Devil May Cry 4

Skrivet av: Marfy   2008-03-07

Djävulen får gråta, visst det vet vi. Borde han det dock? Absolut inte. Devil May Cry 4 är nämligen ett fantastiskt spel.

Devil May Cry 4 är, som du kanske gissat, den fjärde delen i serien och för första gången ser vi den komma till en annan konsol än Sonys egna Playstation. Nero och Dantes debut på Xbox 360 och Playstation 3 är underbar och lyckad, ett äventyr som ingen riktig gamer får missa.

Capcom kan grafik, det är inget snack om saken. Deras Lost Planet, var fram tills nu, det andra snyggaste Xbox 360-spelet efter Gears of War. Fortfarande, ett år efter releasen. Sorligt att andra utvecklare inte kan grafik. Devil May Cry 4 tar dock andraplatsen från Lost Planet gällande grafikfronten och bjuder suverän grafik i världsklass, som t.ex. de snyggaste rökeffekterna och explosionerna någonsin, ja, det är så ruskigt snyggt. Att det är så snuskigt trevligt att kolla görs inte sämre av att det hela tiden körs i stabila 60 FPS och droppar aldrig. Imponerande är bara förordet.

Ljudet är precis lika klockrent det också. Riktigt tungt soundtrack som passar perfekt till spelet, men inget annat. Handplockat till minsta detalj och det ökar adrenalinpumpen rejält när musiken dras igång. Röstskådespeleriet är fantastiskt det också. Dante och Neros röster passar mitt i prick och deras ursköna kommentarer levereras på ett fränt sätt.

Personligen rekommenderar jag att dumpa Human-svårighetsgraden då den är på tok för lätt även om den erbjuder en viss utmaning på de senare bossarna i spelet. Jag kan dock inte komma ihåg att jag dog en enda gång under min spelgång på Human. Devil May Cry 4 må vara fantastiskt på flera punkter, men även det har sina svagheter.

Kameran är ett relativt litet problem, men för att det är en så pass viktig komponent i ett spel som detta finner jag det viktigt att nämna det. Spelet har några få problem med kameran, som kommer att irritera dig ett par gånger under spelets gång, men det är inget stort som sänker spelglädjen, men det finns ändå där och stör då och då.

Sedan tycker jag att backtracking är väldigt lamt val av Capcom att lägga in. Det kommer kännas väldigt repetivt för många, även om jag personligen fann det helt OK men, givetvist, hade jag sett helt nya miljöer istället. Även bossarna är på tok för få. Devil May Cry 4:s bossar är jättehäftiga och utmanande, men de är väldigt få. Kan säga att en av de grymmaste bossarna jag någonsin sett i ett spel finns med här. Underbart.

Det finns leaderboards som kommer få dig att komma tillbaka om och om igen. Vill du vara rankad som världens bästa? Ja, då får du allt avboka allt du har de närmaste månaderna för det finns en hel del galningar som plockar skyhöga poängsummor. Det tog mig 9 timmar att klara spelet på Human, och jag tog det relativt långsamt. Devil Hunter beror helt på hur pass skicklig man är och hur man och om man klarat det på Human först. Dina stats, orbs, skickligheter överförs till svårare svårighetsgraderna för att balansera allt.

Ett måste för alla fans av serien, men även folk som letar efter ett underbart actionspel.

Så det är dags att vakna grabben, du missar allt roligt.

Medlemsrecensioner22