Halo 3

Jag kan väl allra först säga att Bungie har gjort ett bra jobb som lyckas göra en bra trilogi efter som inte alla trilogier är lika bra, men Halo 3 är inte samma sak, det kan inte påminnas av de flesta spelen jag kört.
Spelet i sig är väldigt bra och det är inte alls likt de första spelen, men det finns säkert många som tycker att halo suger. Det har kommit nya fordon och vapen fasten de gamla är kvar. Man får även bekanta sig med banor som man körde i första spelet T ex banan "Halo". Spelet finns aktiskt i en version till PC, men det krävs ca 1 TB RAM- minne för att kunna spela det.

Storyn utspelar sig precis efter det förra spelet när Master Chief följde med ett skepp på den näst sista banan "High Charity". Master Chief skjuter ut sig och gör en ganska så hård landning när han kommer in i den jordiska atmosfären och träffar marken i en jungel som förmodligen ligger i Afrika. Sergeant Johnson tror förståss att Master Chief är död men när han tar bort Cortana från hans hjälm visar det sig att han lever. Du träffar din yrkeskamrat från det förra spelet "halo 2". The arbiter. Medans Spartan var på sin färd mot jorden slog sig "The Elites" ihop med spartans team och spelet tar sin början på den första banan, "Sierra 117".

Nu finns förvisso nästan alla vapen från 1 och 2an, men pistolen från 2an är borta istället får du bekanta dig med magnumen från Halo: Combat Evolved. Du kan även bekanta dig med det nya super vapnet, "Spartan Laser". Den är väldigt stark men tappar snabbt energi. Du kan även bekanta dig med andra starkare vapen som T ex "Gravity Hammer" och "Flamethrower". Det finns såklart lite svagare vapen som den här gången tillhör brutes, "Spiker" och "Mauler". Båda liknar de gamla vapnerna lite när du skjuter. du har även fått två nya granater, "Incindiary granade" och "Spike grenade" med olika egenskaper. Du kan även hitta föremål som beskyddar Master chief och hjälper han på banorna. T ex, Gravity Lift och Radar Jamer. Alla är väldigt viktiga och har olika användbara egenskaper.

Fienderna i det här spelet är faktiskt Brutes och Grunts som nu har bytt sida till en lite mer argare ras av Covenants. En skillnad med "Brutes" är att de är graderade och bär en rustning, Brutes med blå rustning är precis som de i det första spelet, men de som bär en guldig rustning har en stark energisköld precis som "Tartarus" i tvåan. De kallas Chieftain och är lite svårare än vanliga och bär ett starkare vapen som Laser turret eller Gravity Hammer. Även Flood som blir de huvudsakliga fienderna halvvägs in i spelet har fått nya medlemmar. Den nya "Pure Form" kan transformera sig till tre olika kroppsformer på vilja. "Stalker"- Den är snabb, liten har en attack som går ut på hårda attacker som slag och sparkar. "Ranged"- Den här sätter sig på väggar, skjuter med något som ser ut som skott från "Carbine". Den här kan vara lite svårare en "Stalker". "Tank"- Den här är ungefär lika stor som en "Hunter" och har liknande attacker som kraftiga slag med sin ena muterade arm. De kan även spotta ut "Infection form" som kan få liv i stupade kamrater. I skillnad från de andra spelen kan de små "Infection form" faktiskt ta över en levande kropp på direkten, men bara om energi skölden är utslagen.

En annan viktig sak med det här spelet är precis som de flesta efterföjare att det fått nya fordon. Ghost, Warthog och Scorpion tank är kvar men det finns även nya fordon som "Chopper", den är snabb och har två monterade Machine guns på framsidan. Den är väldigt lik nutidens motorcyklar där den får namnet ifrån. Detta fordon används av Brutes och kommer bli ett huvudfordon på några banor. Det finns även den nya "Prowler" som precis som "Chopper" är ett brute fordon. Den kan likna fordonet "Spectre" från tvåan och har en förarplats, en plats för att skjuta med Laser turret, en passagerar plats och några platser på sidan av fordonet.
Scaraben från tvåan har kommit tillbaka och nu är den värre en någonsin och man måste ta hand om den själv, det positiva är att den går att förstöra om du bara tar bort skölden och förstör kärnan, detta går om du skjuter sönder dess ben då den kommer huka sig.

Miljön är ett måste i Halo- trilogin och friheten i Halo 3 är stor. Det finns många olika miljöer, från jungel till snöparadis. Problemet är att man inte hinner se sig runt ordentligt i vissa lägen eftersom det oftast bekämpas slag omkring dig.

Muliplayer delen är för min del hur kul som helst. Det har kommit nya rustningar för både Master Chief och Elites som man låser upp genom att göra olika Achievements under spelets gång. Det finns nya medaljer som T ex, Invincible och Killionaire. Invincible går ut på att döda 30 personer på rad utan att dö och Killionaire går ut på att döda 11+ personer inom 4 sek efter varje "kill" utan att dö. Det finns även medaljer som man får av de nya vapnerna som Incineration där man bränner upp en spelare eller Laser kill där man dödar någon med Spartan Laser. De är inte så svåra att få men det är bara kul med nyheter.

Här kommer en sammanfattning av spelets sex saker jag ger betyg på.

Grafik: De förra spelen hade väldigt bra grafik för den generationen och det har även Halo 3. Den höjs även av att miljöerna känns verkliga och att fienderna rör sig ostelt. Även explosioner och eld ser väldigt bra ut och det har säkert jobbats mycket med det. Även fienderna har förändrats av grafiken och då menar jag formen. De är inte kantiga och de ser verkliga ut. Grafiken är helt enkelt suverän.

Ljud: Ljudet är precis som Grafiken väldigt bra och jag lägger faktiskt inte märke till någon konstig ljudmix eller bugg så det är väldigt positivt, men ljudet är inte heller helt perfekt. När någon pratar i spelet så låter det väldigt bra men när en Scarab sprängs kan det låta lite konstigt innerst inne. Vet inte vad andra tycker om det men jag kan störa mig lite på det. Fast ljudet iför sig är väldigt bra och låter trovärdigt.

Storyn: Den är kanonbra. det behöver jag inte säga eftersom de flesta vet det. Det är en lättförståd början och ända till slutet och det flyter bara på. Det byter inte någon drastisk vändning förutom när The flood kommer till jorden men det måste ju hända. En som gör storyn mer levande är Cortana och hon hjälper bra och berättar saker in på detaljerna.
Storyn är helt enkelt också fantastisk.

Multiplayer: Den här delen av spelet är precis som Campaign bara att det är förvisso svårare i olika lägen. Det är grymt kul att vinnamedaljer och att döda skjuta någon som sitter på andra sidan världen och spelar. Det är inte kul att förlora även fast jag vinner ibland. När man väl har börjat spela kan man inte sluta och man bara längtar efter att få köra igen. Headset är också väldigt bra när man spelar multiplayer, både för att snacka taktik till en lagkamrat eller snacka svordommar till en tysk. Multiplayer delen utgör en stor del av Halo 3 och är väldigt smidig. den är helt enkelt också kanon.

Spelbarhet: Med tanke på allt innan så är det väldigt bra. Nyheterna tar upp spelbarheten och man kan tycker det är kul hela tiden. Det har kommit väldigt mycket nyheter och Halo 3 liknar inte mycket sina föregångare. Det är ju väldigt bra att det inte är enformigt och tråkigt eftersom spelet innehåller mycket saker som inte fanns i föregångarna. Spelet är också den sista i trilogin så det är även ett plus att de har fattat ett beslut över hur det ska sluta, även fast slutet både kan vara bra och dåligt beroende på hur man tänker. Spelbarheten är också bra.

Hållbarhet: Jag sitter fortfarande och spelar föregångarna på på mitt Xbox 360 och varför vet jag inte, är det för att jag aldrig tröttnat på dem, kanske. Jag har inte tröttnat på Halo 3 än men det finns faktiskt dagar då jag spelar något annat, men det är inte för att Halo 3 är tråkigt, nej. Halo 3 har ett sånt högt tempo att jag måste spela något annat för att inte flippa ur samtidigt som jag spelar. När jag fick mitt Halo 3 på Releasen den 26 September 2007 så blev jag nästan tårögd när jag höll det inplastade fodralet från Discshop i mina händer, jag skulle få spela det och det var en stark längtan och jag spelar det fortfarande.

Betyg: 10/10

Grafik:10
Ljud:9