Gears of War

Recension
Gears of War

Gears of War drar igång med en snygg introduktionsfilm som verkligen visar vad man har att vänta sig. Efter att du har startat spelet och valt svårighetsgrad så får du bekanta dig med spelkontrollen, men mer om den senare. När spelet kom så var det väldigt nyskapande. Dels eftersom att spelet var i tredjepersonsperspektiv vilket var ett ganska vågat drag med tanke på hur spelet är utformat, med stora och maffiga strider och litervis med blod. En annan sak som verkligen gör att spelet känns modernt är att det är väldigt krävande. Systemet där spelaren lätt sväljer fem skott mot huvudet medans fienderna dör av ett skott i foten gäller inte i det här spelet. Här, om du kör på de svårare svårighetsgraderna, så tål du precis lika mycket som din fiende.

Spelets huvudsakliga fiende består av Locusts, en ras som klättrade upp ur underjorden där de under en längre tid har byggt upp en armé. Det är din uppgift som spelets huvudperson Marcus Fenix att rensa ut avskummet från underjorden. Som tur är så har man några medhjälpare som följer med Marcus på resan. Dessa personer är lika coola och kan hantera stora vapen precis lika bra som Marcus.
Spelkontrollen är ganska annorlunda jämfört med andra actionspel i genren. I Gears of War används A-knappen till det mesta och det gör att du har väldigt bra kontroll över vad som händer. Till exempel så trycker du dig mot närmaste vägg när du trycker på A. Håller du in knappen så springer du snabbare en kort stund. Det är lite ovant i början men efter någon timme så kaster du dig omkring och trycker dig mot väggar som om du aldrig gjort annat.

Enspelarkampanjen är väldigt rolig eftersom att Epic Games bryter tempot vid vissa tillfällen och på så sätt gör att spelet aldrig blir enformigt eller tråkigt. Du besöker allt från herrgårdar till tåg. Spelet har ett antal bossar som dyker upp när du minst anar det. Dessa är faktiskt inget speciellt då jag personligen tycker att det är roligare att strida mot fotsoldaterna. Storyn är inte heller något att hurra över då spelet bara går ut på att utrota hotet från underjorden. Men dessa problem vägs lätt upp av den fantastiska actionupplevelsen.

Spelets miljöer är lite för tråkiga tyvärr. Allt är grått och dystert och jag tror att spelet skulle ha mått bra av att ha med lite ljusare miljöer. Det fungerar i många spel med mörka miljöer men inte så bra i Gears of War. Singleplayerläget är även för kort.

Den stora behållningen i Gears of War är multiplayern. Där delar ni upp er i två lag med fyra personer i varje lag. Banorna är väldigt små och taktik är väldigt viktigt för att lyckas. Det gäller att snacka mycket med varandra och att täcka varandra. Det finns flera olika spellägen som till exempel team deathmatch.
Spelets musik är väldigt bra och stämningsfull och röstskådespelarna kan man inte klaga på.

Jag ger spelet 9/10 då jag tycker att det inte riktigt räcker upp till 10an eftersom att kampanjen är för kort och att spelet är lite för mörkt.

Medlemsrecensioner127