Wow, Infinity Ward har gjort det igen. Call of Duty 4 sätter en ny nivå för FPSer på konsoll trots att det är ett spel som är långt ifrån perfekt. Är det värt att önska sig spelet i julklapp eller bör man köpa det på en gång? Läs vår recension så får du veta!
Call of Duty-serien börjar komma upp i en ganska respektabel ålder och det märks att den har mognat. Vid spakarna för utvecklingen står Infinity Ward som utvecklade både det ursprungliga Call of Duty samt Call of Duty 2. Men det här är inte ännu en WWII-förlagd skjutare utan den här äger rum i nutid med vapen man känner igen, konflikter man kan identifiera sig vid och en rejäl dos story som engagerar mer än vad man hade vågat vänta sig.
Call of Duty 4 (CoD4) äger som sagt rum i nutiden istället för i något tidigare krig och det har givit Infinity Ward (IW) enormt mycket spelrum när det gäller story, men det märks att de samtidigt tagit det varligt. Var någonstans i mellanöstern du stundtals strider specifieras inte, antagligen på grund av att de inte vill peka ut något speciellt land som terroristsympatisörer. Storyn är ganska enkel, en riktig fuling och hans armé hotar världen och det är upp till de brittiska och amerikanska styrkorna att gripa in.
Men det som verkligen får spelet att fånga dig är sättet som historien berättas. Jag har aldrig tidigare varit med om en FPS som så totalt gripit tag i mig och vägrat släppa taget. Det handlar inte bara om att springa omkring och skjuta utan du hinner matas med många småhistorier under de varierande uppdragen, en del uppdrag som bjuder på mycket oväntade slut. Hollywood skulle ha en hel del att lära av IW.
Det är som sagt ingen vanlig shooter, visst innehåller den en hel del uppdrag där du tillsammans med dina stridande kamrater ska slutföra ett uppdrag med en hel del skjutande, sprängande och springande därimellan men det är så mycket mer. Att gå från att ha skjutit för glatta livet till att kräla genom knähögt gräs medans man hoppas att fiendepatrullen som passerar inte upptäcker en, är en lika välkommen som nästan chockerande förändring. Just det uppdraget, som de flesta nog benämner som "sniperbanan", är en av de bästa spelupplevelser jag haft på väldigt länge om inte någonsin.
Miljöerna du ställs inför är ganska varierande och tur är väl det eftersom varje bana tar en stund att spela igenom, vilket brukar betyda att man är ganska tacksam för ett miljöombyte när man klarat sitt uppdrag. Den uppmärksamme kommer också att märka att de banor som spelas i multiplayerdelen är tagna just från singleplayeruppdragen och eftersom singleplayerkampanjen är så fruktansvärt bra så är det extra kul att få spela dessa banor igen.
Det finns ingen story som behandlar dig som spelare, du är en brittisk eller amerikansk soldat (beroende på uppdrag) och du får dina orders, det kan verka synd och som att något saknas men det är ett rent plus. Jag känner att det skulle ha varit väldigt svårt att bygga en story kring spelarens karaktär utan att ta fokus från huvudstoryn och då den räcker och blir över så är det inget minus att det saknas cg-scener eller dylikt för spelarens karaktär.
Multiplayerkampanjen är en mycket stor del av CoD4, om inte lika stor som singleplayerdelen. Det finns en mängd spellägen med allt från Team Deathmatch och vanlig Deathmatch till mer laginriktade uppdragslägen som Headquaters eller Domination. Det verkligt fina är att de du dödar, de flaggor du tar eller de högkvarter du tar över ger dig xp som i sin tur levlar upp din karaktär. Allt eftersom du stiger i graderna så får du tillgång till bättre vapen och något som kallas "perks" som ger dig extra förmågor som möjligheten att springa längre, göra mer skada med skotten eller att bära fler granater.
Du får dessutom individuella uppdrag som du kan utföra under matcherna, så kallade challenges. Det kan vara enkla uppdrag som att döda någon med en granat till att döda någon genom att spränga andra lagets claymore. Dessa ger också xp och allt eftersom du gör klart dem så ersätts de (beroende på uppdrag) med svårare varianter så att du måste döda fem personer med en handgranat eller liknande. Allt detta bidrar till att göra multiplayerkampanjen så fruktansvärt beroendeframkallande, det var många gånger jag skipplade singleplayer bara för att jag ville nå nästa level.
I konsollversionen för PS3 och Xbox 360 finns även möjligheten att vid hösta leveln, 55, aktivera "Prestige Mode". Detta nollställer din xp och level vilket så att du börjar om från början i utbyte mot att du får en annan medalj bredvid ditt nick. Prestige Mode kan man aktiviera tio gånger, efter det så är man så höglevlad det går att bli. Faktum är att jag inte tvekade en sekund på att aktivera Prestige Mode, suktet efter att öka i level slutade inte och att stanna på 55 för att levla upp vapen intresserade mig inte.
Det är också en stor del i CoD4, desto mer du använder dina vapen så desto kraftfullare blir de. Det rör sig inte om några avancerade beräkningsformler som applicerats efter att du dödat 50 personer med ett vapen men efter att du dödat X antal personer med ett vapen så låser du upp tillbehör såsom rödpunktssikte, ljuddämpare eller möjligheten att hålla bättre i vapnet för att se till att du sätter kulorna på ungefär samma ställe istället för att rekylen ska förstöra allt det roliga.