Metroid Prime 2: Echoes

Jag spelade Metroid Prime 2 före ettan. Kanske något som jag ångrade lite i efterhand, men jag hade redan spelat igenom halva ettan hos kompisar då jag bestämde mig för att inhandla uppföljaren. Jag blev dock riktigt fast i Echoes direkt, ett spel som jag numera har klarat tre gånger.

Man tar som vanligt rollen som prisjägaren Samus Aran, som denna gång landar på en ganska besynnerlig planet. Det visar sig att planeten är uppdelad i två dimensioner, en mörk och en ljus. Den mörka "världen" är apokalypsen gestalterad medan den ljusa bara är sådär lagom obehaglig ibland. Snart så blir ens huvuduppdrag, att eliminera rymdpiraterna på denna planet, avklarat och man hamnar istället på den ljusa "världens" sida för att bekämpa den mörka, onda paralellen. Dessutom så springer det runt en mörk klon av än själv som man inte riktigt vet vem sida den är på.

Så gott som hela storyn berättas i textform genom loggar man upptäcker under spelets gång. Och man får veta mer och mer för varje ny miljö man kommer till. Miljöerna är förmodligen det jag gillar mest med spelet, de är ganska mörka och dystra, men också på något sätt realistiska. Kontrollen är också mycket enkel och duglig och jag tycker att även vapensystemet har förbättrats från det första spelet. Musiken och ljudet är ok, men inget som jag reagerar på direkt.

Metroid Prime 2: Echoes är ett bra spel som jag rekommenderar till alla Wii eller Gamecube ägare. Det finns mycket att upptäcka och det blir naturligvis både mycket pryl-letande och episka bossfajter. Sammanlagt en stark nia.

Grafik: 8/10

Design: 10/10

Hållbarhet: 9/10