Final Fantasy X

Det började inte bra, men det gör det aldrig...

Jo, jag erkänner. Jag gillade aldrig början av spelet. "Nej, töntig story. Blitzball vaddå? Undervattenshandboll? Pratar karaktärena? Sphere Grid? Åh fan..." Men allt det ändrades efter cirka tjugo minuter. Jag älskar det. Det är något speciellt med Final Fantasy, inte ett enda spel med det namnet har vart dåligt. Förutom "Mythic Quest" då. Allt efter Final Fantasy 4 har regerat. Och tian ändrar inget.

Jag börjar min resa, jag har fått mitt blodröda svärd. Jag känner mig som hemma så fort striden börjar. Ett nytt stridssystem har introducerats, CTB "Conditional Turn-Based Battle" som ersätter det gamla ATB "Active Time Battle". Jag gillar det, då jag har mer kontroll över striderna och kan planera lite bättre än med det gamla, men det gör det aningen mindre spännande än tidigare, då man vet exakt när man borde spendera sin Phoenix Down på en fallen kamrat. Sedan har vi den kanske största skillnade mellan de tidigare FF-spelen, Sphere Grid. Du får Sphere Levels, som du använder, kort sagt, till att spendera på till exempel mer health, andra attacker, mer skada. Man får dessutom använda fler karaktärer än tidigare i strid, då man kan byta mitt i striden. Mycket bättre än i tidigare då jag kunde sitta med en level 50 Cloud och en level 25 Barret.

Men, över till det viktigaste med Final Fantasy-spelen. Storyn. Storyn, är som i alla andra FF-spel, fullkomligt underbar. Karaktärernas röster är fullkomligt underbara, och jag tackar Square för att ha lagt till det. Man känner verkligen för karaktärerna när Tidus småflörtar med Yuna, när man får veta ödet för Tidus far... Men å andra sidan är jag den typen som trycker quick-load så fort en rebell i Half-Life 2 dör. Notering, Cid återkommer även här.

Ljudet. Ljudet. En av de viktigaste sakerna i sådana här spel. Jo, vad kan man säga? Musiken är grym, när jag hör tonerna av "To Zanarkand" så rodnar jag och börjar nästan gråta, då jag vet vad den är står för. Mmm. Grymt.

Hållbarheten i spelet är ca 30 timmar om man bara leker runt i spelet utan att bry sig för mycket om side-quests, vilket jag inte orkade göra. Den tekniska biten är helt okay, men jag är inte rätt person att bedöma den. Jag njöt av grafiken när jag hade min gamla tjocka 14-tummare, men den är förjävlig nu på min nya 32'...

Slutsats, ännu en underbar saga. Final Fantasy, en grym spelserie som aldrig tycks ta slut.

Medlemsrecensioner15
Samlat betyg: 8.4/10