Call of Duty 4: Modern Warfare

Skrivet av: snaaake   2008-08-24

Infinity Ward återvänder till Call of duty serien med del 4 som jämfört med de tidigare spelen inte tar avstamp i andra världskriget utan i modern tid.

Handlingen kretsar kring terroristen Imran Zakhaev som har en önskan. Att återskapa Sovietunionen vilket naturligtvis inte västvärlden gillar. Allting utmynnar i en stor konflikt i mellanöstern där Zakhaev har hjälp av sin samarbetspartner Al-Asad som pumpar honom med soldater och pengar. Man får spela både som amerikanare och britter i konflikten. Kampanjen är både episk och varierad. Man rör sig alltifrån städer i mellanöstern till Tjernobyl. Bandesignen är utmärkt med den nämda Tjernobyl banan som absoluta höjdpunkt.

Call of duty spelen har alltid lyckats skapa en otroligt intensiv stämning och 4:an är inget undantag. Kulor flyger fram och tillbaka, granater kastas, order ropas fram och tillbaka och blod sprutar. Detta är verkligen som riktigt krig. Massor av fiender visas på skärmen samtidigt. När också grafiken är helt magnifik blir det en fantastisk stämning.

Singleplayerläget i Call of duty 4 är nästintill perfekt förutom att det är alldeles för kort och att det saknas Co-op i kampanjen

Trots detta så gör inte det så mycket. Tack vare det fantastiska onlineläget som gör att man kan hålla på med spelet hur länge som helst. Man kan skräddarsy sin egen karaktär och gå upp i rank vilket gör det otroligt beroendeframkallande.

Sammanfattningsvis så gjorde Infinity Ward rätt val att ta oss ifrån det tjatiga krigandet på den franska landsbyggden och gav oss istället mer modernt krig. Call Of Duty 4 är det bästa spelet i serien och är man inte en av de över 10 miljoner ägarna av spelet så bör man köpa detta. Och ja, jag har spelat Call Of Duty 5 också och det är visserligen ett bra spel men Treyarch saknar den där riktiga fingertoppkänslan som Infinity Ward har.

+Bra grafik
+Online
+Bra story