Gears of War

En fräsch tagning på en genre som allt mer och mer försvinner in i ett träsk av kloner.

Gears of War började som en tekniskt presentation till Unreal 3-tekniken som Epic under den tiden satt och prylade med och som effektivt visades upp tidigt 2005 som ett showcase för Xbox 360. Både utvecklare och press var intresserade av att se ett riktigt spel av det materialet som visades upp och i slutet av 2006 ramlade ett av de bästa action-skjutarna in till Xbox 360s spelbibilotek.

I Gears of War strider du som en soldat vid namn Marcus Fenix som en av de förhållandevis få som överlevt invasionen från Locust, de hårdhudade elakingarna som tidigare aldrig vågat sig upp ur underjorden. Till din hjälp att överleva med förhoppningen att strida ned Locust har du en arsenal feta och väldesignade vapen, ett avancerat men ändå lättillgängligt täckningssystem samt ett litet gäng helsköna och intressanta karaktärer med axlar diametern av Göran Perssons midja.

Introduktionen i spelet är ganska lätt och halvintressant, men räcker för att nya spelare verkligen skall komma in i systemet och förstå hur saker funkar - men kanske inte är så skoj att spela en extra gång. Men kort därefter hamnar man rätt i den riktiga striden med ditt riktiga gäng och man springer ganska hastigt mellan den ena vackra vyen till den andra där allting har en unik och mörk men samtidigt charmig atmosfär.

Allting låter och ser fantastiskt bra ut fortfarande idag strax två år efter lanseringen av spelet, och är tveklöst ett av de bästa skjutarna du får tag på. Allting från vapen till täckningssystem funkar näst intill perfekt och fiendens artificiella intelligens sätter dig på prov gång efter gång på högre svårighetsgrader. Eftersom fienden tål lika mycket som du så är det en viktig detalj att ta skydd så mycket som möjligt, samtidigt som fienden gör likadant och försöker hela tiden flanka dig om de är i rätt antal och med rätt arsenal.

Våldet i spelet är helt vansinnigt tillfredsställande. Allting från att stampa sönder ryggraden på elakingarna till att såga dem i bitar gör att spelet nästan aldrig känns gammalt.

Det största problemet med spelet är nätverkskodningen. Eftersom Epic inte haft stora planer på spelet som ett Multiplayerspel så blev det att kodningen lätt blev första bästa man kunde fixa ihop. Då snackar vi ofta om ganska tråkig fördröjning eller "lag(g)" om man spelar med folk utanför sitt lands gränser. Men eftersom spelet är fantastiskt bra redan 2v2 så kan man med lätthet få tag i folk som vill kriga, på ett Xbox eller flera.

Sedan är kampanjen förhållandevis kort, men under tiden händer så mycket intressanta saker att man lätt spelar igenom spelet flera gånger i framtiden, co-op eller själv.

Allt som allt, antagligen den bästa skjutaren jag spelat i modern tid. Extremt polerat och professionellt utfört och skapar en platform till en uppföljare som med all rätt motsvarar all förväntan. Vill du ha ett multiplayerspel så är det framförallt lokalt spelande Gears of War skiner med. Rekommenderas till alla Xbox 360 ägare och/eller även PC ägare nu med den senare portningen.

Medlemsrecensioner127
Samlat betyg: 9.4/10
1