Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

Skrivet av: ses   2008-03-08

Vad gör man efter att ha gjort två suveräna plattformsspel med actioninslag? Många skulle ha sagt fortsätt i den banan men Insomniac ville någonting annat. Nu skulle Ratchet nämligen få uppleva någonting nytt, nämligen att vara huvudrollen i en shooter. Jag var lite tveksam, men trodde på att Insomniac skulle kunna göra något bra av det. Vilken tur att så var sanningen. För Ratchet And Clank 3 är allt jag begär av ett actionspel och en fin följd på en fanatastisk serie.

Storyn är som den brukar vara i Ratchet And clanks värld-Vrickad och rolig. En ond skurk kallad Dr Nefarius har som ändamål att förstöra Ratchets hemplanet och ta över universum. Inget orginellt inslag för att vara kortfattad. Men storyn klarar sig ändå tackvare sköna vändningar i berättelsen och en hejdundrans massa sköna klipp.

Det nya i spelet är faktiskt rätt så stort den här gången. Spelet går nämligen en helt annan väg. För när ettan krävde ett par slag med skiftnyckeln behöver du numera dina skjutdon för att ihuvudtaget överleva. Jag kan själv tycka att det är lite tråkigt att spelet är så hårt och inriktat på att döda, döda och döda. Men med det odödliga konceptet och kontrollschemat fortsätter spelmomenten att imponera. Det är helt enkelt underhållande att rusa omkring och med allt från svarta hål till krypskyttegevär slakta fiender i alla sorter.

Förutom det har uppgraderingsinslaget uppgraderats rejält. I tvåan minns folk säkert att man kunde uppgradera varje vapen när en mätare uppfyllts. Här kan man uppgradera vapnen 4 gånger innan den ultimata verisionen kommer fram. Det är väldigt bra för taktiken i spelet. Om man till exempel endast använder plasmapiskan så uppgraderas den visserligen snabbt, men när du har slut på ammo med ditt enda uppgraderade vapen och sju stycken av dem starkaste fienderna försöker pricka dig med lasrar från alla håll kan man bara säga det så kort att du har misslyckats.

Men det är en riktigt cool förändring som sker. Vad som var en enkel raketkastare från början blir en mördarmaskin där varje skott sprutar ut åtta nya raketer samt ett dussin studsande bomber vid explosion. Det är underhållande och exakt vad man hade hoppats skulle hända med vapnena.

Att tal på vapnena så är det fortfarande det som är spelets starkaste sida. Du bjuds i detta spel på 14 nya vrickade skjutdon att ta hem vinsten med. Förutom det vanliga (hagelbrakare, granatkastare och sånt där) finns det såklart ett antal nya finurliga vapen. För medan ett vapen får med fienderna på din sida skjuter ett annat sågblad. Variationen är perfekt och som traditionerna lyder( tvåan startade det) finns det några vapen från dem tidigare spelen.

När det kommer till grafiken kan man bara, som alltid när det gäller Insomniac, konstatera att spelet är skitsnyggt. Roliga fiender, kreativa miljöer i klassisk Sci-Fi anda och sköna specialeffekter är blandannat det du bjuds på och det i mängder. Jag har alltid älskat det grafiska med Ratchet and Clank spelen och slutar inte göra det när ett av dem snyggaste PS2 spelen har skapats.

Musiken är inte i samma topp som ettan men låter fint i ens hörselgångar och är tillräckligt bra för att lägga till lite stämning. Istället är det dem restrerande ljudeffekterna som gör spelet. Robotninjor med lasersvärd som hoppar och blir beskjutna med en automatpistol låter som något fint för öronen, intesant? Den händelsen finns med i spelet och det låter exakt så coolt som man kan föreställa sig. Faktum är att allt i spelet låter antingen roligt eller coolt vilket i ett actionspel bara kan ses som fantastiskt.

Ratchet And Clank 3 är inte den bästa delen i serien men ett tyligt exempel på hur man gör riktigt bra actionspel och en underbar fortsättning på en underbar serie som med lite mer plattformshoppande och mindre skjutande skulle bli seriens troliga klimax.

Grafik:10
Design:9
Spelbarhet:8