Gears of War

Rrrrrrrrr. Ssssssssssssv. BLAFF! Så låter det när locusten går sönder. Tycker du om att spela som manliga män med stora muskler och såga isönder fula varelser från underjorden, men den släng övervåld och en dos svordomar? Då är detta spelet för dig

Vadå handling? Jag vill såga!
När Gears of War börjar, så bokstavligen kastas man in i handlingen. Eller, handlingen kan man väl knappast säga, eftersom att grejen med Gears of War är snarare blod än story. Efter en inledningssekvens på omkring två minuter och en öppnad dörr är det dags att sparka sjärt. Boldet sprutar och alla Locust faller en för en när Marcus Fenix och Dominic Santiago tar sig igenom fängelset spelet börjar på. Dessa manliga män känner tydligen knappt någon smärta, eftersom att de bara rycker till lite och stönar lite när de får ett skott i huvudet. Musiken är antingen dramatisk eller obefintlig, då musiken mest består av stycken när man befinner sig i en strid. Men det är ju 95% av spelet, så varför klaga? Ljudeffekterna ligger på varierande kvalité. Även om skottljuden låter lite halvmesiga så låter inte ljudet när en Locusts skalle exploderar inte det iallafall. Spelets tre svårighetsgrader bjuder på en trevlig variatoon, medan ganska lätt till riktigt svårt.

Blod, slafs och ragdoll
Gears of War är, som sagt, väldigt våldsamt. Blod sprutar åt alla håll, fastar på kameran och sprutar lite till. Det är väldigt tillfredställande att krossa en elak Locusts huvud under foten, medan Marcus fäller en dräpande kommentar. Allt är även så utstuderat. En söndersågad Locust's revben och inälvor kan ses. Om du är lite sugen på att se hur en Locust insida ser ut är det bara att ta ditt hederliga hagelgevär, gå fram till en fallen Locust och placera ett skott i buken. Vióla! Du kan nu se tarmar och sånt. Om din mamma händelsevis skulle vara en moraltant så kan du ersätta blodet med gnistor och ta bort alla svordomar. Men det tar bort halva nöjet ju. Gears of War har en väldigt overklig fysikmotor. Även om Marcus har armar stora som hus så känns det inte rikitgt rätt när en varelse dubbelt så stor som honomfaller död framför hans fötter, och han kan sparka runt med den som om den var en förvuxen ballong. Att leta upp ett passande rum och sedan spela fotboll med en fallen locust bidrar till några trevliga minuter.

Behold my big gun!
Gears of War bjuder spelaren på en enorm vapenvariation. Allt från en pilbåge med exploderande pilar till en revolver kan fås. Inget riktigt action-spel är ju komplett utan ett hederligt krypskytte-gevär också. Och eftersom att Gears of War knappast är ett vanligt action-spel så är krypskytte-momenten mer utstuderade än någonsin tidigare. Ett skott i huvudet resulterar att blod och kött flyger åt alla håll, om man kan även urskilja kraniet. Kulsprutor, både portabla och stationära finns även till hands, trogna hagelgevär finns lite här och var eller, varför inte avrätta Locusts med motorsågsbayonetten? Vad du än väljer kommer du att få se hinkvis med blod. Var så säker på det.

Brunt, grått och rött
Grafiskt är Gears of War både ett tekniskt mästerverk, och ganska mediokert. Rent tekniskt är det oerhört snyggt, speciellt för sin tid. Designen är dock knappast något att hurra för. Karaktärerna känns ganska trista och är inte så snyggt esignade. Miljöerna är gråa, bruna och tråkiga. Det är ju dock spelets tema, så det känns ändå helt rätt... men blir enformigt att titta på.

Delad glädje är dubbel glädje!
Gears of War är först och främst gjort som ett multiplayer-spel, vilket märks på den korta enspelarkampanjen. Det finns både co-op och vanlig hederlig dödsmatch. Jag har inte spelat något annat än co-op i multiplayer, bara några få matcher mot min bror. I co-op så spelar spelare två som Marcus vän Dominic Santiago, och han är lika stark. Det går att spela både split-screen och online-co-op, beroende på vad man vill ha får man ju välja så. Om man föredrar att ha kompisen sittande bredvid sig medan man delar på en påse chips så väljer man att köra split-screen, men om man hellre sitter ensam och har hela TV-skärmen själv samt har en kompis som även äger spelet kör man via Xbox LIVE.

Slutet är nära...
När jag nu avrundar denna recension säger jag att Gears of War var ett av de bästa spelen år 2006, och jag ger er en stor köprekommendation, och säger att detta är det bästa exklusiva som kan hittas till 360.
Jag tror starkt på Gears of War 2.

OH YEAH: Tekniskt sett fruktansvärt snyggt, co-op är underbart.

OH NO: Dålig karaktärsdesign, dålig story och för kort.