Kan stentrist grafisk design, tråkig bandesign, tråkiga fiender, ingen frihet och variationsfattiga strider vara receptet till årets bästa spel 2006?
Nej, absolut inte. Det är däremot receptet för årets absolut största besvikelse.
Det finns väldigt många viktiga saker som gått fel i Gears of War. Jag ska nu försöka gå igenom dessa misstag i detalj.
Den allra största missen är nog den övergripande grafiska designen. Gears of War ser inte inbjudande ut och det ser inte trovärdigt ut.
Jag har inget emot mörka spel. Absolut inte. Jag är också väl medveten om att vårat seende övergår i en mer gråaktig skala i mörkret. Men det är ändå inte okej att spelet ser ut som en svartvit Åsa-Nisse-film, som utspelar sig på natten.
Ta Half Life 2 som exempel. Det är ett spel som bygger på en liknande idé och som skulle kunna se ut på ett liknande sätt. Till skillnad från Gears of War så ger Half Life 2 ett trovärdigt intryck.
På den grafiska biten ska jag väl inte påstå att allt är negativt, trots att det som egentligen spelar roll, nämligen designen är gräslig.
Spelet är faktiskt väldigt avancerat tekniskt. Det kan t.om. jag se på min gamla bildrörsburk. Såväl spelvärld som karaktärer är fulla av detaljer och texturerna är väldigt skarpa. Några maffiga ljuseffekter framkommer dock aldrig. Explosionerna består uteslutande av rök.
Ytterligare en trist bit i den övergripande designen.
En väldigt trevlig vågbrytare är dock blodet. Blodet är mörkrött och riktigt, riktigt läckert. En perfekt klick färg i ett annars så grått spel.
Dock så orkar inte ens läckert blod me datt lyfta ett helt spel utseendemässigt.
Ljudbiten är väl heller inget jag blir imponerad av. Effekterna är det absolut inget fel på. Vapnen i spelet smattrar på bra, explosionerna låter ordentligt, etc. Men annars finns inte mycket att hurra för. Musiken som är en så ruskigt viktig, ja utan tvekan den viktigaste biten ljud i ett spel är tråkig och identitetslös. Spelet saknar helt musikalisk identitet. Det finns inget stycke bra musik att identifiera det här spelet med.
Inte heller rösterna är bra. De låter hämtade från vilken b-film som helst. De passar ju i och för sig ganska bra till spelets typiska budget-story.
Upplägget är repetivt och linjärt. man kastas i strid i miljöer som nästan alltid ser likadana ut. Eller ja, Epic försöker faktiskt variera de vanliga stadsbanorna med en enorm, krystad grotta. Problemet är att den här grottan hör till det absolut tristaste och fantasilösaste jag skådat i bandeign väg. Det hade varit mycket bättre om Epic inte offrat viktiga timmar i det korta äventyret till en så trist del.
På tal om det korta äventyret. Gears of War håller offatbart kort. Räkna med 6 timmar första gången och givetvis ännu mindre andra och tredje gången. Om man nu faktiskt skulle orka ta sig igenom eländet en gång till, med tanke på att det finns så lite man kan göra annorlunda på grund av den linjära bandesignen och upplägget.
Spelet innehåller tydligen multiplayer via XBL. Men jag känner inte för att betala en massa extra när spelet faktiskt kostade 649:-
Kontrollen fungerar i alla fall som den ska. Inget att säga om det.
Coversystemet gillar jag dock inte. Det är mest frustrerande att fastna bakom skyddet när man vill hoppa över det och tvärt om.
Varför inte låta spelaren hoppa och ducka själv?
Positivt
Högupplöst grafik, fungerande kontroll, bra ljudeffekter
Negativt
Stentrist grafik, stentrist bandesign, repetivt, på tok för kort, intetsägande musik, extremt linjärt, frustrerande cover-system
Grafik: 5/10
Ljud: 6/10
Spelbarhet: 6/10
Hållbarhet: 5/10
Med tanke på de kanonfula UT-spelen, så tror jag inte att Epic någonsin kommer bli värda mitt förtroende. GoW blev en allt för låg lågvattenstämpel.