Apollo Justice: Ace Attorney

Skrivet av: Emil-92   2008-05-09

Det är många som har facinerats av Phoenix Wright-serien. Capcom har lyckats väcka en i princip utdöd spelgenre, men inte bara det - de har skapat en underbar spelserie. När nu Phoenix Wright (slash, Apollo Justice?) intar Nintendo DS för första gången på "riktigt" är det med ett litet frågetecken. Nej, jag syftar inte på vems frisyr som är vassast, utan om spelet kan leva upp till sina föregångare?

Apollo Justice är en nyutexaminerad försvarsadvokat och personen som handlingen kretsar om. Ingen Phoenix Wright alltså. Men trots det plötliga bytet är spelupplägget detsamma. Har du spelat innan kan du. Har du inte så lär du dig (även om jag rekomenderar dig att börja med Phoenix Wright Ace Attorney!).

Efter ett förvånansvärt bra (och långt) förstafall blir det tyvärr rätt segt. Det känns som att Capcom försöker lägga Phoenix Wright bakom sig, paralellerna mellan spelen är häpnadsväckande få. Men varför göra så? Förrutom Phoenix Wright är det faktiskt idel nya ansikten, däribland magikern Trucy, åklagaren Klavier Gavier och Kristof Gavier, försvarsadvokat (och chef för firman som Apollo jobbar på). Annars lyser skillnaderna mellan att spela med Phoenix och Apollo med sin frånvaro, förrutom att Apollo har ett halsband som kan avläsa om ett vittne ljuger. Ett rätt trevligt tillbehör faktiskt.

Om du har spelat det tre första spelen, och gillade dem är den här recensionen ett enda stort slöseri med tid - K-Ö-P! Capcom ändrar inte på ett vinnande koncept men vem kan klandra dem? Även om Apollo Justice inte lyckas klättra förbi ettan och trean i serien så det definitivt inget dåligt spel. Det är samma gamla vanliga "skåpmat", fast i en snyggare förpackning. Alla miljöer, animationer och karaktärer är avsevärt mycket bättre, spelet utnyttjar äntligen DS.ets möjligheter (som även används genom att samla in bevis).

Men någonstans där på vägen känns det som om utvecklarna glömde det viktiga och vad som varit seriens kännetecken sen ruta ett - storyn. För, som jag nämnde tidigare i recensionen blir det rätt segt efter att tag, storyn håller helt enkelt inte. Det är först i slutet som allt kommer till sin rätt och Capcom visar varför vi alla älskar Phoenix Wright och hans vänner, men innan dess är en lång transportsträcka till upploppet (Case 4).

Som du antagligen redan har insett nu är det här lite av ett lågmärke i Ace Attorney-serien. Det är fortfarande inte dåligt (till och med lite bättre än tvåan) men vid nästa spel vill jag se förändringar, vi vet ju hur bra spelen kan bli! Så, om man sammanfattat skulle binda ihop detta är det med blandade känslor. Det här är definitivt inte det bästa spelet att börja med om du vill spela Phoenix Wright, men en trevlig underhållning som i sina bästa stunder visar toppklass.

Mycket lyser med sin frånvaro för att det där riktigt bra betyget ska infinna sig, men en sjua blir det allt!

Plus:
* Snygg grafik