Gears of War

Efter alla bra omdömen på spelet så bestämde jag mig för att köpa det. Och det gjorde jag rätt i...

För att hitta ett så här himla bra spel, för bara 299kr är ett riktigt bra köp. Ett spel som förtjänar 9/10 för 299kr. Det är bra det.

Men nu ska jag inte prata om priset. Det är spelet jag ska berätta om. Det mest omtalade inför spelet var grafiken. Skulle den verkligen vara så grym? Svaret är ja. Till och med bättre. Spelet är bättre i rörelse än på bild och det säger väldigt mycket. Designen är också underbar. Alla vackra ruiner. Den regniga skogen, och blixtrarna. Det är faktiskt det snyggaste, mest verklighetstrogna spelet som finns ute nu när jag skriver detta.

Men det är inte bara grafik detta spelet består av. Det har också en fantastisk story. För att göra en lång historia kort. Innan Gears of War börjar har det varit något som kallas "pendelkriget". Karaktären man är; Marcus Fenix bröt mot reglerna för att försöka rädda sin pappa. Efter det hamnade han i fängelse. Och det är där spelet tar sin början. Man blir utsläppt för att bekämpa Locust.

Och när du börjar får du välja att gå åt två håll. Ett så går direkt i krig, och det andra, där får du lära dig kontrollen. Jag väljer självklart det sistnämnda eftersom jag inte kan något. Jag får lära mig att slänga mig, ta skydd, skjuta, och ja alla coola manövrar man kan göra. Väldigt bra att kunna ta skydd så lätt. Och när jag väl lärt mig det så blir det krig på riktigt. Men nu ska jag inte berätta mer om storyn.

Nu ska jag berömma det fantastiska ljudet istället. Själva musiken är oftast väldigt bra, men inte alltid. Ibland är den riktigt dålig, som tur inte så ofta. Och ibland är den magisk. Och alla ljudeffekter från vapnen och liknande är perfekta. Och även dialogerna är perfekta. Mina kompisar skriker gärna "Eat dirt" och liknande till Locust.

Spelet har också en väldigt bra miljövariation. Man får slåss i ruiner, i skogar, nere i underjorden, och på ett tåg. Inget är det andra likt. Perfekt helt enkelt. Och när man är och strider i de olika miljöerna så är det väldigt bra tempo. Det gäller att hålla koll på omgivningen och utnyttja den bra. Och samtidigt hålla koll på var fienderna är. Men ibland får man göra annat än att strida. Hitta någon lönndörr, eller gömd knapp som öppnar en dörr.

Spelet håller också väldigt länge. Campaign är hyfsat lång om du spelar på Hardcore. Och även ett fint återspelningsvärde. Spela igenom det med en kompis, klara det på en högre svårighets nivå, eller samla "Cog Tags". Eller spela bara för att ha kul. Sen att det finns en så fantastisk multiplayer med massa banor och spelsätt gör att man kommer sitta länge framför Xboxen med Gears-skivan i. Sen kan du även samla achievements. Men där har vi en av de negativa sakerna med spelet. Det är väldigt många online-achievements. För många enligt mig. Och många svåra också. Men det ska achievements vara så det är lugnt.

Och i spelet finns det väldigt många coola, och balanserade vapen. Allt från en motorsåg, till ett hagelgevär, och även en pilbåge. Min favorit är Lancer Assault Rifle. En kulspruta med en motorsåg monterad längst fram, som man kan kötta sönder sina fiender med.

Spelet bjuder även på magnefika bosstrider. I slutet på varje Act så möter man en boss. De varierar i storlek, och man måste lista ut hur man ska döda dem.

Men till slutet nu. Gears of War är inte bara ett av de bäst spelen till Xbox 360. Det är även årets spel 2006.

Grafik: 10