Halo 3

Skrivet av: Ezekeel   2008-07-31

Bungie avslutar sin trilogi om Masterchief, Haloringarna och kampen om mänsklighetens överlevnad både stilistiskt, episkt och mästerligt. Halo 3 har anlänt för att ta andan ifrån oss. Och Bungie lyckas, på alla plan.

Den 9: onde maj 2006 slog Bungie och Microsoft alla gamers världen över med lyckorus när de utannonserade deras så länge efterlängtade Halo 3. Ett år efter detta släppte Bungie den avslutande delen i deras storslagna trilogi och samtidigt som många jublade, gnällde väldigt många över hur Halo var en fenomenalt överskattad serie efter att ha spelat ungefär 5 minuter. Hur som helst är detta både oviktig men framför allt ointressant fakta då detta är en recension som ska bedöma spelet och inte dess rykte.

Halo 3 är, precis som sina föregångare, ett sci-fi-inspirerat first person shooter där du tar rollen som den sista Spartansoldaten John 117, mera känd som Masterchief. Under Halo Combat Evolved skickades Mastercheif på en hissnande resa med explosioner och skrikande Aliens. Efter mycket slit och tårar lyckades dock Masterchief förstöra Halo och allting var som vanligt igen, trodde vi. 2004 släppte Bungie Halo 2 där mysteriet med Haloringarna återupptogs och Masterchief skickades på ännu en hissnande resa fylld med kaos och explosioner. Halo 3 tar sin början där Halo 2 slutade. Allting startar med att Masterchief flyger igenom luften för att sedan slå ner hårt mot marken, efter en snabb påminnelse om den lättstyrda kontrollen. Sätter spelet direkt igång och ännu en gång bjuder Bungie på renodlad action.

För att ta upp en av de delar som imponerar mest med Halo 3, och även de andra Halospelen, så väljer jag att först och främst tala om den artificiella intelligensen i spelet, Halo bjöd på vad som 2001 var världens bästa AI. Halo 2 bjöd på detsamma 2004. Och Halo 3 bjuder på detsamma 2007. Ett exempel är de små Gruntsoldaterna som i princip aldrig hittas ensamma. Följer de efter en större fiende, t.ex. en brute, kan jag hur lätt som helst skapa panik bland Gruntsoldaterna genom att skjuta ner Bruten som går mitt bland dem. Detta gäller i alla lägen, träffar du på en grupp behöver du endast skjuta en av dem för att resten ska fly i all hast, åt olika håll. Ibland försöker fienderna även lägga sig i bakhåll och det är många gånger under spelets gång som jag behöver vända mig om för att kunna avfyra bly mot fienderna som sprungit runt mig medan jag varit upptagen med att skjuta fienderna framför mig. Det är inte många som tänker på detta, men i AI-väg har Halo alltid legat i toppen vilket de gör än idag.

I Halo Combat Evolved var det vanligaste skjutvapnet förmodligen den klassiska kulsprutan Ma5b assault rifle, i Halo 2 byttes den däremot ut mot Battle Rifle som var en mer av ett burst-fire gevär som skjut ifrån sig ett litet antal kulor åt gången. Detta gevär gjorde hur som helst betydligt mer skada och fick ett zoomsikte installerat så att du på långdistans kunde plocka ner dina fiender utan att använda sniper geväret eftersom det är svårare att få tag på och lika så är ammunitionen. I Halo 3 har Bungie beslutat sig för att plocka in både Assault och Battle gevären för att göra alla spelare nöjda då vissa föredrog Battle framför Assault och tvärtom. Personligen älskade jag både Battle och Assault och föredrar den första före andre, och tvärtom, beroende på vilken situation spelet sätter mig i. Men samtidigt som vi ser alla de tidigare vapnen i 3:an ser vi även ett par nya. Bland dem finns en Needle-liknande pistol som avfyrar orangea spikliknande skott, precis som needlens skott sprängs skotten och om du avfyrat tillräckligt många skott så störtar fienden mot en säker död, denna typ av funktion finns inte i något tidigare spel jag sett och är ett mycket smart användningsätt för denna typen av vapen. Det finns även en stor hammare som kallas för Gravity Hammer, kommer fienden i närhet när hammaren slungas flyger den iväg och tar en hel del skada, blir fienden träffad inte bara flyger den iväg utan även dör på kuppen. Nackdelen med denna hammare är att den är sölig att slå med och efter att ett slag skett tar det en kort stund innan hammaren kan utnyttjas igen, blir det då en duell mellan två stycken med varsen hammare kan den som missar sitt slag vara säker på att den kommer att falla om nu inte den andra också, vilket dock inte är speciellt troligt, missar sitt slag också. Det finns även ett vapen som laddar upp en laserstråle för att efter detta slunga iväg strålen, den krossar allt i sin väg och om du önskar att överleva mer än 5 sekunder mot en fiende med denna i handen borde du försöka ta dig runt och röra dig, hela tiden för att undvika att bli träffad. Det är nämligen så att om du missar är du i princip körd, du kommer troligtvis dö om fienden då är tillräckligt nära.

I Halo 3 ser vi även ett nytt fordon som är den fyrhjuliga mongoosen, den som styr fordonet har dock ingen tillgång till någon form av vapen, skjutandet får passageraren som sitter bakom ta hand om det nu finns någon passagerare. Som vanligt är bilstyrning perfekt balanserad och en bättre fordonsfysik är svår att hitta i dagens nuläge. Bilen glider över fältet smidigt och svängarna blir kurviga och åkningen går i ojämna spår, precis som det ska vara. För att inte vara ett spel där fordon ligger i högsta fokus har Halo 3 förmodligen bland den absolut bästa fordonsfysiken jag har sett, jämfört med spel utanför racinggenren. Ett annat fordon som tillförs, som jag misstänker inte är gjord av mänskliga händer, drivs på två stora hjul och är mer bångstyrig än något annat fordon i spelet, det är ovant men efter ett tag lär sig även de som är helt nya inom spelvärlden att ta de där svängarna perfekt så de slipper flyga åt fanders.

Grafiskt är Halo 3 knappast någon utmanare till spelen på toppen, när vi pratar tekniskt sätt. Men jämför man Halo 3 med spel som skall vara dess konkurrenter, Resistance Fall of Men och Killzone för att nämna två exempel, är Halo 3 otroligt vackert och färgrikt. Med fantasifull design och underbar atmosfär har det nästan aldrig varit roligare att strida i en djungel eller i ett ökenliknande landskap. Men Halo 3 är verkligen inget fult spel, den grafiska detaljeringen är noggrann och allting ser mycket snyggt ut, vare sig det rör sig om ett träd eller en fiende. Banorna varierar otroligt vilket sätter den standar för hur Bungie varierar med det grafiska väldigt högt då Masterchief får slåss i allt från tätbevuxen djungel till snöfyllda fält.

Precis som i föregångarna går det även att använda stativställda maskin gevär för att snabbt kunna ta ut en hel hord med fiender så effektivt så möjligt. Då skiftar kameran från Masterchiefs ögon till en tredjepersons vy, detta gör att det blir lite variation i spelandet men även att man får beskåda det underbara jobbet Bungie gjort när de designat Masterchief. I Halo 3 får du även möjligheten att slita loss dessa för att springa runt med ett maskin gevär ifall du skulle få otrevligt besök bakifrån, på så vis slipper du även släppa vapnet om du nu kanske inte skulle ha någon ammunition till de "portabla" vapen du bär på. Väldigt effektivt måste jag säga. I Halo 2 lärde Bungie vår gröne hjälte att använda sig av två vapen samtidigt, vilket gjorde att pistoler och små kulsprutor kunde bäras i två exemplar samtidigt, och utnyttjas på precis samma gång. I Halo 3 finns detta alternativet kvar och fungerar väldigt smidigt som vanligt, bra att notera då det kan påverka en del bitar av processen när du bemöter en fiende. Vad som även sattes in, och fungerade utmärkt, i Halo 2 var möjligheten att hoppa på ett fordon som anlände mot dig för att ta chaufförens plats genom att sparka bort denne. I Halo 3 fungerar det tyvärr inte precis lika smidigt då man oftast hinner bli överkörd innan man tryckt in knappen tillräckligt länge, men samtidigt bidrar detta inte speciellt mycket till spelet då man oftast inte behöver hoppa på fordon mer än pansarvagnsliknande fordon som inte kör tillräckligt snabbt för att köra över dig.

I Combat Evolved gav Bungie oss en väldigt lättstyrd och relativt känslig kontroll vilket gjorde att du snabbt kunde vända dig om ifall detta skulle behövas. I Halo 2 såg vi en hel del förbättringar på kontrollen och i Halo 3 bjuder Bungie på en helt perfekt balanserad kontroll vilket gör att du i princip aldrig får det svårt att sikta på en fiende. En till finurlig finess, som finns i de flesta first person spel dock, är att ifall du skulle komma tillräckligt nära en fiende, antingen framifrån eller bakifrån, går det alltid utmärkt att trycka på B-knappen för att Mastercheif ska ta sitt vapen på första bästa sätt och dänga till fienden, detta leder i de flesta fall till fiendens död, men skulle den överleva kan du alltid fylla kroppen med kulor tills den tar sitt sista andetag. Det fungerar annars utmärkt att ducka, hoppa och allmänt bara röra sig för att göra det bästa av situationen så att du överlever men lyckas sänka dina fiender. Det är dock delvis relativt svårt att pricka fienderna med granater tack vare den briljanta AI:n som gör att fienderna snabbt kastar sig undan. Därför kan Masterchief under resans gång plocka upp en del olika granater, varav två av dem fastnar på fienden vilket gör det omöjligt för dem att överleva, det finns även en granat som vid berörning av marken släpper ut eld, effektivt ifall det är många fiender då de granater som fastnar oftast gör att de som inte fått en på sig springer åt helskotta för att överleva. Men en helt ny sak som Bungie lagt till i Halo 3 är de speciella föremålen man kastar ut genom att klicka på X-knappen, detta kan vara allt från en sköld till en bomb som drar all hp du har kvar för att sedan explodera. Dessa kan plockas upp på en mängd olika ställen på varje bana, och för den smarta kan de användas väldigt effektivt för att plocka ned fienderna.

Svårighetsgrad har aldrig varit något problem i Halospelen, i Halo 3 kan du välja att spela på allt fyra svårighetsgrader varav den siste ger dig en riktig utmaning.

Den artificiella intelligensen är av världsklass i Halo, när det gäller fienderna. Men om vi ska ta oss en titt på Masterchiefs medkompanjoner är det en annan femma. De är inte bara korkade utan står även i vägen för vissa delar, vilket gör det hela frustrerande. Nu kan man se på det på ett vis som säger att de är skrämda vilket förmodligen varenda mänsklig själ hade varit ifall man hade blivit anfallen av rymdvarelser. Men det tar inte bort faktumet att de ibland står i vägen för Masterchief och hindrar mig från att göra vad jag är på väg att göra. Som tur är finns möjligheten att byta vapen med dem också, så ifall du har plockat upp ett vapen du inte vill ha eller har väldigt lite ammunition kvar till, kan du byta vapen med soldaterna, detta funkar dock inte om du inte har någon ammunition kvar alls. Så nej, dina medhjälpare är snarare ivägen än till någon hjälp förutom att de kan ge dig eld understöd ifall du behöver transportera dig i ett fordon. Men mer än till detta är de inte nödvändiga och känns lite som ett störigt aspekt även om spelet hade blivit väldigt mycket svårare utan dem då de oftast kan ta skydd och dra till sig fiendernas uppmärksamhet. Men deras intelligens är inte nämnvärd när man tar sig en titt på fiendernas AI, så enkelt är det och väldigt många spel, i princip alla, har detta som minus. Men kanske, som jag tidigare nämnde, bidrar detta till känslan, kanske är det gjort så för att vi ska få lite motstånd när vi drar igång spelet.

Men, nu för att ta oss en titt på det bästa med Halo 3 och som även var det bästa med dess föregångare. Juste, multiplayer. Bungie lyckades 2004 skapa världens bästa onlinespel som spelades från dagen spelet lanserades tills Halo 3s releasedag och spelas än idag av folk även om marioteten av spelarna troligtvis flyttat över sitt spelande till Halo 3. Med Halo 3 lyckas Bungie överträffa sig själva och skapar vad som är och förblir troligtvis ett bra tag framöver det absolut bästa onlinespelet i världen. Efter varje match vinner spelaren en viss mängd experience poäng och när spelaren fått ihop tillräckligt många går de upp i rank, detta leder till olika former av uppgraderingar av utrustningen spelaren bär bl.a. För att balansera allting helt perfekt har Bungie designat banorna till att inte vara för stora men tillräckligt sådana för att man t.ex. ska kunna gömma sig och pricka ner sina fiender med ett sniper. Samtidigt kan du utan svårighet hitta fienden och lika snabbt pricka honom med vilket vapen du än valt. Som vanligt kan du även välja att spela som elite eller spartan i multiplayerdelen och såvitt jag vet finns det ingen större skillnad på dessa förutom utseendet. Det blir alltså en smaksak. Bungie har även inkluderat en väldigt smidig funktion där du direkt efter en spelad match kan gå in på funktionen s.k. theatre för att kolla på din spelade match, där kan du ta foton, kolla vad de andra spelarna höll på med, spara klippet, skicka det till vänner och allt möjligt. Bungie har även gett spelaren möjligheten att i princip skräddarsy sin nivå utifrån den originella. Du kan alltså lägga ett assault rifle precis där du vet att du alltid stört dig på att det inte finns något, du har nästan helt fria händer. Det finns som vanligt ett flertal olika spellägen för att göra din speltid så varierad som möjligt. Capture the flag, juggernaut, king of the hill och såklart den klassiska Deathmatch är bara några av de spellägen Bungie låter dig välja mellan. Upp till 16 spelare kan delta i en och samma match för att göra slut på varandra i kamp om att vara med i det laget som vinner när matchen är slut. Online-delen i Halo 3 är utan tvekan dess största plus och om någon lyckas bättre utan att i princip kopiera Bungie blir jag hutlöst imponerad, denna onlinefunktion är näst intill perfekt. Det enda minus vore väl att "endast" 16 spelare kan delta samtidigt. Men eftersom banorna och spellägena är gjorde och balanserade för 16 spelare och under så funkar det alldeles utmärkt.

En sak som Bungie dock inte gjort helt stilrent är ljudet. Musiken är, som alltid i Halospelen, mästerlig, helt fullkomligt mästerlig, episk och på alla sätt och vis perfekt. Det som dock hindrar hela ljudfunktionen från att vara perfekt är den halvslarviga ljudmixen som Halo 3 lider av. Då och då dränks rösterna under, de helt vansinnigt snygga, mellansekvenserna av musiken och ibland dränker ljudet av vapen som avfyras musiken och det vänder sig ut och in hela tiden. Ljudmixen är inte dålig, men aningen obalanserad vilket är lite sådär halvstörigt eftersom man vid ett par tillfällen inte riktigt uppfattar vad den som talar säger p.g.a. musiken skräller över hela scenen. Annars är ljudet i sig väldigt bra och just det som råkar vara högst är otroligt bra lagt och låter rent och fint, men de olika ljudkategorierna krockar som sagt med varandra vilket gör att den ene överröstar den andre. Annars är manuskripten bra, precis rätt ordval vid rätt tillfälle och även om Masterchief inte säger mycket mer än fraser såsom "Give me my rifle" och liknande så är det med högsta klass han gör detta och nackhåret reser sig av välbehag varje gång han talat.

För att nämna mellansekvenserna så är de alla fullproppade med välregisserade händelser och manuset är som sagt säkert kollat mer än en gång. De är inte långa och när du väl ska spela glider filmscenariot snabbt över till spelbart nästan omärkbart. Det finns även en del peripetier inblandade i Halo 3, såklart, och dessa är bra och det blir en del hjärtekrossande moment där det nästan vore synd att inte skingra tårar. Scenerna är vackra, episka och nästan perfekta. Allting balanseras utmärkt med lite mellansekvenser, som är otroligt gripande och vackra, samtidigt som det såklart är mest spelande. Nästan ingen handling avslöjas i spellägen utan det mesta avslöjas i filmscenarion.

Tempot är högt och det är mer än ofta jag möter en hel hord av aliens som måste mejas ner, och alla medel är tillåtna. Skott flyger lite här och var och fiender kan upptäckas på en massa av olika ställen. Vad som även kan upptäckas här och var är skulls som kan samla ihop för att få achievements. De fungerar ungefär som Gears of wars Cog-tags mer eller mindre. Som i de övriga Halospelen varierar banorna fasligt och det är sällan du befinner dig på en bana som är identisk med en annan. Vissa av banorna är dock tagna från de tidigare spelen och omgjorde som t.ex. en viss biltur du får ta i slutet av spelet. Sedan skulle jag gärna vilja se en lite bättre "slutboss" också, men dessa är smådetaljer, sådana som jag vanligtvis inte skulle notera när jag spelar och för allt i världen inte i en recension. Men så bra är Halo 3, det är så bra att man faktiskt märker de där riktigt obetydliga nackdelarna.

Så i helhet är Halo 3 precis vad jag förväntade mig, ett renodlat mästerverk och det slog faktiskt mina förväntningar på en hel del punkter, framför allt multiplayerdelen. Så Halo 3 är den bästa upplevelsen du kunde få 2007, och inte helt oberäkneligt det bästa spelet i serien och säkerligen ett av de bästa spelen jag någonsin fått ta del av. 2007 var ett galet spelår, med massor av mästerliga titlar och i spetsen av dem skiner Halo 3 som den solklara vinnaren trots all konkurrans.

Bungie har avslutat sin mästerliga trilogi och gör det bättre än någonsin. Bungie gör det de är bra på, och de är för tillfället bäst i världen på detta. För Halo 3 är det bästa, mest storslagna och vackraste first person shooter-spelet som finns därute och lär förbli detta på ett väldigt bra tag.

+ Underbar story, högt tempo, klockren kontroll, tokbra AI, rysligt bra fordonsturer, varierande, oerhört bra grafik, världens bästa multiplayer och helt enkelt en episk spelupplevelse ingen borde gå miste om.

- Obalanserad ljudmix, halvkorkade marinsoldater.

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10