Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Skrivet av: Linkjr   2008-09-06

Metal Gear Solid 4 är äntligen här och slår sig genast in som kanske formatets bästa spel hittills. Det är stort, vackert och en ren njutning av få spela det här.
Efter förgångaren Snake Eater är det klart att man har skyhöga förväntingar på uppföljaren. Snake Eater var enligt mig det bästa spelet på PS2 och klart som in i hela världen att man längtat efter det här.

Till skillnad från Snake Eater som utspelade sig på 60 talet och där man styrde Big Boss (Snakes far) så spelar man nu som Solid Snake, en gammal Snake. Jo, han har fått oturen att drabbas av Werners syndrom som gör att han åldras mycket snabbt och han har nu bara några månader kvar att leva här på jorden. Det är med andra ord en sliten om än modig karaktär man styr i Guns Of The Patriots.

Spelet är betydligt mer actionbetonat än tidigare och det märks redan från start. Man börjar mitt i ett stort krig i mellanöstern och får omedelbart styra Snake. Alltså inte mycket förprat innan spelet startar igång på allvar. Genast börjar en stor robot jaga en och man får använda vad som krävs för att komma undan, den nya kamouflagedräkten. Den gör att dina kläder kan få samma färg som omgivningen, bara genom att stå stilla en stund utan att röra på sig.

Vad som genast är skönt med det här spelet är att man förändrat det ganska mycket från förgångarna. Flera nyheter såsom helt nya typer av miljöer, nytt kamouflagesystem, fler referenser till tidigare spel och framförallt betydligt längre mellansekvenser vilket inte är den trevligaste nyheten.

Många gamla karaktärer finns här att upptäcka och det är faktiskt skojigt att få se hur dem blivit som människor. Jag tänker givetvis inte tala om för er vilka som återvänder, men minst en karaktär från varje spel har återvänt.

Det här är inte det snyggaste spelet på marknaden, men åtminstone ett mycket snyggt sådant. Designen slår nästan allt vad dagens övriga spel erbjuder, allt från alla robotar i spelet till hur världen ser ut. Mycket varierande miljöer kommer att stöttas på vilket känns fräscht. Förrutom mellanöstern finns här stadsmiljöer, stora fartyg, flygplan, kalla och snöiga miljöer och så vidare. Vad som märks är att spelet utnyttjar Blu-ray tekniken till max. Det här spelet hade inte kunnat göras på någon annan konsol. Mellansekvenserna är många och väldigt långa. Nu pratar jag inte om 15 minuter, det är inte allt för ovanligt att du stöter på sekvenser på 1 timma. Hideo Kojima som gjort spelet vill givetvis berätta allt för oss. Refererar till tidigare spel genom sekvenserna, men nog hade hade varit roligare med lite mer speltid och mindre snack.

Ljudet är väldigt imponerande då röstskådespeleriet är av toppklass och ljudet är kristallklart. Allt hörs så tydligt. Finns absolut inget man kan missa. Man återanvänder musik från tidigare spel och självklart finns det nya låtar att lyssna på. En trevlig nyhet är möjligheten till att själv välja vilken musik man vill lyssna på under speltiden. Man är nämligen utrustad med en bärbar Ipod som innehåller ett par låtar och fler låtar hittar man under spelets gång.

Kontrollen har alltid varit bra i tidigare spel och här har man inte förändrat det särskilt mycket, bara utvecklat det till det bättre. Kamouflagesystemet är roligt och effektivt att använda och det finns nog inte alls något att klaga på här. CQC som är ett battlesystem där man kan smyga upp bakom människor och slå ner dem fungerar nästan perfekt. Ibland händer det inget när man är bakom en fiende och trycker på CQC knappen, men det sker sällan.
Sixasis kontrollen utnyttjas bara en gång i spelet vilket är synd. Jag gillar motionkontroll och vill gärna se fler spel utnyttja den.

Det är ett mycket långt spel, nästan 20 timmar. Dock snackar vi inte om 20 timmar speltid, utan snarare cirka 15 timmars speltid på grund av alla mellansekvenser. Inte nog med alla mellansekvenser så kräver det också installationer mitt i spelet. Efter varje kapitel får du vänta i cirka 2-3 minuter för att nästa kapitel ska installeras. Spelet innehåller flera svårighetsgrader där du kan välja den nivå som passar dig bäst. Inte nog med detta så innehåller det Metal Gear Online som jag inte haft möjlighet till att testa. Dock en trevlig nyhet för serien (även om det fanns på Metal Gear Solid 3: Subsistance).

Sammanfattningsvist är det ett mycket bra spel att ha i sin PS3 samling och det märks att det är väldigt påkostat. Ett spel som bara kunde ha gjorts på Playstation 3. Och det är inte fy skam.

Plus: Utmärkt spelkontroll, snygg design och trevliga miljöer.
Minus: Lite väl långa spelavbrott och alldeles för långa mellansekvenser.