Super Smash Bros. Brawl

Jag tänker inte börja så som de flesta medlemmarna har gjort. Långt ifrån. För det här var inte efterlängtat alls för min del. Men några dagar innan realese dagen så hade jag bestämt mig. Jag ska köpa Super Smasch Bros Brawl. Och det var väl tur att jag gjorde det...

Nu tog det dock en dryg månad efter realese dagen innan jag köpte det, för det grymt fantastiska Battlefield: Bad Company slank ner före, men ändå. Jag gjorde inga som helst fel när jag köpte det för fjuttiga 449 kr.

Grafiken är snygg. Visst, 360 och PS3 är ett par steg före, men om man bortser från de två så är den smått underbar. Det är nått visst med Nintendos färgglada design som gör det. Det är ett av få spel som jag tycker är riktigt snygg till Wii. Detta tillsammans med Zelda: Twilight Princess och inte minst Super Mario Galaxy. Men Wii har kapacitet till läcker grafik, det ska man inte ta ifrån den.

En annan grej som slår mig är hur stort spelet är. Jag har i skrivande stund inte ens fått alla karaktärer. Jag har spelat Meele, men jag kommer inte ihåg hur stort det var. Här finns det allt möjligt att samla. Det finns något som kallas för "challenge". Där finns det väldigt mycket att låsa upp. Du låser bland annat upp tonvis med olika spel-låtar och "trophies". På vissa står det vad du ska göra för att låsa upp den rutan. Och det är kanon, för det får en att spela mer, när man vet vad man ska göra.

Karaktärer finns det gott om. Och det är det som kryddar spelet. Alla Nintendos dragplåster finns med. Mario, Link, Wario, Yoshi m.fl. Ett fantastiskt koncept att ha med alla karaktärer i samma spel, där de dessutom slåss mot varandra. Alltid lika kul att se Lylat Wars-Star Fox puckla på den rosa snor bollen Kirby. Eller varför inte slå vettet ur Diddy Kong med övergödda skräcködlan Bowser?
Det ska även nämnas att det går att låsa upp en hel del olika karaktärer.

Det finns flertalet banor att piska varandra på med. Jag har inte låst upp så värst många men det finns ett lagomt antal från början, och även ett par banor från Meele. Bland annat den fantastiskt roliga Hyrule Castle. Dock är vissa banor lite väl små, och det enda som skiljer de från varandra är bakgrunden.

Innan jag tog tag i mitt liv och köpte Brawl. så tänkte jag på hur kontrollen skulle vara. Jag trodde till en början att men skulle vifta med remoten och peka med den på tv:n osv. Och med tanke på det övervägde jag att inte köpa det, för min soffa är på gränsen till att remoten når till tv:n, och jag får inte plats mellan bordet och tv:n i min lilla lägenhet. Men som tur var håller man remoten diagonalt. Och den sitter som ett smäck. En helt fantastisk mångsidig kontroll Nintendo har skapat. Creed till er.

Men alla spel har något att klaga på. I det här spelet heter det Subspace emissary. Detta svinaktiga spelsätt till singelplayer drar ner betyget på ett annars fantastiskt spel. Drygt ett 10 timmar lång helvete får man stå ut med, för att man ska få låsa upp karaktärer. För det var enda anledningen till att jag körde det. Annars hade jag lämnat det helt. En jätte tråkig plattforms historia som svänger än dit, och än hit. En historia som aldrig tar slut...
Enda pluset är mellansekvenserna, som faktiskt är rätt roliga att titta på.

Online stödet var även det en utav anledningarna till att jag skulle skaffa det. Nu har jag bara prövat det 2-3 gånger, men det jag har sett så är det något som hade kunnat förbättrats avsevärt. En lobby skulle inte skada. Nu uppskattar jag det kanske inte lika mycket, för jag har inga vänner som äger ett Wii, men annars var det som Wii:s onlinestöd : Dåligt. Men i det här fallet gör det inte så mycket, för det är underbart att man har chansen att banka skiten ur folk online. Det jag menar på är att det kunde ha varit bättre.

Grafik: 9
Spelbarhet: 10
Ljud: 9