exakt som det ska, och det är underbart. Musiken är mästerlig. Helt mästerlig på alla sätt och vis, inget snack om saken. Perfektion till minsta detalj som är oslagbar hittils. Har du inte 5.1 surround så är det dags att skaffa det nu. Detta är varför det skapades.

Halo 3 bjuder inte på mycket nytt i själva grundspelkänslan utan håller sig sann till sina föregångare, vilket är helt rätt. Inget opassande cover-system har introducerats då det helt enkelt inte skulle passa ett sådant här FPS med sjukt högt tempo.

Istället får vi nya vapen, fiender, banor, och fordon. Precis som det ska vara. Personliga favoriten är brute hammer som mosar det mesta och är snuskigt sexig på alla sätt och vis. Den nya x-knappen som skickar iväg nya föremål som sköld är väldigt passande, och livsviktig i både single player och online. Använder man föremålen rätt går man alltid ut som segrare, vilket breder spelet ännu mera.

Single player delen är episk och en oförglömlig spelupplevelse, speciellt när man spelar med tre kompisar över live och pratar och gör upp taktiker. Split-screen fungerar också, men det är inte alls samma känsla. Det är även Legendary som gäller, då allt annat är på tok för lätt och därmed gör spelet tråkigare, man missar även Legendary slutet om man kör på de lättare svårighetsgraderna.

Även om Halo 3 skiner i single player så är det verkligen online det krossar det mesta. Forge som tillåter dig konstruera om banorna och lägga till föremål, replay editors som låter dig spara allt du gör skicka filmerna till kompisar och göra om i slow motion och ta bilder på det. Mästerliga saker som förlänger livslängden på spelet med flera år, ja, år.

Det finns så mycket underbart att säga om Halo 3 att det helt enkelt inte får plats på en recension. Det är utan tvekan en av de absolut starkaste spelen som har släppts i historien som levererar nya fantastiska saker till FSP-genren och det är verkligen det definerande konsol FPS-spelet.

Hursomhelst, wake me, when you need me.

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10