Svenska
MEDLEMSRECENSION

Kane & Lynch: Dead Men

Skrivet av: Daz   2008-02-01

Spelet inleds med den dödsdömde Kane i sin fängelsell som sitter och försöker skriva ihop ett brev till sin dotter. Det är hans sista chans att förklara sig då han kommer att föras iväg för att avrättas.
Men saker och ting ställs över ända då han under fångtransporteringen fritas och rymmer med den andra fången Lynch.
Kane får ett uppdrag av de som fritog honom och utför han inte det uppdraget kommer hans familj att dödas. Lynch hänger med som medhjälpare men har samtidigt fått i uppgift att hålla koll på Kane så att han utför sitt uppdrag.

Kane And Lynch är ett spel där utvecklarna satsat mycket på att bygga upp en trovärdig och tung handlingen. Jag finner den själv väldigt intressant. Jag spelar hela tiden vidare i hopp om att få mer information och för att se hur handlingen utvecklar sig.
Det går att spela igenom hela spelet cooperativt där man spelar som antingen Kane eller Lynch. I mitt fall spelade jag och min kompis med splitscreen så jag fick halva bilden tillägnad mig. Spelet är ett actionspel och man ser sin karaktär ur ett tredjepersonsperspektiv.

När man väl spelar spelet så handlar det om att avancera från skydd till skydd samt under tiden fylla fienden med hett bly. Detta var frustrerande i början då det till skillnad från exempelvis Gears of War inte finns någon knapp tillägnad att man söker skydd bakom objekt. Detta görs istället automatiskt men problemet är att hitta de punkter där karaktären automatiskt tar skydd. Jag lärde mig så småningom att använda detta system för att söka skydd men lika smidigt som i Gears of War tycker jag inte att det fungerar.

Det finns tre svårighetsgrader i spelet. Jag och min kompis körde på den mellersta. Vi spelade igenom spelet under två spelkvällar så det är lagom långt. Vi kommer att köra igenom det en gång till på en högre svårighetsgrad då vi vill ha en högre utmaning än vad vi fick. Det var ganska lätt att klara ut spelet på mellersta svårighetsgraden.
Då ska jag även berätta att Halo 1 och 2 samt Gears of War är de enda actionspelen som jag kört på konsoll med handkontroll så jag är ingen van actionspelare på konsoll med handkontroll direkt.

Anledningen till att spelet blir så enkelt är att spelmekaniken är så förlåtande. Man kan ta ett gäng skott utan att dö, då gäller det att söka skydd en liten stund och inte bli träffad så återhämtar man sig. Skulle man dock bli skjuten när man är sårbar så segnar man ihop men det är inte kört för det. Kompisen måste då skynda sig att pumpa in adrenalin i sin fallna kamrat för att rädda honom. Detta adrenalin har man hur mycket som helst utav så bara man ser till att en hela tiden är vid liv och kan pumpa i adrenaliv i sin kamrat så är det lugnt.
Det är även generöst tilltaget med checkpoints där spelet sparas så skulle båda två stryka med så behöver man inte spela om några stora partier av banan.

Man har tillgång till en arsenal beståendes av pistoler, hagelgevär, maskingevär, hand och rökgranater, sniper och bazooka. Kommer man nära inpå en fiende kan man även ta till närstrid. En enkel knapptryckning så avslutar man motståndaren automatiskt. Man kan plocka upp de fallna fiendernas vapen ifall man hellre vill ha dom.

Fiendernas artificiella intelligens är inte den bästa jag sett. De söker skydd och avancerar men kan även stundtals hitta på korkade saker. På vissa banor får man även med medhjälpare som man kan kontrollera. Kontrollen av dessa kan man även skicka mellan sig. Kompisen som jag spelade med är före detta soldat och även fascinerad av spel med mer taktiska element medans jag nöjer mig med att enbart springa omkring som psykopaten Lynch så att jag bara har mitt eget skinn att tänka på.
Så det föll sig ganska naturligt att på de banor vi fick medhjälpare så fick han överta kontrollen utav alla. Man kan ge dom varierande ordrar som exempelvis om vart de skall ta skydd eller om man vill ha någon speciell fiende utraderad.

IO Interactive som utvecklat spelet är inte kända för att ha den modernaste och snyggaste grafiken i sina spel och det stämmer även i på Kane and Lynch. Jag tycker själv att grafiken är mera funktionell, den finns där för att den måste men det är inget man tappar hakan utav direkt. Man köper inte detta spel för grafikens skull om man säger så.
Man strider i flera olika miljöer genom spelet och jag fann endel utav dom mer intressanta än vad andra var. Det kan utspela sig vid en skyskrapa, ett fängelse, en biljakt på motorvägar eller i en djungel m.m.
Känner att jag är tvungen att förtydliga en sak bara då jag tyckte att det jag själv skrev lät väl negativt. Grafiken är inte under några omständigheter ful på något sätt, problemet är bara att det kommit så många grymt snygga spel den sista tiden.

Multiplayerdelen har jag inte testat alls och kommer troligtvis inte att göra det heller. Jag köpte spelet enbart för att spela igenom kampanjen så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det är att spela detta spel i multiplayer.

+ Grym handling och man upplever många häftiga stunder och banor i detta filmiska spel!

- Tillkrånglat och korkat system för att söka skydd är det största minuset.
Sedan hade jag inte blivit direkt ledsen ifall de hade gett spelet ytterliggare finslipning av såväl den grafiska biten samt den artificiella intelligensen. Dessa båda bitar är visserligen godkända men spelet hade aspirerat på bättre betyg ifall dessa två bitar hade varit bättre.

Samlat betyg: 5.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10