Call of Duty 3

Skrivet av: Roberty   2008-07-13

Efter att ha hört ett oinspirerande tal från den smått galne Sergeanten i min enhet och efter att ha blivit kommenderad till krigsfältet i Saint-Lô startar kriget för mig, Menig Nichols. I lastbilen på väg till krigsfältet förklarar Kaptenen att "vi är på hemligt uppdrag för att lägga beslag på kaffe och munkar. Dessvärre så har tyskarna ätit alla munkar och druckit allt kaffe och nu måste vi spöa skiten ur dem." Plöstligt exploderar en landmina som lastbilen kört på och lastbilen välter. När man återfått medvetandet så står två soldater ovanför en och försöker hjälpa en. Den ene blir skjuten. När man blivit skickad över muren som skiljer en från krigsfältet startar Call Of Duty 3 och man kan känna pulsen stiga. Kriget är i full gång.

Call Of Duty 3 utspelar sig i Frankrike under slagen vid Normandie och man får spela som fyra stycken karaktärer: Amerikanske Menig Nichols, brittiske Sergeant Doyle, kanadensiske Menig Cole och polska Korpral Bohater. Alla dessa är en del av sin egen enhet. Ingen av dessas vägar korsas dock i spelet. Humorn i dessa enheter är unika och konversationerna i Call Of Duty 3 är väldigt underhållande och ironiska. Dessa konversationer blir man vittne till i de relativt korta filmsekvenserna mellan slagen.

Det allra första slaget i spelet, det vid Saint-Lô, är nog det mest underhållande i hela spelet, där kyrkklockor samt flygplan dränker ljuden från maskingevär och granater som exploderar precis bakom skyddet man gömmer sig bakom. Ljudet är extremt realistiskt och det är nog det allra bästa med Call Of Duty 3. Vare sig det är explosionen från en granat, ljudet av en Thomson (ett amerikanskt maskingevär) eller vrålen från en soldat så gör ljudet en aldrig besviken. Om granat exploderar för nära försvinner allt ljud, precis som i verkligheten, även om det är blott för ett ögonblick.

Miljöerna i Call Of Duty varierar. Slagen kan ta plats i en stad, på landsbygden eller i skogen. Alla dessa miljöer är väldigt vackra och spelet är generellt väldigt snyggt. Dessvärre är grafiken väldigt ljus under dagtid och inte särskilt djup, men det har du inte tid att bry dig så mycket om medans du skjuter ner arga nazister som vrålar och du gör allt du kan för att överleva de intensiva slagen.

Striderna i Call Of Duty 3 är roliga och kontrollerna är relativt enkla. Däremot så tycker jag att om man spelar på en enkel svårighetsgrad blir spelet lite tråkigt och spelet mister sin glöd. Så därför bör man starta spelet på Hard om du är nybörjare och på Veteran (den svåraste graden som har underrubriken "Du kommer inte att överleva" på startmenyn) om man vill uppleva intensiva och spännande slag på krigsfältet.

OBS! Recensionen baseras på Xbox360-versionen av spelet.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 7/10