Svenska
MEDLEMSRECENSION

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Medryckande bestäm och erövra-pang-pang i en grön, strålande framtid. NOD-general Kazakovich har satt betyg

Downtown Washington DC, anno 2047 efter Kristus frälsarens födelse. Stora planer är i rörelse. Och du är befälhavaren som ska se till att det händer. På det ena eller andra sättet. Fatta dina beslut snabbt, och gör det bra. Utnyttja allt du har, och din omgivning. Se till att dina soldaters egenskaper kommer till bäst nytta. Och njut av känslan när du vet att fienden är rökt, och allt du behöver göra är att städa upp.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars är ännu en ättling till legenden Command & Conquer. Det blev en enorm succé, och alla borde vid nån gång prova på 1995-års klassikern. Det var då C&C kom till världen. Och i spel nummer tre, så har man bestämt sig för att förvalta arvet. Generals och Tiberium Sun var två bra spel, men de var inte samma sak som gamla Tiberium Dawn. Nu har man sonat för det, och bestämt sig för att skapa ett nytt spel för den nya generationen, men som ändå är Command & Conquer.

Även om det är EA som hållt hela projektet i strypkoppel så har de lyckats över förväntan. Det är C&C, fast med grafik för den nya generationen.
Om man är van vid C&C borde man känna sig någorlunda hemma. Tiberium är fortfarande varan man behöver samla ihop, din Construction Yard är hjärtat i din bas, jon-kanonen och kärnvapenroboten har inte gått någonstans och känslan är den samma. Det är fortfarande GDI (Global Defence Initiative) och NODs Brödraskap som bråkar, och de är samma västmakter/terrorgrupp balans mellan de tu. Enda skillnaden är att det är mer futuristiskt i designen, och att det finns en ny, hemlig gäst: tiberiumtokiga utomjordingar, kallade Scrin.

En annan skillnad är att numer så är slagfältet mycket mer levande. Värmedaller från eldar och motorer, bilvrak som täcker vägarna, kratrar som blir kvar på slagfältet när fordon sprängs och rester efter civilt liv i en tiberium-skadad värld. Det finns neutrala byggnader som man kan inta som ger en bonusar och andra mysigheter. De flesta civila hus på kartan kan man nu sicka in soldater i som barrikaderar sig. Regelrätt stadsstrid är ett resultat att vänta.

Numer är det ännu mer sten-sax-påse-känsla över strategin. Har fienden en grupp stridsvagnar på väg? Inga problem. Attackflyg och NODs galna självmordsbombare står till tjänst. Infanteri som intagit stadens byggnader och blokerar din offensiv? Skicka in en eldkastarbil eller några grenadjärer, eller bomba kvarteret till grus med din luftflotta.

Naturligtvis finns det ett online-läge, Och även det har känslan av en C&C-renässans. Men med alla fula knep som finns tillgängliga så är det bara en tidsfråga innan du blir arg. Riktigt arg. Som när en toka till kommandosoldat spränger din fina kärnvapenrobot på startplattan. Eller när din otroligt mångsidiga och proffersionella infanteritrupp blir mosade under en grupp Mammoth-stridsvagnar.

Det enda som stoppar betyget från full pott är avsaknaden av en Map-editor, där man kan göra egna banor. Varje seriöst RTS borde ha en, och att C&C extra allt-edition inte har en, det är helt enkelt jättedåligt. Uselt. Snyft.

EA släppte visserligen en nerladdningsbar version, men den är inte kompatibel med hästbajs och de vill inte ge någon support för den. För en map-editor-galning som mig är det en oerhörd skymf, och plockar ner betyget något oerhört. Förhoppningsvis så fixar de till det senare. Annars så kommer jag och sår chefens trädgård med flytande tiberium.

Slutligen: detta RTS är ett mästerverk. Det är känsla och action i striderna. Den skarpaste hjärnan segrar, såvida inte den med flest fula trick i skjortärmen gör det. Storyn är lika fjantig som det ska vara i C&C, och ja, Kane är lika fantastisk som alltid. Om du är en förhärdad järn-general på C&C med segrar som potatisar där du drar fram, eller en ivrig novis som gärna täcker slagfältet med bilvrak och tycker att praktik är det bästa sättet att lära sig, så är Command & Conquer 3: Tiberium Wars ett måste.

+ Otrolig miljö och design. Gamla, goa vänner i perfekt symbios med nya påfund. Slagfält som kräver strategisk överblick. Urgulliga mellan-sekvenser.

- Ingen map editor, Ont om redigt community-stöd. (om nu det kan tillskrivas själva spelet...)

Spring iväg och köp ett exemplar med en gång! Annars kommer NOD och spränger ditt hus.

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10