Mass Effect

Skrivet av: Zhell   2008-05-27

Mass Effect är Biowares senaste rollspel som finns att köpa exklusivt till Xbox360. Bioware gjorde sig kända efter det fantastiskt välgjorda spelet Star Wars: Knight of the Old Republic, som de släppte år 2003. Och de har genom Mass Effect lyckats revolutionera en hel genre.
Några år in i framtiden hittar mänskligheten ruiner på Mars yta. Vid utgrävningar av ruinerna finner man utomjordisk teknologi och börjar genast att forska inom denna främmande teknologi. Inom loppet av några år finner man en så kallad "mass relay" i utkanten av vårt solsystem. Det är en port, eller portal, till en större galaktisk gemenskap. Portalen leder till ett Citadel, en rymdstation, i samma storlek som en mindre måne. Det dröjer inte länge förrän jorden har ingått ett avtal med andra befolkningar och gått med i en större allians. Det är några år efter detta som Mass Effect tar sin början.
I Mass Effect tar du på dig rollen som Commander Shepard, en hårt åtgången soldat som skickas ut för att leda ett rutinuppdrag på en av jordens kolonier på planeten Eden Prime. Det har pågått utgrävningar på planeten och man ska hämta hem ett av fynden. Det är en teknologi som mänskligheten ännu inte kommit i kontakt med. Förra gången man gjorde en sådan upptäck hoppade mänsklighetens teknologi framåt med flera hundra år. Under detta uppdraget får man för första gången erfara en av huvudkaraktärerna i spelet, nämligen Saren. Han är en Spectra, en sorts polis som har i uppgift att utföra uppdrag åt det Galaktiska Rådet. En Spectra har befogenhet att göra i stort sett vad han vill, och står därför över lagen. På Eden Prime får man reda på att Saren har onda avsikter då han stjäl det fynd som man har i uppdrag att hämta. Det visar sig att detta fynd är någon form av inspelningsapparat. Commander Shepard råkar aktivera den och får se bilder av död, krig, eld och blod rusa igenom huvudet. Men han kan inte få ut något vettigt av det. Så nu inleds en kamp på att dels lösa gåtan med vem som har byggt och lämnat efter sig all denna teknologi samt att bevisa för det Galaktiska Rådet att Saren är ond.
Det som verkligen skiljer Mass Effect från andra spel i genren är det helt nyutvecklade stridssytemet Istället för att, som i alla tusentalas andra rollspel, stanna upp för att välja olika attacker och liknande varje gång man möter en fiende, så påminner striderna i Mass Effect mer om ett renodlat actionspel. Du siktar och skjuter precis som i t.ex. Gears of War och andra tredjepersons actionspel. Men genom att hålla inne "RT" eller "LT" på kontrollen så pausar du spelet samt får upp en lista över tillgängliga vapen och krafter. Då väljer enkelt det vapen du vill använda och släpper sedan knappen för att välja det och återgå till spelet. Du kan även sikta in dig på fiender när du är inne i detta läge. Det kan kännas lite ovant i början med efter några timmar så klarar du dig inte utan det, och då flyter striderna på väldigt bra och bjuder på action hela tiden.
Fiendens intelligens är väldigt hög, och det ger väldigt fartfyllda och varierande strider. Om du väljer att ta skydd bakom en vägg eller liknande så kommer fienden att försöka flankera dig eller komma i närstrid. Det finns även fiender som behärskar biotiska förmågor. Det gör att om du t.ex. gömmer dig bakom en låda så kan fienden använda sina krafter för att kasta bort lådan och på så sätt blotta dig. Även du kan självklart behärska dessa krafter om du bara valt en klass med biotiska förmågor.
Under hela spelet har du med dig upp till två stycken kompanjoner. Du har full kontroll över dom och kan när som helst ändra deras vapen eller få dom att skjuta mot en viss fiende. Men för de som inte orkar styra både sig själv och sina kompanjoner så är det absolut inger tvång så de klarar sig alldeles perfekt på egen hand. Man kan dock inte växla mellan att spela som någon av dina kompanjoner.
Varje person du möter genom spelet har en väl utformad bakgrund, inte minst de gruppmedlemmar som du kan välja att ta med dig på varje uppdrag. Mellan uppdragen har du all tid i världen att prata med dina kompanjoner och på så sätt ta reda mer om deras bakgrund och historia. Du kanske undrar varför han eller hon valde att gå med i armén eller var han eller hon bor. Allt detta går att ta reda på, och du kan även starta förhållande med personer, allt som krävs är att du lägger ner lite extra tid i att prata med den personen du faller för.
Alla val som du gör i spelet påverkar vad andra personer tycker om dig. Du är helt fri till att välja om du vill styra över dina underordnade med järnhand eller om du vill bli vän med så många som möjligt. Det finns två olika slut av spelet, och dina beslut påverkar hur det slutar för just dig. Om du väljer att spela som en god Shepard så kommer du kanske att lyckas prata dig ut situationer där du annars hade dragit dit vapen. Men allt är verkligen inte svart och vit utan ibland tvingas du välja mellan att rädda någon på bekostnad av någon annans liv.
Några timmar in i spelet, efter uppdraget på Eden Prime, blir man befordrad till Spectra, den allra första mänskliga Spectran någonsin. Man får då tillgång till skeppet Normandy, och du kan nu via en galaxkarta ta dig till ett 20-tal olika planeter. När du ska landa på en planet skjuts du ut ur Normandy i en form av terrängbil och landar på planetens yta. Du är helt fri att åka vart du vill och kan när som hoppa ut ur bilen för att utforska planeten till fots istället. Sjävla huvudstory i Mass Effect tar gott och väl 35-40 timmar. Men då har man inte ens upptäckt hälften av vad spelet har att erbjuda, det finns så många sidouppdrag så att man skulle kunna spendera säkert 50 timmar bara på det. Hur som helst så bjuder Mass Effect på många timmar högklassisk underhållning.
Mass Effect är ett väldigt vackert spel, rent estetiskt har jag nog aldrig sett något snyggare. Miljöerna är så välgjorda och man känner alltid en underbar stämning, allt från att bara gå runt i Citadelet och kolla in alla affärer och barerna till att köra runt på en liten obebodd planet känns underbart. Dock så finns det visa problem med bilduppdateringen och att texturerna laddar lite segt ibland. Men eftersom att det är ett rollspel så stör det inte lika mycket som det skulle gjort i ett renodlat actionspel där det alltid måste gå fort framåt.
En lite rolig grej är att när man åker hiss, så får man höra de senaste nyheterna via radion, det är roligt att bara lyssna men ibland kan man även få reda på sidouppdrag genom att lyssna på vad som har hänt.
Efter att jag äntligen sett sluttexterna rulla förbi över skärmen så vill jag genast spela om det. Jag vill veta ännu mer om Mass Effect universumet. Veta vad som händer om jag gör visa val annorlunda m.m. För en mer storslagen story kan man inte finna i ett spel. Spelets slutskede är helt otroligt väl gjort och det känns mer som att man tittar på en film än spelar ett spel, vilket är väldigt positivt. Skulle verkligen vilja se en film som baseras på Mass Effect, det tror jag skulle fungera hur bra som helst.
Om jag skulle ge spelet ett betyg på en tio-gradig skala så är det en solklar tia. Storyn, striderna och nyfikenheten få en att aldrig vilja släppa kontrollen. Ett ett så högt omspelningsvärde finns inte att finna i något annat spel. För de som inte har tillgång till en Xbox360 så kommer spelet ut till PC senare i år.

Mikael Zell - Frejdh

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10