Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dynasty Warriors 6

Dynasty Warriors är tillbaka med ännu fler tusentals kineser att hacka.

Dynasty Warriors 6 tar plats i det antika Kina mellan åren 184 och 234 under den s.k. "The Three Kingdoms era" då Kinas kejsare av Han dynastin förlorade makten och generalerna av provinserna började kriga mot varandra om sin egen plats på tronen.

Precis som i de föregående Dynasty Warriors spelen så har du tre riken att slåss för och varje kungadöme har olika sortiment utav krigare (totalt 41st sammanlagt) men bara 17 utav dem har sina spelbara historielägen där man får se deras egna motiv och storylinjer, resten kan man köra i friläge där man inte deltar i någon historisk form och kan bara kasta sig in i vilken strid som helst.

Konceptet är som vanligt; du får erfarenhet utav att döda fienden, du tar över baser för att förstärka ditt anfall, du slåss sida vid sida hos dina allierade för att höja din armés moral, du saboterar fiendens strategier för att öka oddsen av seger och allt du gör och hur du gör eller inte alls gör påverkar hur slaget ska utvidga sig.

Dock lite ändringar har gjorts sedan Dynasty Warriors 5 som t.ex. livvakterna har tagits bort helt, hästar kan du nu samla och träna upp, "items" har också tagits bort, generaler tappar numera "påsar" som ger dig en liten mängd erfarenhets poäng istället för små föremål som ger dig styrka +2 , din karaktär går upp i "level" istället för "rank", man kan simma över vatten, du kan klättra stegar, designen har ändrats på de alla karaktärerna, större strider, alla karaktärerna kan ropa på sina hästar, sju karaktärer har tagits bort, belägringsvapen har blivit mer ordinärt och mer balanserat och fienderna har förbättrad AI.

Även om spelet inte bjuder på någon Sixaxis-funktion så finns det dock ett nytt system i Dynasty Warriors 6 som kallas "Renbu".
Renbu är ett system som gör att en liten mätare fylls ju fler fiender du dödar, när mätaren är hög så kan du ge ut en enorm oavbruten attack-kombo som lemlästar dina motståndare men när mätaren är tom så kan du bara ge små och korta enstaka attacker, mätaren går dessutom ner långsamt om du inte har varit i strid på länge.

En ny funktion är också en utmaning som det finns tre stycken utav på varje bana som kallas "targets", targets är som spelets "achivements" t.ex. om du dödar de två specifika generalerna inom tio minuter efter att banan har börjat så får du 300 extra erfarenhetspoäng o.s.v.
Duellerna är också tillbaks fast denna gång så tar duellerna plats mitt i striden utan laddningstider då dina motståndare och allierade ställer sig samlade i en ring medans du ska slåss mot en eller fler generaler, lyckas du så får du mer erfarenhetspoäng.

Varje karaktär har också varsin "special" som kan variera allt ifrån att starta en storm utav eld eller ett ras utav stora stenar till att släppa lös en lång snabb köttig attack.
Efter varje slag så får du dina erfarenhetspoäng av de "påsar" du har samlat från generaler, antalet fiender du dödade, targets du har lyckats med och hur snabbt du klarade banan.
För varje level du går upp så får du en "skillpoint", med skillpoints så kan du välja emellan olika färdigheter du vill bli bättre på som beroende på hur ditt "träd" ser ut som t.ex. styrka, försvar eller andra färdigheter som ökad försvar när du har dåligt med liv, mer effektiv special eller att helande föremål har större effekt på dig.

Dynasty Warriors är helt klart värt ett spel att kriga för de med ett stort sug på att slakta så många fiender som möjligt samt för de som gillar gammal kinesisk kultur blandat med storslagna strider.

Grafik: 7.
Ljud: 7.
Spelbarhet: 9.
Hållbarhet: 8.

+ Storslagna strider, intressanta karaktärer, bra story, bra tvåspelarläge, smidigt upplägg, ny bra design.
- Dålig musik, ibland lite väl svårt.

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10