Doom 3

Skrivet av: Bam-Bam   2008-04-02

Testad version: PC

Jag går i korridoren och tänker "varför gör jag detta det slutar ändå bara med att jag hoppar till och blir rädd." Så var det när man spelade Doom 3 men det var ett roligt spel med bra grafik och läskiga ljud. Något som skaparna ar gjort väldigt bra och som var kärnan i spelet det är stämningen. När spelet börjar tror man "jippi va kul var är aliens så jag kan skjuta huvudet av dem?" Spelet utspelar sig på Mars när ett millitär och forsknings-företag har byggt upp en gruva där för att forska i ruinerna där. Man börjar komma med att landa på planeten som en soldat som ska ersätta ett "olycks"offer.

När man går ur skeppet så ser man inte så många. Det sitter en kille vid bänken som ser dyster ut. När man ser kommer in i själva byggnaden så ser man att alla är dystra av sig på grund av hur jobbigt det är och alla döds"olyckor" som hänt på sistone. Mer och mer förstår man sig på livet där. Man har nämnligen en liten "dagbok" som man får senare som man kan gå runt och kolla var andra ska göra och framförallt, vad man själv ska göra.

Man får i uppdrag att hitta en försvunen forskare som försvann för ett tag sen. När man hittar honom så berättar han vad som är på väg att hända, och då är det försent, det händer då, helvetets portal öppnas och det strömmar in monster. Då börjar spelet på riktigt och då har man 20 timmars helvete framför sig. (när jag säger helvete menar jag inte negatvivt utan helvete)

Kontrollen är helt ok men inte klockren men det lär man sig. Grafiken är bra men inte den bästa jag sett hittils. Ljudet är väldigt bra och framförallt läskigt! Så spelet är ett jättebra köp om man gillar FPS och skräck. Jag måste även säga att dem gjorde en väldigt bra sak med spelet, dem gjorde det långt. Till skillnad från dem flesta spelen som finns nu varar Doom 3 mycket länge.

Grafik: 8/10

Ljud: 9/10

Spelbarhet: 8/10